اولین سگ مبتلا به کروناویروس

اولین سگ مبتلا به کروناویروس جانش را از دست داد

مرگ اولین سگ مبتلا به کروناویروس در هنگ کنگ تایید شد. این حیوان نخستین مورد از ابتلای یک حیوان خانگی به ویروس کرونا بود و بعد از چند روز ابتلا جانش را از دست داد.

حدود دو هفته پیش، تایید نخستین مورد ابتلا به کرونا ویروس جدید در یک سگ خانگی گزارش شد. پیشتر تصور می‌شد ویروس کرونا جدید در حیوانات خانگی مخصوص سگ و گربه ایجاد بیماری نکرده یا سبب وخامت حال حیوان نخواهد شد، اما وقتی دو روز پیش اولین سگ مبتلا به کروناویروس جانش را از دست داد، همه معادلات بهم ریخت.

برای اولین مرتبه، ابتلای یک حیوان خانگی به کووید 19 (نام بیماری ناشی از کروناویروس جدید) در یک سگ نژاد پامرانین (Pomeranian) در کشور هنگ کنگ گزارش شد. مالک این حیوان خود مبتلا به بیماری بود. این موضوع نشان می‌دهد بیماری از زن 60 ساله به سگ انتقال پیدا کرد. در ابتدا، سگ بیمار هیچ نشانه‌ و علائمی از بیماری بروز نداد. با این حال، حدود دو هفته بعد از تایید ابتلا، جانش را از دست داد.

بر اساس یک گزارش وب سایت South China Morning Post، سگ پامرانین مورد بحث بعد از چند روز قرارگیری در قرنطینه و در نهایت منفی شدن تست کرونا آن، در ادامه بازگشت به خانه درگذشت. زن 60 ساله مالک این پامرانین از بیمار کووید 19 بهبود پیدا کرد، اما سگ وی نشانه‌های ضعیفی از بیماری داشت. دانشمندان تست کرونا این جانور را «مثبت ضعیف» خطاب کرده بودند.

مرگ اولین اولین سگ مبتلا به کروناویروس

سگ در نهایت در روز شانزدهم مارس (بیست و ششم اسفند ماه) مرد. دانشمندان در پی کالبدشکافی بدن آن به منظور تحقیقات بیشتر هستند، هر چند تاکنون مالک سگ تا امروز به این موضوع رضایت نداده و با آن موافق نیست. گفتنی است پامرانین درگذشته به خاطر کروناویروس، 17 سال سن داشت. عمر Pomeranian به طور متوسط بین 10 الی 16 سال تخمین زده می‌شود.

طبق گزارش South China Morning Post، قبل از فرستادن سگ به منزل مالک، به طور پیوسته از بینی، دهن و خون آن نمونه‌برداری و سپس آزمایش می‌شد تا وضعیت جانور هر روز مانیتور شود. در روز دوازدهم مارس (بیست و دوم اسفند) تست خون سگ منفی شد.

ممکن است منفی شدن نتیجه آزمایش خون، به معنی پاک بودن بدن حیوان از آلودگی نبوده باشد. به عبارتی پیدا نکردن آنتی بادی‌ در خون یک موجود زنده را نباید نشانه‌ای برای از بین رفتن بیماری و عفونت قلمداد کرد.

پزشکان مرکز نگهداری و تحقیق روی اولین سگ مبتلا به کروناویروس در گفتگو با South China Morning Post اعلام کردند تحقیق روی دیگر اعضای کروناویروس‌ها طی سال‌های قبل نشان داد در زمان بدون علامت یا با نشانه‌های خفیف بودن بیماری، ممکن است بدن آنتی بادی تولید نکند. به این ترتیب با آزمایش خون نمی‌توان به وجود عفونت پی برد. به نظر این موضوع درباره سیستم دفاعی بدن حیوانات، حداقل برای سگ‌ها، نیز صدق می‌کند.

این سگ پامرانین نخستین مورد انتقال بیماری کووید 19 از انسان به حیوان محسوب می‌شود که در نهایت نیز به مرگ حیوان منتهی شد. تا پیش از این گزارش، تصور بر این بود که حیوانات خانگی اعم از سگ و گربه به کووید 19 مبتلا نشده و نمی‌توانند عاملی برای بیمار کردن انسان‌ها باشند.

دانسته‌ها درباره ویروی کرونا جدید بسیار محدود است. اکنون می‌دانیم این ویروس می‌تواند از طریق انسان به سگ انتقال پیدا کرده و حتی به مرگ جانور منجر شود. بالعکس آن هنوز مشخص نیست. به عبارتی آیا سگ و گربه بعد از آلوده شدن به کروناویروس، می‌توانند آن را به یک انسان انتقال بدهند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اگه صاحب حیوان به کرونا مبتلا باشه می‌تونه اونه به حیوونش هم منتقل کنه
    البته اینکه حیوانات سیستم ایمنی قوی دارن و واکسن های هم که بهشون زده میشه تاحد زیادی اونارو در مقابل ویروس ها مقاوم می‌کنه

  2. من شنیده بودم حیوانات میتونن ویروس رو بگیرن ولی نمیتونن انتقال بدن