الکل اتانول

برای ضد عفونی کردن از الکل اتانول به جای متانول استفاده کنید

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به مردم هشدار داد برای ضد عفونی کردن از الکل اتانول به جای متانول (الکل صنعتی) استفاده کنید.

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و تاکید پزشکان بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، میزان استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده افزایش پیدا کرده است، اما متاسفانه در این میان برخی از مردم به استفاده از مواد خطرناکی چون متانول یا الکل صنعتی روی می‌آورند که آسیب‌های زیادی را به همراه دارد. در همین رابطه دکتر حسن براتی زاده، مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به مردم هشدار داد به هیچ عنوان از الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده نکنند.

خطرهای استفاده از متانول یا الکل صنعتی

الکل اتانول

دکتر حسن براتی زاده در ادامه گفت به مردم توصیه می‌کنیم برای ضدعفونی کردن حتما از الکل اتانول استفاده کنند و الکل صنعتی یا متانول که برای مصارف صنعتی است را مورد استفاده قرار ندهند؛ چراکه اگر الکل صنعتی به دستان، چشم و دهان برخورد کند، باعث آسیب‌های پوستی، کوری چشم، نارسایی کلیه و مسمومیت در افراد به ویژه کودکان می‌شود. وی افزود اگر در بازار الکل طبی پیدا نمی‌شود، مردم می‌توانند از وایتکس برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنند.

از الکل اتانول استفاده کنید

دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی در این مورد اظهار کرد استفاده از الکل صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا این الکل از طریق جذب پوستی یا استنشاق بخارات آسیب‌های جدی را به همراه دارد که حتی باعث مرگ می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود مردم از الکل اتانول برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنند. این ماده قادر است سطوح را برای مدت 3 تا 4 ساعت عاری از میکروب کند. وی تاکید کرد البته برای ضدعفونی سطوح نباید سطوح را غرق در الکل کنید.

این متخصص عفونی در ادامه افزود مردم می‌توانند الکل اتانول را با اندکی آب مخلوط کنند و یک ماده ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل بسازند. وی تاکید کرد زمانی که الکل روی پوست تبخیر شود، باعث خشکی پوست خواهد شد و برای رفع آن باید از کرم یا وازلین استفاده کنید.