کرونا

چند درصد مردم ایران به کرونا مبتلا می‌شوند؟

کارگروه تحلیل اپیدمیولوژی وزارت بهداشت با در نظر گرفتن سه سناریوی مختلف، تعداد مبتلایان مردم ایران به ویروس کرونا و میزان مرگ و میر را پیش‌بینی کرد.

تمامی کشورها برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا طرح‌های مختلفی را در نظر گرفتند؛ برخی همانند چین قرنطینه مطلق را اعمال کردند، برخی قرنطینه محدود و برخی از آنها نیز فاصله اجتماعی متعادل یا فاصله اجتماعی گسترده را مد نظر قرار دادند که البته تمامی این تصمیم‌ها به میزان شیوع ویروس کرونا در هر کشور مربوط می‌شود. اما به طور کلی اکثر کشورها همان شبیه‌سازی سازمان بهداشت جهانی را در نظر گرفتند؛‌ یعنی بتوانند با اقدامات فوری میزان مبتلایان را در سطح پایینی نگه دارند تا بیمارستان‌ها ظرفیت رسیدگی به بیماران را داشته باشند.

مدل‌های شبیه‌سازی نشان می‌دهد محصور کردن بیماران از افراد سالم کار بسیار دشوار و حتی غیرممکنی است، اما این که از هر 4 نفر اعضای خانواده، یک نفر اجازه خروج از خانه برای تامین نیازهای خانواده را داشته باشد، طرح قابل قبولی است. این نوع از محدودسازی در کنار جلوگیری از شکل‌گیری اجتماعات طبق پژوهش‌های انجام شده موفقیت‌آمیز بوده و امروزه بسیاری از کشورها از این سیاست استفاده می‌کنند.

چه تعداد از مردم ایران به کرونا مبتلا خواهند شد؟

کارگروه تحلیل اپیدمیولوژی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا مدتی پس از شیوع کروناویروس آغاز به فعالیت کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهره‌گیری از توان حداکثری علمی بتواند مدل‌سازی‌های مناسب برای کنترل این ویروس را تهیه کند. این کارگروه نخستین گزارش خود را در 26 اسفند 98 به ستاد مقابله با کرونا ارائه داد که در آن اشاره شد به دلیل محدودیت شدید وقت و نیاز فراوان ایران به خروجی‌های فوری، در این گزارش به روند کلی بیماری در کشور و شهر تهران توجه شده است. در این گزارش سه سناریو که هر کدام شامل درصد و میزان مختلفی از قرنطینه و ایزولاسیون می‌شد،‌ مورد بررسی قرار گرفت که تعداد مبتلایان و قربانیان در هر سناریو با یکدیگر متفاوت است. در ادامه پیش‌بینی‌های این کارگروه در خصوص هر سناریو را بررسی می‌کنیم.

احتمال ابتلای 63 درصد از مردم ایران به کرونا!

کارگروه تحلیل اپیدمیولوژی وزارت بهداشت که به عنوان معتبرترین کارگروه در این حوزه محسوب می‌شود اعلام کرد اگر برای کرونا درمان یا واکسنی تهیه نشود، حدود 63 درصد مردم ایران به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد. در بخشی از این گزارش آمده است:

نتایج این مدل‌ها نشان می‌دهد که در صورت عدم کشف روش‌های درمانی جدید، واکسن و ثبات میزان مسری بودن و بیماری زایی ویروس، روند طبیعی این بیماری در سال‌های آینده در ایران ادامه و احتمالا تا 63 درصد افراد را مبتلا خواهد نمود که این مقدار مشابه مقادیر پیش‌بینی سایر کشورهای جهان است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که می‌بایست تمام کشور برای کاهش روند ابتلا به کرونا تلاش کنند تا هم فشار روی سیستم سلامت کشور کاهش یابد و هم فرصتی برای کشف روش‌های جدید درمانی یا تولید واکسن فراهم شود. در این گزارش به نتایج مدل‌سازی‌ها اشاره شد که حاکی از آن است بدون مداخله جدی و افزایش ایزولاسیون حدود 10 درصد، موج اپیدمی تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت و بسیار سنگین‌تر از قبل خواهد بود.

