۶ نکته برای بهترین استفاده از باتری های لیتیومی

امروزه ما با دیوایس هایی محاصره شده ایم که همگی از باتری های قابل شارژ لیتیومی استفاده می کنند. اکثر این باتری ها با روش یکسانی تولید شده اند. در این مقاله با معرفی ۶ نکته، به شما کمک خواهیم کرد تا از این باتری ها به بهترین نحو استفاده کنید.

به نظر شما مراقبت از یک باتری، چه میزان در طول عمر آن موثر خواهد بود؟ تجربه ثابت کرده که بسیار زیاد! در ادامه با معرفی ۶ نکته ی مهم وممفید برای افزایش طول عمر باتری همراه گجت نیوز باشید…

۱-معنای “چرخه ی شارژ مجدد”

هر باتری، طول عمر محدودی دارد که به عنوان “چرخه ی  شارژ مجدد” یا چرخه ی باتری” شناخته می شود. به زبان ساده، این عبارت، به معنای تعداد چرخه های شارژ/دشارژی است که یک باتری قابلیت تحمل آن را دارد. برخی از تولیدکنندگان سخت افزار، این ویژگی را منتشر می کنند در حالیکه ممکن است بعضی این خصوصیت را آشکار نکنند. برای مثال، اپل این اطلاعات را در دسترس قرار داده است. باتری آیفون، طی ۵۰۰ چرخه ی کامل شارژ/دشارژ،۸۰ درصد ظرفیت اصلی اش را حفظ می کند.

بعضی از افراد بر این باورند که می توانند با شارژ منظم باتری خود، از دشارژ کامل آن جلوگیری کرده و بدین ترتیب در تعداد چرخه های  شارژ و دشارژ تقلب کنند. اما متاسفانه واقعیت این است که نمی توانید قوانین فیزیک را تغییر دهید. اگر باتری تا ۲۵ درصد دشارژ شود، و این امر ۴ بار انجام شود یا اگر ۵ بار پس از ۲۰ درصد دشارژ، شارژ را انجام دهید، یا حتی ۲۰ شارژ مجدد پس از ۵ درصد دشارژ انجام دهید، هر کدام از این موارد یک چرخه ی شارژ/دشارژ محسوب می شود!

شما می توانید با نگه داشتن دیوایس در شارژ و شارژ کردن آن در هر جای ممکن، از چرخه های غیرضروری جلوگیری کنید. اما نباید دیوایس خود را بیش از حد در شارژ نگذارید چرا که این امر با برهم زدن واکنش های شیمیایی درونی باتری، باعث گرم شدن و آسیب به آن می شود.

۲-دشارژ کامل یا دشارژ جزیی؟

برخی از افراد می گویند نباید اجازه داد تا یک باتری لیتیومی، شارژ خود را به طور کامل را از دست دهد، در حالیکه بعضی دیگر آن را مشکل ساز نمی دانند. نظر شما چیست؟ حقیقت این است که در باتری های لیتیومی مدرن، این کار عملاً مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا دشارژ آنها، به وسیله ی یک مدار آن بورد، منظم می شود.

 ۳-استفاده از شارژر مناسب

استفاده از یک شارژ مناسب، بسیار مهم است. ممکن است برای سفر یا مواقع دیگر، از شارژ های دیگری استفاده کنید، اما برای استفاده های طولانی مدت، بهتر است از شارژ های طراحی شده برای دیوایس خود استفاده کنید چرا که این شارژها میزان مناسبی از برق را به باتری ها می دهند. استفاده از شارژی که برق بسیار زیاد با بسیار کمی را به باتری دهد، در نهایت بر طول عمر باتری اثر خواهد گذاشت. اگر قصد دارید از شارژهای دیگری استفاده کنید، از اعتبار برند آن مطمئن شوید.

 ۴-دما را کنترل کنید

دمای اتاق، یعنی حدود ۲۰ درجه، بهترین دما برای شارژ است. از آنجایی که همه ی ما در مکان های کنترل شده ی دما زندگی می کنیم، میتوانیم این محدوده را از ۵ تا ۴۵ درجه توسعه دهیم. بیشتر یا کمتر از این دما، می تواند به باتری آسیب برساند. به ویژه شارژ باتری در دماهای زیر صفر، می تواند منجر به آسیب دائمی باتری شود.

۵-مراقب آسیب های فیزیکی باشید

افتادن یا سقوط می تواند به باتری ها آسیب برساند و باعث می  شود تا فرآیند های شیمیایی درگیر در باتری مختل شوند. درواقع سقوط، برای تمام وسایل الکترونیکی نامطلوب است.

 ۶-ذخیره ی طولانی مدت

افراد معمولاً عادت دارند دیوایس خود را به طور کامل و برای یک استفاده ی طولانی مدت شارژ کنند، اما شارژ به طور جزیی، حدود ۵۰ درصد، بهترین حالت است. شارژ کردن باتری در حالت دشارژ، می تواند باعث عدم شارژ مجدد آن شود و شارژ یک باتری کاملاً شارژ، باعث کاهش طول عمر آن شود.

