نوع دوم ویروس کرونا

نوع دوم ویروس کرونا با رفتاری مرموز سبب شیوع سریع بیماری شد

پزشکان چینی از جهش پیدا کردن کروناویروس و ظهور نوع دوم ویروس کرونا صحبت می‌کنند. این نوع از ویروس عامل کووید 19 در ابتدا با علائم خفیف یا حتی بدون علامت بوده و با سرعتی بالا شیوع پیدا می‌کند.

نوع دوم ویروس کرونا توانست با هوشمندی، قرنطینه را دور زده و با سرعتی بالا شیوع پیدا کند! به عقیده دانشمندان چینی کروناویروس بعد از جهش پیدا کردن، در ابتدا بدون علامت یا همراه با علائمی بسیار معمولی و خفیف ظاهر شده و بعد از به پایان رسیدن دوره چهارده روزه افراد در قرنطینه، روی واقعی خود را نشان می‌دهد! به عبارتی نوع جدیدی کروناویروس که بعد از جهش پیدا کردن متولد شده است، در مراحل اولیه ورود به بدن یک انسان علائمی خفیف از بیماری بروز داده یا حتی در برخی شرایط، هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهد.

این خبر بعد از تبدیل شدن قاره اروپا به کانون شیوع بیماری کووید 19 و جایگزین شدن آن با چین از این نظر، منتشر شد. مشکل اینجاست که پی بردن به توانایی جهش ویروس آن هم به شکلی اساسی، به طوری که ماهیت، رفتار و قسمت‌های مهم ژنوم آن را تغییر بدهد، در تولید دارو و واکسن اختلال ایجاد خواهد کرد.

مشکل نوع دوم ویروس کرونا اینجاست که در مراحل اولیه علائم خفیفی بروز داده یا در کل هیچ نشانه‌ای از بیماری در فرد بروز نمی‌دهد، در نتیجه آن‌ها از قرنطینه خارج شده و دیگران را مبتلا می‌کنند. از طرفی به خاطر متفاوت بودن ویروس با عامل بیماری‌زای اولیه، افرادی که پیشتر یک مرتبه به کووید 19 مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند، مجددا در معرض ابتلا قرار دارند، چرا که از نظر سیستم دفاعی بدن، ویروس جدید ناشناخته و جدید محسوب شده و روش دفاعی قبلی و آنتی بادی‌های تولید شده، دیگر کاربرد ندارند.

مسئولان رده بالای کشور چین، در همان اولین روزهای ظهور کروناویروس جدید در شهر ووهان، دستور قرنطینه کردن این شهر را صادر کردند. چندی بعد برای اطمینان بیشتر، کل استان هوبی، استان در بر دارنده شهر ووهان، قرنطینه شد. جمعیت شهر ووهان و استان هوبی به ترتیب 11 میلیون و 56 میلیون نفر است.

نوع دوم ویروس کرونا

یک متخصص بیماری‌های تنفسی در بیمارستان رن‌مین (Renmin) ووهان گفت برخی نشانه‌های متداول ابتلا به کووید 19 تب کردن، احساس خستگی و بی‌حالی و همچنین درد عضله بوده و در بیمارانی که قبل از روز بیست و سوم ژانویه (سوم بهمن) به بیمارستان‌های شهر ووهان مراجعه می‌کردند، به طور متداول دیده می‌شد. این نشانه‌ها در بیماران بعدی به شکلی مرموز تغییر پیدا کرد. ادعای اخیر دانشمندان چینی درباره ظهور نوع دوم ویروس کرونا در قالب یک مطالعه و تحقیق علمی به ژورنال پزشکی معتبر Lancet ارسال شد، اما هنوز تایید نشده و منتظر انتشار رسمی آن در وب سایت SSRN هستیم.

رفتار موذیانه نوع دوم ویروس کرونا

دانشمندان چینی بر اساس تحقیق روی چند ده هزار بیمار مبتلا به کروناویروس جدید به این نتیجه رسیدند که از روز بیست و سوم ژانویه به بعد، نشانه‌های بیماری در مبتلایان ضعیف‌تر شد. میزان تب، خستگی و درد عضله به ترتیب 50 درصد، 70 درصد و 80 درصد کاهش پیدا کرد.

دانشمندان چینی از پاندمیک شدن بیماری ابراز نگرانی کرده‌اند، چرا که احتمال جهش‌های بعدی ویروس عامل این بیماری افزایش پیدا خواهد کرد. نوع دوم کروناویروس دوره نهفتگی بیشتری داشته و به همین دلیل قبل از بروز بیماری در فرد ناقل آن، به افراد بیشتری سرایت می‌کند، چرا که فرد از همراه داشتن آن بی‌اطلاع بوده و به جای قرنطینه کردن خود، آزادانه به این سو و آن سو می‌رود.

ده روز پیش اعلام شد جهش ویروس کرونا آن را به دو نوع تقسیم کرده است. گروهی از محققان در دانشگاه پکینگ شهر پکن چین به وسیله تحقیق روی 103 بیمار به این نتیجه رسیدند که کروناویروس L-Type از S-Type ایجاد شده و رفتار پرخاشگرانه‌ای در مقایسه با آن دارد. اما ویروس کرونا چقدر سریع می‌تواند جهش کند و چقدر احتمال این اتفاق در آینده وجود دارد؟

نیتان گروباگ یک اپیدمیولوژیست در دانشگاه ییل آمریکا عقیده دارد جهش کردن یک ویروس‌ حین شیوع با سرعتی بالا و بیمار کردن تعداد زیادی انسان در سراسر دنیا، نگران‌کننده نیست. این جهش می‌تواند در سمت منفی (برای انسان‌ها مثبت) یا مثبت (برای انسان‌ها منفی) باشد. در جهش منفی ویروس به مرور زمان ضعیف‌تر شده و در حالت مثبت، قوی‌تر خواهد شد. احتمال هر دو وجود دارد، به همین دلیل نمی‌توان در حال حاضر آینده ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. گرفتار شدیما هروز یه چیز جدید میشنویم . دکترها خودشونم نمیدونن دیگه چی به چی هست .
    فقط دوست دارم بدوم در اینده کدوم دکتر مخی هست که واکسن این ویروس رو میسازه تا بهش بگم دمت گرم تو مخ همه هستی .

  2. گل بودو به سبزه نیز اراسته شد😐😐😐