شیوع کروناویروس

آمریکا روسیه را به دروغ‌پراکنی درباره شیوع ویروس کرونا متهم کرد

آمریکا می‌گوید یک کمپین شایعه‌پراکنی روس را شناسایی کرده‌ است که با انتشار تئوری‌های توطئه در فضای مجازی، CIA را عامل شیوع ویروس کرونا جلوه می‌دهد.

به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه (AFP)، مقامات آمریکایی از وجود هزاران اکانت فیک توییتر، اینستاگرام و فیسبوک خبر داده‌اند که با مطرح کردن ادعاهایی، ایالات متحده را بابت شیوع ویروس کرونا سرزنش می‌کنند. مثلا اینکه کروناویروس ابزار جنگ اقتصادی آمریکا علیه چین یا سلاح بیولوژیک ساخته شده توسط سیا (CIA) است.

شیوع ویروس کرونا

در گزارشی که وزارت خارجه ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه نشان داده، نقل شده است که این کمپین کار خود را از نیمه‌های ژانویه با هزاران حساب کاربری فیک آغاز کرد. همه آن‌ها پیام‌های تقریبا یکسانی را به زبان‌های مختلف (مانند انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی) درباره شیوع ویروس کرونا منتشر می‌کردند. همچنین تصور بر آن است که این اکانت‌ها، کاربر انسانی داشتند و ربات نبوده‌اند.

مقامات آمریکایی معتقدند این‌گونه اقدامات، کار را برای مبارزه جهانی با کرونا به‌ویژه در آفریقا و آسیا مشکل‌تر می‌کند. در همین رابطه، «فلیپ ریکر» دستیار امور اروپا و اوراسیای وزارت خارجه آمریکا، به تندی از سازمان‌دهندگان روسی این کمپین انتقاد کرده است.

تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در سطح جهان به کروناویروس جدید آلوده شده‌اند. البته همچنان بیشترین موارد ابتلا به کووید- ۱۹ (COVID-19) در چین به ثبت رسیده؛ جایی که منشا شیوع بیماری بود. روز جمعه هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که فرصت برای کنترل روند انتشار ویروس، در حال تمام شدن است.