انتقال بیماری کرونا با بسته‌های پستی و تلفن همراه چگونه رخ می‌دهد؟

جلوگیری از انتقال بیماری کرونا با بسته‌های پستی و تلفن‎‌‌های همراه

انتقال بیماری کرونا به صورت کلی از طریق ذرات تنفسی بزاق و مخاط افراد آلوده که ویروس را به افراد سالم منتقل می‌کنند، صورت می‌گیرد؛ در ادامه می‌پرسیم که بسته‌های پستی و تلفن‌های همراه در انتقال ویروس کرونا چه نقشی دارند؟

انتقال بیماری کرونا یا همان کووید 19 از طریق بسته‌هایی که با پست به منازل می‌رسند و یا به واسطه تلفن‌های هوشمندی که دائما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، چگونه صورت می‌گیرد؟ در ادامه قصد داریم تا به این دو موضوع که در کشورها توسط اکثر مردم در موتورهای جستجو سرچ می‌شوند، بپردازیم. با گجت نیوز همراه باشید.

تلفن‌های هوشمند یکی از اصلی‌ترین اجزا زندگی ما هستند که تقریبا در هر شرایط به آن‌ها دست می‌زنیم و بدون اینکه نسبت به تمیز بودن آن‌ها نگران باشیم، ماه‌ها و حتی سال‌ها بدون پاک کردن آلودگی‌های سطحی این کامپیوترهای جیبی، از آن‌ها استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر بسته‌هایی پستی در جهان امروز بخش مهمی از فرآیند خرید ما را شامل می‌شوند و با وجود تعداد زیاد فروشگاه‌های اینترنتی مختلف، بسیاری از ما حداقل یک ‌بار از سرویس‌های خرید آنلاین استفاده کرده‌ایم.

با وجود بحران پاندمی کرونا و مرگ و آلودگی بسیاری از مردم جهان، نگرانی‌ها در مورد راه‌های انتقال بیماری کرونا افزایش یافته و بسته‌های پستی و تلفن‌های همراه هم به عنوان یکی از راه‌های احتمالی جابه‌جایی ویروس از بیمار به فرد سالم، مورد توجه قرار گرفته است؛ اما قبل از هر چیزی باید این موضوع را بررسی کنیم که ویروس کووید 19 تا چه مدت روی سطوح مختلف دوام می‌آورد.

انتقال بیماری کرونا از طریق سطوح گوناگون

در حال حاضر و با وجود اینکه تنها چندین ماه از کشف اولین موارد ابتلا به بیماری کرونا می‌گذرد، هنوز اطلاعات جامع و دقیقی در مورد ماندگاری کروناویروس جدید روی سطح‌های گوناگون وجود ندارد؛ با این حال هفته گذشته ژورنال “New England Journal of Medicine” تحقیق جالب توجهی را در این رابطه منتشر کرد.

دانشمندان در قالب این تحقیق دریافتند که ویروس کرونا بر روی سطوح پلاستیکی و فولاد ضد زنگ بیشتر از مس و مقوا دوام می‌آورد و پس از آلوده شدن سطوح فولادی و پلاستیکی، دیده شده که حداکثر تا سه روز هم ویروس از بین نرفته است. در مورد مس و مقوا هم ماندگاری ویروس کووید 19 به ترتیب حداکثر تا 4 ساعت و یک روز اندازه‌گیری شد.

البته نکته اینجاست که نتایج این تحقیق به خاطر استفاده از ویروس‌هایی که در محیط‌های آزمایشگاهی قرار دارند، به نوعی بهترین حالت ممکن را در نظر گرفته و این در حالی است که ویروس کرونا در شرایط واقعی با ذرات تنفسی مخاطی و بزاقی همراه می‌شود و به همین دلیل ماندگاری آن هم افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر دوام زیاد کروناویروس جدید بر روی سطوح پلاستیکی باعث نگرانی در مورد آلودگی تلفن‌های همراه شده است. البته همان‌طور که گفتیم بحث انتقال بیماری کرونا از روش‌های گوناگون موضوع نسبتا جدیدی به شمار می‌رود و روز به روز تحقیقات جدیدتر و بهتری در این رابطه منتشر می‌شوند؛ بنابراین احتمال اینکه ویروس کووید 19 بیشتر از سه روز بر روی سطوح پلاستیکی اسمارت فون‌ها بماند، وجود دارد.

داده‌های مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا هم که به تازگی منتشر شده‌اند، از پیدا کردن آثار ژنتیکی ضعیف ویروس کرونا در یک کشتی تفریحی خبر می‌دهند؛ گفته شده که این مواد ژنتیکی آر ان ای تا 17 روز بر روی برخی سطوح زنده مانده بودند. البته نمی‌توان گفت که ذرات آلوده کننده ویروس هم توانایی زنده ماندن تا چنین مدتی را دارند، اما بر اساس چنین اطلاعاتی هنوز نمی‌توان با اطمینان از ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح صحبت کرد و بهتر است که موارد ایمنی تا حد امکان رعایت شوند.

