کرونا

کرونا درمان دارد؟

بیماری تنفسی جدیدی که یک کروناویروس تازه شناخته شده عامل آن است، کووید 19 (COVID-19) نام گرفت. آیا کرونا درمان دارد؟ این سوال اصلی بسیاری از مردم نگران در پی شیوع ویروس کرونا 2020 است.

کووید 19 نام بیماری تنفسی جدیدی است که توسط یک کروناویروس نوظهور ایجاد می‌شود. کشورهای زیادی درگیر این بیماری شده و سرعت شیوع آن با در نظر گرفتن گذشت تنها دو ماه از زمان ظهور اولیه، بسیار بالا است. البته شیوع ویروس کرونا جدید از مدت‌ها قبل در پیام‌رسان وی چت گزارش شده بود!

کرونا ویروس جدید درمان ندارد، اما این واقعیت ترسناک نیست!

درمانی برای کرونا ویروس جدید وجود ندارد، اما این موضوع به معنی مرگ حتی در اثر ابتلا نیست! بر اساس گفته‌های مرکز پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، همان مراقبت‌های ارائه شده در زمان ابتلا به آنفلوآنزا به بیماران درگیر با کووید 19 ارائه می‌شود. به این ترتیب علائمی که فرد در اثر ابتلا به بیماری تنفسی بروز داده، رفته رفته از بین می‌رود. این علائم شامل تب، سرفه و در 20 درصد افراد تنگی نفس است. به همین دلیل افراد رها شدن از شر بیماری را به جای «درمان شده»، «بهبود یافته» خطاب می‌کنند.

به عبارتی دارو و روش درمان خاصی برای مقابله با ویروس عامل کووید 19 وجود ندارد. تنها باید به روش‌های مختلف، از بدن محافظت کرد و به سیستم دفاعی اجازه داد به وسیله تولید آنتی بادی، با ویروس‌ها مبارزه کند.

در بیمارستان‌ها، برخی پزشکان و پرستاران از داروهای ضدویروسی همچون Tamiflu استفاده می‌کنند. در برخی بیماران، داروی نام برده سبب کاهش سرعت تولید مثل ویروس در بدن می‌شود. به عقیده پزشکان، تاثیرگذاری Tamiflu در بهبود نسبی مبتلایان به کرونا ویروس جدید تعجبی است، چرا که این دارو، به منظور هدف قرار دادن یک آنزیم در ویروس مسبب آنفلوآنزا تولید شده است. به عبارتی در توسعه Tamiflu حتی شش کروناویروس شناخته شده قبلی نیز در نظر گرفته نشد.

در برخی مراکز درمانی آمریکا، تست (ایمن) داروهای ضد ویروس مختلف روی بیماران کووید 19 آغاز شده است. در چین، پزشکان در درمان تعداد قابل توجهی از بیماران، مخصوصا آن‌هایی که وارد فاز جدی (14 درصد) و حاد (5 درصد) بیماری شده‌اند، از ضد ویروس‌های مورد استفاده در درمان ابولاویروس‌ها و ایدز بهره می‌برند.

وقتی بیمار به خاطر تنگی نفس یا ذات‌الریه، در دریافت اکسیژن دچار مشکل می‌شود، باید سیستم اکسیژن‌رسانی به وی متصل کرد. در افراد مبتلا به نوع جدی بیماری، از دستگاه‌ برای کمک‌رسانی به منظور تنفس استفاده می‌شود. در بیماران وارد شده به فاز حاد، تنگی نفس به از بین رفتن توانایی برای تنفس تبدیل شده و باید اکسیژن به صورت مستقیم وارد ریه‌ها شود.

تحقیق یک ژورنال انگلیسی روی 1099 بیمار کووید 19 نیازمند بستری شدن نشان داد 41.3 درصد آن‌ها به اکسیژن‌رسانی برای کمک به تنفس نیاز پیدا کردند. در 2.3 درصد دیگر اکسیژن به خاطر توقف توانایی برای تنفس می‌بایست مستقیم به ریه‌ها وارد می‌شد.

به 18.6 درصد بیماران گلوکوکورتیکوئید داده شد. این دارو برای کمک به کاهش التهاب ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است عامل همه خرابکاری‌ها در حالت جدی و حاد بیماری، ویروس کرونا نیست. از آن جایی که بافت آسیب‌پذیر ریه‌ها تبدیل به صحنه نبرد ویروس‌ها با سیستم دفاعی بدن شده است، این عضو ملتهب می‌شود و در نتیجه، نفس کشیدن سخت خواهد شد. این اتفاق در دیگر بیماری‌های تنفسی نیز رایج است. به کمک گلوکوکورتیکوئید التهاب کاهش یافته و تنفس راحت می‌شود.