سناریو اول:

در سناریو اول پیش‌بینی شد اگر حداکثر ایزولاسیون تا 20 اسفند حدود 25 درصد باشد، موج اپیدمی تا پایان اردیبهشت 99 ادامه خواهد داشت. در چنین حالتی میزان حداکثر تخت بیمارستانی مورد نیاز در ایران به حدود 6 هزار و 120 و در تهران به حدود 1 هزار و 350 خواهد رسید. همچنین تا پایان اردیبهشت سال 99 تعداد کل مبتلایان به 1 میلیون و 160 هزار و در تهران به 245 هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

سناریو دوم:

در سناریو دوم محققان برآورد کردند اگر سطح ایزولاسیون از 20 اسفند به حدود 32 درصد افزایش پیدا کند، موج اپیدمی به میزان چشمگیری در فروردین 99 کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین سناریویی حداکثر تخت بیمارستانی مورد نیاز در ایران حدود 5 هزار و 870 تخت و در تهران نیز 990 تخت خواهد بود. با اجرای این سناریو، تعداد کل مبتلایان تا پایان اردیبهشت 951 هزار نفر و در تهران نیز 193 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود.

سناریو سوم:

سناریو سوم بر این موضوع تاکید دارد که اگر سطح ایزولاسیون به 40 درصد افزایش یابد، موج اپیدمی در فروردین با افت شدیدی مواجه می‌شود و در اردیبهشت به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید. در چنین شرایطی حداکثر تخت بیمارستانی مورد نیاز در کشور 5 هزار و 820 و در تهران 960 تخت خواهد بود. با اجرای این سناریو تعداد کل مبتلایان تا پایان اردیبهشت در کشور حدود 811 هزار نفر و در تهران نیز 159 هزار نفر خواهد بود.

تعداد احتمالی کشته شدگان

به طور کلی گزارش منتشر شده از سوی کارگروه تحلیل اپیدمیولوژی وزارت بهداشت حاکی از آن است که این ویروس یک اپیدمی بسیار جدی محسوب می‌شود و برای آن می‌بایست تمهیدات بلند مدت در نظر گرفته شود، اما برای کنترل شیوع آن به طرح ایزوله کردن بیماران و افراد مشکوک، ماندن در خانه و قرنطینه خانگی محدود نیاز است.

این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که طبق سناریوی اول، اگر ایزوله کردن بیماران از 20 اسفند در سطح 25 درصد باشد، تعداد مرگ تجمعی تا پایان اردیبهشت برای کل کشور 13 هزار و 450 نفر خواهد بود. طبق سناریوی دوم، اگر سطح ایزولاسیون از 20 اسفند به 32 درصد افزایش پیدا کند، تعداد مرگ تجمعی به 8 هزار و 630 نفر خواهد رسید. در حالت سوم نیز اگر بتوان سطح ایزولاسیون را به 40 درصد افزایش داد، تعداد مرگ و میز تجمعی به 6 هزار و 30 نفر می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. اگر باور کنیم تا آخر اردیبهشت اپیدمی تمام می شود یعنی تا سه مه آینده با ۶۴۰ هزار مرگ و دو برابر این مقدار یعنی یک میلیون و دویست و هشتاد هزار بستری مواجه هستیم. حال سوال اصلی اینست آیا بیمارستانها و قبرستانهای این کشور آمادگی پذیرش این ارقام را دارد و آیا مردم ایران توانایی تحمل فشار روانی وضعیت پیش بینی شده را دارند؟ و آیا مسوولین کشور قادر هستند ظرف تنها سه ماه آینده وضعیت پیش بینی شده را کنترل کنند. توجه داشته باشید آمار کشته شدگان در سه ماه معادل دو برابر کشته شدگان جنگ تحمیلی در ۸ سال خواهد بود.

  2. 40 درصد جمعیته 80 میلیونی ایران یعنی 32 میلیون نفر که اگر آمار 3 درصدی برای مرگو میر رو درنظر بگبریم تقریبا 1 میلیون نفر در ایران فوت خواهند کرد!!!!!!!!!!!
    کجاست حسن روحانی؟ کجاست آقای طائب؟ کجاست مدیر ماهان؟ کجاست آقای علم الهدی؟؟؟
    خب بیان پاسخ بدن آیا این عدد واقعیه یا نه بازم همه چی عادی !!!! و تحت کنترله؟!؟!

  3. بخدا درصد مبتلا و کشته شده ها خیلی بیشتره و هرروز بیشتر میشه و شیب صعودی داره

  4. سناریوی چهارم اگه ایزولاسیون و اصول بهداشتی به همین صورت پیش میره تا اواخر تیرماه ادامه داره و تعداد مبتلایان به 2میلیون نفر و تعداد کشته شدگان به90هزار خواهد رسید که شاهد باشین پیش بینی بنده درست خواهد بود