اسمارت فون‌ها چگونه به کرونا آلوده می‌شوند؟

صحبت کردن با تلفن همراه ذرات ریز تنفسی را بر روی دستگاه ما می‌پاشد که اگر به ویروس کووید 19 آلوده باشیم، این ذرات حاوی ویروس هم روی اسمات فون ما قرار می‌گیرند. حال اگر ما تلفن خود را به فرد سالمی بدهیم، ذرات بیماری‌زا به دست فرد منتقل شده و در صورت تماس دست با صورت، دهان، بینی و چشم‌ها، این شخص هم به بیماری کرونا دچار می‌شود.

البته یکی دیگر از روش‌های انتقال بیماری کرونا که هنوز رسما تایید نشده، اما برای ویروس دیگری از خانواده کرونا، یعنی ویروس سارس اتفاق می‌افتاد، با نام انتقال دهان و مدفوع شناخته می‌شود.

انتقال بیماری کرونا با بسته‌های پستی و تلفن همراه چگونه رخ می‌دهد؟

در چنین روشی ذرات فوق‌العاده ریز مدفوع که با کشیدن سیفون وارد هوا می‌شوند، می‌توانند بر روی مسواک، تلفن همراهی که به داخل دستشویی برده شده و یا مواد غذایی که در اتاق‌های نزدیک قرار دارند، بنشینند و از این طریق، ویروس را به فرد سالم منتقل کنند.

انتقال بیماری کرونا با بسته‌های پستی

احتمال وجود ذرات ویروس کووید 19 بر روی بسته‌هایی که توسط افراد آلوده آماده یا جابه‌جا شده‌اند، وجود دارد؛ اما از آنجایی که دوام این ویروس بر روی کاغذ و مقوا حدودا یک روز اندازه‌گیری شده، احتمال انتقال کرونا از این طریق آنقدرها هم زیاد نیست. همچنین، ماهیت مواد مقوایی برعکس سطوح پلاستیکی، به شکل منفذ دار است و به همین دلیل، ذرات ویروسی که بر روی بسته‌های پستی قرار می‌گیرند در مدت کوتاهی جذب کاغذ و مقوا می‌شوند و شانس آلوده شدن دست‌ها با تماس بسته پستی کاهش می‌یابد.

بهتر است که در هنگام دریافت بسته‌های که به درب منزل آورده می‌شوند، تا حد امکان از ماموران پستی فاصله بگیریم؛ در صورت امکان، به غیر از بسته به وسایل دیگری که معمولا برای گرفتن امضا و تایید تحویل بسته استفاده می‌شوند، دست نزنیم. تمیز کردن بسته با دستمال‌های مرطوب و یا وسایل دیگر پاک‌سازی هم ایده خوبی بوده و بهتر است که پس از دور انداختن مقوای بسته، دست‌های خود را با آب و صابون بشوییم.

انتقال بیماری کرونا با بسته‌های پستی و تلفن همراه چگونه رخ می‌دهد؟

با این تفاسیر، رعایت نکات ایمنی هیچ وقت ضرری ندارد؛ توصیه می‌شود که برای کاهش احتمال انتقال ویروس کرونا به هر طریقی، افراد دست‌های خود را مرتب و به صورت صحیح با آب و صابون بشویند و ارتباط فیزیکی خود را با دیگران محدود کنند. در صورت نیاز به وجود ارتباط و مخصوصا به هنگام صحبت کردن، باید حداقل 1.5 متر از دیگران فاصله بگیریم و از بیرون رفتن، به خصوص در زمانی که احساس مریضی داریم، خودداری کنیم.

از طرف دیگر، باید سعی کنیم که صرف‌نظر از بیمار یا سالم بودن، تلفن همراه خود را به دیگران ندهیم و از دست زدن به اسمات فون بقیه خودداری کنیم. تلفن‌ها، تبلت‌ها و وسایل الکترونیکی که دائما به آن‌ها دست می‌زنیم باید مرتبا با پدهای الکلی و دستمال‌های مرطوبی که حداقل 70 درصد الکل دارند، تمیز شوند. استفاده از دستمال‌های مرطوب نوزادان به دلیل درصد بسیار پایین الکل چندان در تمیز کردن سطوح کارایی ندارد، اما با این حال چنین پاک‌کننده‌هایی می‌توانند به واسطه عمل مالش و ساییدن، ذرات بیماری‌زا را از سطوح پاک کنند.

با وجود کمیاب شدن الکل و یا دستمال‌های مرطوب در بسیاری از مناطق جهان، گزینه آخر برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی استفاده از دستمال نسبتا خیس آغشته به صابون است. البته باید مواظب باشیم که با این کار، آب به داخل قسمت‌های حساس تلفن همراه نفوذ نکند.

در انتها باید گفت که شانس انتقال بیماری کرونا تقریبا هیچ وقت صفر نیست و همچنین، اگر بیش از حد نگران باشیم و اصول بهداشتی را به شکل افراطی رعایت کنیم، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم هم می‌تواند تبدیل به جهنم شود؛ بنابراین بهترین کار ممکن رعایت پایه‌ای‌ترین نکات بهداشتی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. هیچ چیزی حلو دار این ویروس نیست مگر قرنطینه و خونه نشستن که اونم خیلی سخته
    به امید روزی مه کلا این بیماری ریشه کن بشه

  2. توی فروشگاه امازون تست چند نفر از پرسنل شون مثبت از اب در اومده خوب این واقعا ترسناکه
    ممکنه اوضاع و احوال ما ام همین جوری باشه