شیائومی ردمی نوت 3

فلش بک: شیائومی ردمی نوت 3 ، یک گوشی پرفروش ارزان قیمت

آیا گوشی شیائومی ردمی نوت 3 (Xiaomi Redmi Note 3) را به خاطر می‌آورید؟ نوت 3 یک گوشی پرفروش ارزان قیمت بود که ارزش بسیار زیادی نسبت به قیمت و مشخصات فنی که ارائه می‌کرد داشت.

اولین نسل گوشی ردمی نوت بسیار محبوب بود، اما گوشی ردمی نوت 3 این خانواده را به دنیای دیگری برد. این گوشی با قاب آلومینیومی شیک خود فقط 150 دلار قیمت دارد که نصف قیمت می نوت (عرضه شده در سال 2015) بود، در حالی که مشخصات فنی بسیار مناسبی را در اختیار مشتریانش قرار می‌داد.

در واقع این گوشی به قدری در سپتامبر 2017 محبوبیت داشت که به نقل از Insight Portal، به یکی از 10 گوشی محبوب در جهان تبدیل شد. خیلی جالب بود که این گوشی توانست شانه به شانه با گوشی‌های آیفون و سری گلکسی سامسونگ حرکت کند. نسخه‌ی اول این گوشی با چیپست هلیو X10 شرکت مدیاتک عرضه شد. چند ماه بعد شیائومی مدل جدیدتر آن را با تراشه‌ی اسنپدراگون 650 کوالکام عرضه کرد که همین هم باعث محبوب شدنش شد.

شیائومی ردمی نوت 3

در هنگام عرضه در سال 2016، این گوشی 150 دلار قیمت داشت و تا ماه سپتامبر 2.3 میلیون دستگاه از این نسخه در هند عرضه شد. این به معنای فروش یک نسخه از این گوشی در هر 7 ثانیه بود. در واقع از هر 9 گوشی هوشمندی که به صورت آنلاین در هند عرضه می‌شد، یکی از آن‌ها ردمی نوت 3 بود.

گوشی خاطره انگیز شیائومی ردمی نوت 3

اما چرا مدل اسنپدراگونی آن محبوبیت بیشتری را کسب کرد؟ این به شیائومی کمک کرد تا دوربین پشتی را به 16 مگاپیکسل (از 13 مگاپیکسل) ارتقاء دهد. افزایش 3 مگاپیکسلی داستان اصلی نیست، این سنسور جدید کیفیت عکس‌ها را نیز از معمولی به خوب ارتقاء داد. ولی متأسفانه کیفیت فیلمبرداری 1080p و 30 فریم بر ثانیه‌ای این گوشی افزایش محسوسی نداشت.

شیائومی ردمی نوت 3

اصل قضیه این نبود. چیپست اسنپدراگون 650 از دو هسته‌ی قدرتمند Cortex-A72 به علاوه‌ی چهار هسته‌ی کوچک A53 (در مقایسه با 8 هسته‌ی A53 در چیپست هلیو ایکس 10) بهره می‌برد. این چینش خوبی برای چیپست‌های میان‌رده است و می‌بینیم که حتی امروز نیز به خوبی کار می‌کند. وقتی بنچمارک‌های این چیپست را دیدیم، متوجه دو برابر شدن عملکرد تک هسته‌ای چیپست اسنپدراگون 650 و پیشرفتی چشمگیر در رندر 3 بعدی آن نسبت به هلیو بودیم. از آن بهتر، دیوایس با همان ظرفیت 4,050 میلی‌آمپر ساعتی موفق به امتیاز 93 ساعته شده که نسبت به 72 ساعت در نسخه‌ی هلیو، پیشرفت چشمگیری داشته است.

نسخه‌ی هلیو یک اسلات کارت میکرو اس دی را نیز در اختیار نداشت، در حالی که مدل اسنپدراگون ارائه کننده‌ی آن بود. این موضوع مهمی است، زیرا نسخه‌ی پایه‌ی این گوشی فقط 16 گیگابایت حافظه دارد که بسیار کم است. البته یک نسخه‌ی 32 گیگابایتی نیز عرضه می‌شود.

هر دو مدل از یک نمایشگر 5.5 اینچی IPS با وضوح 1080p عرضه شدند که برای یک مدل سری نوت کوچک است، اما کیفیت تصویر شارپ و جذابی دارد. ما پاسخ روشنی برای نوع محافظ روی نمایشگر LCD این گوشی نگرفتیم و مشخص نیست سازنده از چه محافظی استفاده کرده است.

شیائومی ردمی نوت 3

هر دو گوشی با دریافت رابط کاربری MIUI 9، پشتیبانی نرم افزاری خوبی را از شیائومی دریافت کردند. نسخه‌ی اسنپدراگون این گوشی نیز پیش از آغاز سال 2019، آپدیت MIUI 10 را دریافت کرد. البته که نسخه‌های MIUI‌ لزوماً تغییر دهنده‌ی نسخه‌ی اندروید نیستند. این گوشی در هنگام عرضه با MIUI 7 بر پایه‌ی اندروید 5.1 همراه بود و در پایان نیز MIUI 10 بر پایه‌ی اندروید 6.0 را دریافت کرد. هرچند هسته‌ی این رابط کاربری قدیمی است، اما قابلیت‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد که برای یک گوشی با چنین قیمتی اصلاً بد نیست.

شیائومی سومین نسخه‌ی این گوشی را با کدنام “Kate” نیز عرضه کرد که “اسپشیال ادیشن” نام داشت. این مدل ویژه دارای یک مودم با باندهای LTE بود. ما از گوشی ردمی نوت 2 رد شدیم، اما آن نیز بخشی از این داستان بود، چرا که فقط سه ماه پیش از معرفی مدل نوت 3 رونمایی شد. آن نیز از چیپست هلیو ایکس 10 قدرت می‌گرفت، اما قاب پشتی آن پلاستیکی بود و از باتری کوچک‌تری استفاده می‌کرد. در سومین نسل، یک اسکنر اثر انگشت به قاب پشتی اضافه شد و یک اسلات کارت میکرو اس دی نیز که در مدل نوت 2 حضور نداشت،‌ در اختیار کاربران قرار گرفت.

چرا شیائومی انقدر زود نوت 2 را کنار گذاشت و نسخه‌ی بهتر آن را عرضه کرد؟ ما هیچگاه متوجه آن نشدیم. اما نوت 3 ثابت کرد که سری ردمی نوت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.