سنسور زیستی

سنسور زیستی پروفوسا، ابزاری برای تشخیص فوق سریع بیماری‌هایی مانند کرونا

وزارت دفاع آمریکا بر روی یک سنسور زیستی سرمایه گذاری کرده است که می‌تواند بیماری‌های همه گیر مانند کرونا را پیش از بروز علائم در بیمار شناسایی کند.

ظهور و گسترش سریع ویروس کرونا، نشانگر میزان اهمیت تشخیص سریع ابتلا است. شدت واگیردار بودن این ویروس و همچنین بروز با تاخیر علائم کرونا باعث شده است که این بیماری تنها در طی چندین ماه به مرحله پاندمی برسد. اگر این امکان وجود داشت که ابتلا اشخاص به ویروس را در مراحل اولیه، پیش از بروز علائم و بدون نیاز به کیت آزمایش تشخیص داد، احتمالا کشورها می‌توانستند به شکلی موثرتر شیوع آن را کنترل کنند.

سنسور زیستی

شیوع کرونا باعث شده است که نه تنها ارگان‌های بهداشتی و پزشکی، که تمام بخش‌های مختلف برای کمک به کنترل و درمان آن بسیج شوند. وزارت دفاع و نیروهای نظامی آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به گفته رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور، آزمایشگاه‌های تمامی شاخه‌های نظامی آمریکا در حال تلاش برای توسعه واکسن کرونا هستند. علاوه بر این اما وزارت دفاع آمریکا بر روی یک سنسور زیستی سرمایه گذاری کرده است که می‌تواند ابتلا به بیماری‌های مانند آنفولانزا و کرونا را بسیار زودتر از بروز علائم مشخص کند.

سنسور زیستی

این سنسور زیستی توسط شرکت پروفوسا که در زمینه تولید سنسورهای زیستی فعالیت دارد، در حال توسعه است. این سنسور از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آن یک رشته از جنس آبژل است، ماده ای که از شبکه‌ای از زنجیره‌های پلیمری تشکیل شده و در موارد زیادی از جمله ساخت لنزهای طبی کاربرد دارد. این آبژل با سرنگ به بدن تزریق می‌شود و درون آن سلولی قرار دارد که از طریق مهندسی ژنتیک برای کشف نشانه‌های مبارزه بدن با بیماری تولید شده است. زمانی که این سلول چنین نشانه‌هایی را کشف می‌کند، شروع به ایجاد سیگنال‌های فلورسنت می‌کند. بخش دوم این سنسور یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که بر روی پوست قرار می‌گیرد و سیگنال‌های منتشر شده توسط سلول درون بدن را دریافت می‌کند. این دستگاه کوچک می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را به مراکز پزشکی و یا یک وبسایت مشخص ارسال کند تا شخص یا پزشک وی از ابتلا او به بیماری مطلع شود.

سنسور زیستی

به گفته شرکت پروفوسا، این سنسور زیستی در اوایل سال آینده برای انجام آزمایشات تاییدی سازمان غذا و داروی آمریکا آماده خواهد شد. در اولین گام این شرکت توانایی سنسور خود را برای شناسایی آنفولانزا سه هفته زودتر از زمان تشخیص با روش‌های فعلی آزمایش می‌کند. گفتنی است این موسسه از سال 2011 تحت پشتیبانی مالی دارپا بوده و چندین پروژه تحقیقاتی دیگر را نیز برای این سازمان انجام داده است.

سنسور زیستی

وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد که در ابتدا این سنسور زیستی را برای استفاده سربازان خود به کار بگیرد. با این حال چنین وسیله‌ای می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور در بخش غیرنظامی نیز به کار گرفته شود و نقش پررنگی در پیشگیری از شیوع گسترده بیماری‌هایی مانند کرونا ایفا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. براووووو
    درود بر وزارت دفاع آمریکا,,!!

    به کورى چشم جیره خوران ساندیسى

    زنده باد آمریکا,,!!