دلایل تحریم هواوی

دلایل تحریم هواوی از زبان گوگل تشریح شد

دلایل تحریم هواوی توسط گوگل ذکر شد. بر اساس این گفته‌ها می‌توان دریافت گوگل از تحریم هواوی ناراضی بوده و به خاطر اجبار دولت آمریکا مجبور به این کار شده است.

هواوی قادر به استفاده از Google Mobile Services نیست، در نتیجه سیستم عامل‌های متن باز اندروید روی گوشی‌های هوشمندش عملا غیر قابل استفاده محسوب می‌شوند. دلیل این محدودیت، تحریم هواوی توسط دولت آمریکا است. علت فشار بی‌امان کاخ سفید روی هواوی، احتمال همکاری بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی با دولت چین به منظور جاسوسی از کاربران است. گفتنی است دونالد ترامپ و اعضای کابینه دولت وی تا امروز هیچ مدرکی برای اثبات دلایل تحریم هواوی به دست نیاورده‌اند.

دلایل تحریم هواوی از زبان گوگل

چند روز پیش، گوگل مطلبی برای روشن شدن این قضایا منتشر کرد. بر اساس گفته‌های گوگل، شرکت هواوی در روز شانزدهم می 2019 (بیست و ششم اردیبهشت 1398) در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. طبق این اقدام، همه شرکت‌های آمریکایی نظیر گوگل از همکاری با شرکت چینی نام برده منع می‌شوند. حتی شرکت‌هایی که بیشتر از 25 درصد تکنولوژی‌های مربوط به خطوط تولید آن‌ها آمریکایی است، باید از تحریم‌های آمریکا علیه هواوی پیروی کنند، در غیر این صورت خود نیز تحریم خواهند شد.

گوگل اعلام کرد به خاطر قرارگیری هواوی در فهرست تحریم‌های آمریکا از همکاری با این شرکت منع شده و باید امکان استفاده از سرویس‌ها و اپلیکشن‌هایش در گوشی‌های هوشمند Huawei را سلب کند. به عنوان نمونه باید به یوتیوب، مپس، جیمیل، پلی استور و سایر اپلیکیشن‌های نصب شده به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های اندرویدی اشاره کرد.

گوگل عقیده دارد کاربران باید از نصب اپلیکیشن های اندروید روی گوشی‌های هواوی خارج از پلی استور خودداری کنند. به عبارتی آن‌ها نباید نرم افزارهای اندروید را روی گوشی سایدلود کنند. وقتی نسخه نصبی یک برنامه را در قالب یک فایل با پسوند apk از هر جایی دریافت کرده و آن را در گوشی هوشمند خود نصب می‌کنید، در واقع آن را سایدلود کرده‌اید.

اما تکلیف کاربرانی که از گوشی‌های قدیمی‌تر هواوی استفاده می‌کنند چه خواهد شد؟ آن‌ها از سیستم عامل‌های اندروید استفاده می‌کنند، هر چند دیگر خدمات نرم افزاری دریافت نکرده و هیچ آپدیت نرم افزاری برایشان منتشر نخواهد شد. البته گوگل مدعی خلاف این موضوع است. این شرکت ادعا کرد برای تامین امنیت کاربران این نوع دستگاه‌ها تلاش می‌کند. گوگل قرار است تحت نظارت دولت آمریکا، به همکاری با هواوی در چارچوبی مشخص ادامه بدهد. این همکاری شامل توسعه به‌روزرسانی برای گوشی‌های کنونی هواوی با سیستم عامل‌های اندروید است.

گوگل تصریح کرد گوشی‌های هوشمندی که قبل از بیست و ششم اردیبهشت 1398 معرفی شده، اما بعد از آن توسط مشتریان خریداری شده‌اند، با در نظر گرفتن دلایل تحریم هواوی مشمول این همکاری نشده و محصولاتی جدید تلقی می‌شوند. گوگل مدعی است برای اطمینان از حفظ امنیت کاربران، ساید لودکردن اپلیکیشن‌هایش همچون یوتیوب، مپس و جیمیل روی مدل‌های جدید امکان‌پذیر نخواهد بود. کاربران باید از سایدلود کردن سایر نرم افزارها نیز خودداری کنند.

مشکل اینجاست که عدم امکان استفاده از گوگل پلی سرویسز در گوشی‌های جدید هواوی، امکان بررسی وضعیت امنیتی آن‌ها توسط گوگل را سلب می‌کند، چرا که پشتیبانی از Play Protect دیگر میسر نیست. در نتیجه این گوشی‌ها فاقد صلاحیت لازم برای استفاده از برنامه‌های گوگل تلقی خواهند شد!

با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا علیه هواوی این شرکت موفق به فروش 240 میلیون گوشی هوشمند در سال 2019 شد. این میزان کمتر از پیش‌بینی هواوی بود و به همین دلیل نتوانست جایگاه سامسونگ را تصاحب کند. با این حال هواوی با وجود پیش‌بینی‌ها درباره از دست دادن جایگاه دومین گوشی‌ساز پرفروش دنیا، هنوز بالاتر از اپل قرار دارد.

دلیل بهم ریختن معادلات آمریکا برای زمین زدن هواوی و به زیر کشیدن آن، طرفداری بسیار خوب کاربران چینی از هواوی در سال 2019 بود. کاربران زیادی در چین، بزرگترین بازار گوشی موبایل در دنیا، هواوی را قربانی تصمیمات نابخردانه آمریکا تلقی کرده و به همین دلیل به جای خرید از سایر برندهای چینی، گوشی‌های هواوی را تهیه کردند. از طرفی استفاده از بیشتر اپلیکیشن‌های گوگل در چین ممنوع است. به همین دلیل ممنوعیت‌های گوگل تنها شامل حال دستگاه‌های عرضه شده در خارج از بازار چین شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چون کم آورده
    رژیم تروریست امریکا قافیه رو باخته
    درحالیکه چین دوساله داره موبایل 5G میفروشه، قلدر وامونده فقط تهدید بلده
    البته بنده ضد چین کمونیستم ولی خوشحال میشم شاخ شیطان بشکنه