نسخه های غیر رسمی واتس اپ

کاربران به سمت نسخه های غیر رسمی واتس اپ گرایش پیدا کرده‌اند

نسخه های غیر رسمی واتس اپ به شکلی قارچ گونه در حال افزایش هستند. عدم ارائه یک سری ویژگی مهم توسط اپلیکیشن اصلی WhatsApp زمینه را برای پیشرفت آن‌ها فراهم کرده است.

از بین بی‌شمار نرم افزار پیام‌ رسان موبایل، واتس اپ بی‌رقیب محبوب‌ترین محسوب می‌شود. حدود یک ماه پیش، تعداد کاربران واتس اپ به 2 میلیارد نفر رسید! فیس بوک به عنوان مالک پیام رسان نام برده، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن را رمزنگاری نقطه به نقطه و امنیت بالا بیان می‌کند. البته در مقایسه با سایر پیام‌ رسان‌ها همچون تلگرام، این برنامه فاقد یک سری قابلیت ضروری است، به همین دلیل نسخه های غیر رسمی واتس اپ طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهد در برخی مناطق دنیا، میزان محبوبیت نسخه های غیر رسمی WhatsApp در حال افزایش است. همین موضوع سبب شده توسعه‌دهندگان بیشتری به ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر واتس اپ رو بیاورند. در حال حاضر، تعداد زیادی نسخه غیر رسمی از این نرم افزار وجود دارد.

اصلی‌ترین دلیل ترغیب کاربران به استفاده از آن‌ها، ارائه ویژگی‌هایی متفاوت در مقایسه با نسخه‌ اورجینا توسعه یافته به دست فیس بوک است. به عنوان نمونه اپلیکیشن‌ GBWhatsApp اجازه می‌دهد وضعیت یک کاربر را با وجود حذف آن مشاهده کنید. البته این نوع ویژگی‌ها به جای افزایش کارایی برنامه و کاربردی‌ کردن آن، در پی زیر پا گذاشتن یک سری قابلیت‌های پیش‌فرض واتس اپ هستند. عدم امکان پنهان‌سازی حالت خود را باید به نوعی زیر پا گذاشته شدن حریم خصوصی دانست!

انفجار نسخه های غیر رسمی واتس اپ در برخی نقاط

در برخی مناطق، میزان استفاده از نسخه های غیر رسمی WhatsApp از نسخه اصلی بیشتر شده است! برخی از آن‌ها قابلیت‌های بسیار جالب و وسوسه‌کننده‌ای ارائه کرده و هر کاربر واتس اپ را به نصب تشویق می‌کنند. به عنوان نمونه باید به قابلیت ارسال فایل‌هایی با حجم بالا یا لاگین با چند شماره داخل یک اپلیکیشن اشاره کرد.

آمار کاربران واتس اپ

در کشورهای آفریقایی تعداد کاربران GBWhatsApp در مقایسه با خود نرم افزاری اصلی WhatsApp بیشتر شده و روز به روز به تعداد کاربران حذف‌کننده نسخه اورجینال‌ و مهاجرت‌کننده به آن افزوده می‌شود. فیس بوک تاکنون چندین مرتبه برای بلاک کردن دسترسی کاربران به نسخه های غیر رسمی برنامه پیام رسان خود تلاش کرده، اما تاکنون موفق نشده است.

دو نرم افزار پیام رسان محبوب دیگری که بر پایه واتس آپ توسعه پیدا کرده و روز به روز کاربران بیشتری جذب می‌کنند، YoWhatsApp و FMWhatsApp نام دارند. اغلب کاربران آن‌ها، اهالی کشورهای قاره آفریقا به خصوص نیجریه و کنیا هستند.

واتس اپ باید به جای جلوگیری از کاربران به منظور رو آوردن به نسخه های غیر رسمی این پیام رسان، آن‌ها را از نصبشان بی‌نیاز کنند. این اپلیکیشن در مقایسه با پیام رسان‌هایی نظیر تلگرام باگ‌ها و کمبودهای اساسی دارد، اما به نظر می‌رسد به خاطر دست پیدا کردن به محبوبیت و تبدیل شدن به شماره یک، دیگر دلیلی برای توسعه بیشتر و برآورده کردن نیاز کاربران پیدا نمی‌کند!