منبع: zdnet

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم، تکنولوژی، فوتبال و موسیقی (رپ/راک) بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز، بیگ تم و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. ( لینکدایناینستاگرام )

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از مطالب مفید و تخصصیه شما در زمینه های مختلف درباره گوشی ها.من یه گوشی HTC research820 plus دارم باتریس غیر قابله تعویضه با رعایت نکات در مورد عمر باتری تا چند سیکل و چند ماه میتونم ازش استفاده مفید کنم و بعد طول عمر باتری دیگه گوشی بلا استفاده میشه

  2. با سلام و تشکر از مطالب مفید و تخصصیه شما در زمینه های مختلف درباره گوشی ها.من یه گوشی HTC research820 plus دارم باتریس غیر قابله تعویضه با رعایت نکات در مورد عمر باتری تا چند سیکل و چند ماه میتونم ازش استفاده مفید کنم

  3. سلام نویسنده ی عزیز
    من امروز صبح یه ایفون 6 اس پلاس تهیه کردم خیلی عمره باتریش برام مهمه
    تا جایی ک متوجه شدم باید مثلا 20% باتری دارم گوشی رو بزنم شارژ تا مثلا 80% بعد از شارژ بکشم درسته؟
    حالا امدیدم و جایی بودیم ک تا 24ساعت اینده به شارژر دسترسی نداشتیم و 10% باتری داشتیم برای کمک ب عمر باتری باید گوشی رو خاموش کرد یا گذاشت خودش اتوماتیک خاموش شه؟
    اصلا اگ شارژ100% کنیم و بزاریم گوشی 0% شه چ مشکلی پیش مییاد
    و اینکه من گوشی رو برای شارژ اول زدم تو شارژ و تا 100 شد کشیدم بیرون شاید کلا 1 ساعت تو شارژ بود مشکلی پیش نمیاد؟ ذرستش چیه؟
    با سپاس

    • سعید عزیز قرار نیست با شارژ صفر یا 100 گوشی شما، آسیب جدی ببینه، فقط تعداد سیکل های شارژش کمتر میشه. خب همون طور که توی مقاله هم اشاره کردم، هر باتری، یه تعدا مشخصی سیکل شارژ داره، حالا شما هر بار اجازه بدین شارژ گوشی صفر یا صد بشه، یکی از اون سیکل ها، کم میشه. همین. در مورد سوالاتتون هم” 1- بله 2- اگه نیاز ندارین خاموش کنین، بهتره ولی که نیاز داشتین به گوشی، دیگه دلیلی برای خاموش کردن وجود نداره، قراره گوشی برای شما کار کنه، نه شما برای گوشی! 3- نه اشاره کردم مشکلی نیست، فقط یه سیکل رو کم میکنه 4- نه درسته، دفعه ی اول باید بذارین گوشی یه شارژ/دشارژ کامل رو تجربه کنه

      • متشکرم نویسنده ی عزیز کاملا متوجه شدم
        راستی یک سوال
        قبل از خرید گوشی ایفون 6 اس پلاس در سایت های ک جستجو میکردم نوشته بودند که این گوشی دارای باتری 2700 میلی امپر هست و در برخی از مغازه ها که وارد میشدم درست کنار گوشی دمو ای که برای معرفی گذاشته بودند مشخصاتش هم نوشته شده بود ک باتری 2100 میلی امپری
        اینا گوشی های رفرش نیستن؟
        مرسی

  4. با تشکر از شما بابت زحمت درج و ترجمه مطالب

  5. سلام من تازه یک گوشی با قیمت بالا گرفتم سامسونگ اس5 و تقریبا همیشه دسترسی به شارژر گوشیم هست حالا میشه بگید باطری شارژش چند درصد شد بزنم به شارژ و چند درصد از شارژ برشدارم که عمرش بیشتر بشه. واقعا ممنون میشم.

    • دوست خوبم می تونید پس از دشارژ کامل، برای شارژ اقدام کنید، اما بهتره که با اندکی شارژ باقی مانده، اقدام به شارژ کنید و تا حوالی شارژ کامل، شارژ رو ادامه بدین

  6. سلام
    من گوشی اندرویدی دارم
    وقتی باطری 10 درصد شد میزنمش به شارژ و صبر میکنم شارژش فول بشه بعد استفاده میکنم
    کارم درسته ؟؟؟

    • دوست خوبم شارژ کردن با ۱۰ درصد شارژ باقی مانده، مناسبه و همون طور که در مورد ۶ هم اشاره شده، اگه برای مدت طولانی، نیاز به شارژ ندارین، بهتره به جای فول شارژ، تا ۵۰ درصد شارژ کنید.

  7. با سلام
    من بين دو سيستم عامل ويندوز و اندرويد موندم كدوم واقعا بهتره؟

  8. سلام…..ایول ناهید خانم کارت درسته……………….

  9. سلام
    همین چند روز پیش تعدادی از سایتهای مرتبط به اخبار و بررسی گجت ها ، نوشته بودند تمام برداشتها در رابطه با شارژ و دشارژ باطری گوشی ها اشتباه است . و شما میتونید هر زمان و هر اندازه و چه روشن و چه خاموش باطری رو شارژ کنید و هیچ آسیبی به باطری نمیرسه .
    ما نمیدونیم حرف چه کسانی رو قبول کنیم .

    • ناهید سادات ریاحی

      دوست عزیزم ممکنه این مواردی که شما فرمودید مشکلی نداشته باشه، اما بهینه ترین حالت نیست، در حالیکه اینجا بهترین و بهینه ترین حالت ها معرفی شده

  10. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید