آیا بیماری کرونا در گرمای تابستان از بین خواهد رفت؟

آیا بیماری کرونا در گرمای تابستان از بین خواهد رفت؟

بیماری کرونا تاکنون جان حدود 3 هزار نفر را گرفته است؛ اما بسیاری از متخصصان و حتی رهبران سیاسی مانند دونالد ترامپ گفته‌اند که ویروس کرونا در گرمای تابستان از بین می‌رود؛ آیا با پایان فصل سرد، کرونا از بین می‌رود؟

بیماری کرونا یک مشکل سلامت دستگاه تنفسی است که از طریق کروناویروس covid-19 به وجود می‌آید؛ شیوع این ویروس مرگبار از دسامبر گذشته تاکنون باعث مرگ بیش از 3 هزار نفر و ابتلای بیش از 76 هزار نفر در 29 کشور جهان شده است. در همین رابطه، برخی از متخصصان و افراد تاثیرگذار دنیای سیاست به تازگی ادعا کرده‌اند که بیماری کرونا ویروس با گرم شدن زمین در فصل تابستان از بین می‌رود. در ادامه قصد داریم که این ادعا را بررسی کنیم؛ با گجت نیوز همراه باشید.

ضعیف شدن بیماری کرونا در تابستان

هرچه بیشتر به اواخر فصل زمستان نزدیک می‌شویم، دمای نیم‌کره شمالی سیاره بیشتر می‌شود و در فصل تابستان هم این دما به اوج خود می‌رسد. این مسئله توسط برخی از کارشناسان به عنوان یکی از عوامل کم‌رنگ شدن بیماری کرونا و کاهش خطرات آن معرفی شده و حتی اشخاص تاثیر گذاری مثل رئیس جمهور آمریکا، ‌دونالد ترامپ هم بر روی این موضوع مانور داده‌اند.

با این وجود همان‌طور که ترودی لنگ (Trudie Lang) از دانشگاه آکسفورد می‌گوید،‌ نمی‌توان با اطمینان گفت که ویروس کرونا چین در گرمای تابستان ضیف می‌شود و از بین می‌رود. ترودی که با همکاران ویروس شناس خود در ارتباط است گفته که هیچ یک از این متخصصان تایید نکرده‌اند که این ویروس خاص از خانواده ویروس‌های کرونا با گرم شدن آب و هوا تضعیف می‌شود.

با این حال دونالد ترامپ در جلسه‌ای که 10 فوریه برگزار شده بود، اظهار کرد که چنین ویروس‌هایی به طور کلی در گرمای ماهی مثل آوریل از بین می‌روند. از طرف دیگر وزیر بهداشت بریتانیا مت هنکاک (Matt Hancock) هم هفته گذشته گفت که او و همکارانش تا رسیدن فصل بهار و تابستان حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا از انتقال بیماری کرونا جلوگیری کرده و آمار مبتلایان را به حداقل برسانند. هنکاک در مصاحبه اظهار کرد که انتظار می‌رود در هوای گرم ویروس کرونا سرعت انتشار کمتری داشته باشد.

گفته شده که ویروس covid-19 می‌تواند تا مدت چهار روز بر روی سطوح مختلف زنده بماند، اما محققانی مثل پال هانتر (Paul Hunter) از دانشگاهی در بریتانیا می‌گویند که در هوای گرم این مدت زمان کاهش می‌یابد. هانتر به سناریوهای دیگری اشاره می‌کند که توسط برخی کارشناسان در مورد آینده بیماری کرونا مطرح شده است؛ برخی می‌گویند که در تابستان ویروس کرونا به طور کامل از بین می‌رود. برخی دیگر هم می‌گویند که این بیماری در تابستان از بین خواهد رفت، اما مجددا در فصل زمستان ظاهر خواهد شد و به حالت اندمیک (Endemic) یا بومی خواهد رسید؛ در چنین حالتی کرونا ویروس چینی در تمامی جهان وجود خواهد داشت و موارد ابتلا به آن همیشه در یک سطح پایه‌ای باقی خواهند ماند.

آیا بیماری کرونا در گرمای تابستان از بین خواهد رفت؟

با این حال اگر بیماری کرونا در هوای گرم کمتر مسری باشد، ممکن است با وارد شدن نیم‌کره شمالی سیاره به تابستان، در نیمکره جنوبی و کشوری مثل استرالیا این ویروس اپیدمی شود؛ سیاره ما به گونه‌ای است که یک فصل مثل تابستان در تمامی آن مشترک نیست و وقتی نیمکره شمالی وارد تابستان می‌شود، نیمکره جنوبی سیاره فصل زمستان را تجربه می‌کند.

دیوید هیمن (David Heymann) که در سال 2003 بخشی از تلاش‌های جهانی برای مقابله با ویروس سارس (SARS) از خانواده ویروس‌های کرونا را هدایت می‌کرد، گفته که از بین رفتن covid-19 در گرمای تابستان امری حتمی نیست. این دانشمند گفته که قبلا در یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال در عربستان سعودی، ویروس دیگری از خانواده ویروس‌های کرونا به نام مرس (MERS) شایع شده بود؛ بر اساس صحبت‌های هیمن، این مسئله نشان می‌دهد که نمی‌توان بر روی گرم شدن آب و هوا برای مقابله با بیماری کرونا جدید حساب باز کرد و ویروس مورد نظر حتما در تابستان هم منتقل می‌شود.

گفته شده که یکی از دلایل شیوع کمتر ویروس بیماری مثل آنفولانزا در تابستان، به عادت‌های اجتماعی مردم و تعطیل بودن مدارس و دانشگاه‌ها مربوط می‌شود. در این فصل اشخاص زمان کمتری را در محیط‌های بسته و در فاصله نزدیک با دیگران می‌گذرانند و این مسئله ممکن است باعث انتقال کمتر آنفولانزا در هوای گرم تابستان باشد.

از طرف دیگر کودکان و افراد کم سن و سال مقاومت بسیار کمتری نسبت به آنفولانزا دارند و تعطیلی مدارس در فصل تابستان می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل شیوع کم این بیماری در هوای گرم باشد. از آنجایی که مقاومت کودکان به آنفولانزا کم است، احتمال انتقال ویروس مربوط به بیماری توسط این گروه سنی از اعضای جامعه بسیار بیشتر خواهد بود.

تمام این‌ها در حالیست که بیماری کرونا در کودکان و افراد جوان کمتر ظاهر می‌شود و موارد ابتلا افراد کم سن و سال به ویروس covid-19 بسیار کم بوده است؛ بنابراین این امکان وجود دارد که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در ماه‌های تابستان آینده تاثیر چندانی در انتشار کرونا ویروس نداشته باشد.