هواوی پی 40 پرو پلاس

مقایسه هواوی پی 40 پرو پلاس با سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا ؛‌ نبرد غول‌های اندرویدی

در این مطلب می‌خواهیم دو غول اندرویدی و دو گوشی پرچمدار پریمیوم یعنی هواوی پی 40 پرو پلاس و سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا را با یکدیگر مقایسه کنیم.

به نظر می‌رسد سال 2020 میلادی سال فوق‌العاده‌ای برای گوشی های فوق‌العاده است. چندی پیش،‌ شرکت سامسونگ علاوه بر گوشی های پرچمدار اس 20 و اس 20 پلاس، یک گوشی پریمیوم و قدرتمندتر و گران‌تر را با نام اس 20 اولترا نیز عرضه کرد. حالا هواوی نیز از این رویه تبعیت کرده و در کنار مدل‌های پی 40 و پی 40 پرو، از یک مدل ویژه با نام پی 40 پرو پلاس نیز رونمایی کرد. شاید این شیوه نامگذاری کمی برای ما ناخوشایند باشد، اما به ما یادآوری می‌کند که ما با یک مدل بالارده‌تر از پرو روبه‌رو هستیم. حالا می‌خواهیم ببینیم آیا گران‌ترین و قدرتمندترین گوشی هواوی یعنی هواوی پی 40 پرو پلاس می‌تواند با بهترین گوشی سامسونگ یعنی گلکسی اس 20 اولترا رقابت کند؟

طراحی

هواوی پی 40 پرو پلاس

هواوی پی 40 پرو پلاس

وقتی شرکت‌های هواوی و سامسونگ در پی 40 پرو پلاس و گلکسی اس 20 اولترا، قدرتمندترین مشخصات و نمایشگری بزرگ را ارائه می‌کنند، بسیار مهم است که طراحی زیبا و ارگونومی دستگاه را نیز حفظ کنند. هواوی و سامسونگ در این زمینه رویکردهای مشابهی داشتند. هر دو گوشی دارای لبه‌های فلزی باریک و شیشه‌ای با انحنا در قسمت‌های مختلف، هستند. سبک طراحی دو گوشی کمی متفاوت است، اما صفات کلی آنها یکسان است.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا فقط در دو رنگ ساده مشکی و خاکستری عرضه می‌شود و هواوی پی 40 پرو پلاس هم دارای دو رنگ مشکی و سفید با بدنه سرامیکی است. قاب پشتی سرامیکی پرچمدار جدید هواوی دارای دوام فوق‌العاده‌ای و البته ظاهری زیبا است. در پشت هر دو گوشی سامسونگ و هواوی، ماژول دوربین دارای برآمدگی مستطیلی نسبتا بزرگی هستند که باعث می‌شود گوشی روی سطح صاف لق بخورد. گلکسی اس 20 اولترا و پی 40 پرو پلاس، هر دو از استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار برخوردارند.

همچنین گوشی سامسونگ با داشتن نمایشگر بزرگ‌تر، به طور قابل توجهی از گوشی جدید هواوی بزرگتر است. ابعاد سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا 166.9 در 76 در 8.8 میلی‌متر و ابعاد هواوی پی 40 پرو پلاس 158.2 در 72.6 در 9 میلی‌متر است. به این ترتیب گوشی سامسونگ بلندتر و عریض‌تر بوده، اما گوشی هواوی ضخامت بیشتری دارد.

نمایشگر

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

گلکسی اس 20 اولترا

گلکسی اس 20 اولتراهواوی پی 40 پرو پلاس
6.9 اینچی امولد با وضوح +QHD و نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی6.58 اینچی با وضوح +QHD با نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی

اگر مهم‌ترین چیز برای شما در خرید گوشی هوشمند، بزرگ بودن نمایشگر آن است، سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا در اینجا بهترین گزینه خواهد بود. این گوشی دارای نمایشگر عظیم 6.9 اینچی از نوع داینامیک امولد با وضوح کواد اچ دی پلاس است. گوشی جدید هواوی هم از صفحه نمایشی با وضوح QuadHD+ بهره می‌برد، اما اندازه آن کوچک‌تر است و به نمایشگر 6.58 اینچی مجهز شده است. البته از نظر فنی، نمایشگر گوشی هواوی کمی واضح‌تر خواهد بود، چرا که در فضای کوچک‌تر، تعداد پیکسل‌های مشابهی دارد.

نمایشگر هر دو گوشی دارای نرخ تازه‌سازی یا Refresh Rate بالایی هستند. سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا از نرخ رفرش 120 هرتزی برخوردار است که البته این حالت در رزولوشن پایین‌تر در دسترس خواهد بود. هواوی نیز در +P40 Pro نمایشگری با نرخ رفرش 90 هرتزی را ارائه می‌دهد. این یعنی هر دو گوشی تجربه کاربری روان و سریعی دارند و کوچک‌ترین تاخیری را در رابط کاربری و انیمیشن‌های بازی تجربه نمی‌کنید.

روی نمایشگر هر دو گوشی، حفره‌ای برای قرارگیری دوربین سلفی مشاهده می‌شود، اما تفاوتی بین آنها وجود دارد. در گوشی سامسونگ یک حفره کوچک تکی در وسط بالای صفحه قرار گرفته، اما در گوشی هواوی، حفره بزرگتری برای دوربین سلفی دوگانه در گوشه سمت چپ بالا تعبیه شده است.

حسگر اثر انگشت هر دو گوشی در زیر نمایشگر قرار گرفته، اما از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در هواوی پی 40 پرو پلاس از حسگر اپتیکال بهره گرفته شده، به این معنی که از یک دوربین برای عکس گرفتن از اثر انگشت شما استفاده می‌کند. در گوشی سامسونگ نیز از فناوری اولتراسونیک استفاده شده که از لحاظ فنی دقت بیشتری دارد، چرا که عمق آن را اندازه می‌گیرد.

دوربین

هواوی پی 40 پرو پلاس

هواوی پی 40 پرو پلاس

گوشیگلکسی اس 20 اولتراپی 40 پرو پلاس
تعداد دوربین پشتی4 دوربین5 دوربین
میزان بزرگنماییزوم 10 برابری هایبرید اپتیکالزوم 10 برابری اپتیکال
سنسور اصلی108 مگاپیکسل50 مگاپیکسل

هواوی و سامسونگ در پرچمداران پریمیوم خود بهترین فناوری‌های دوربین را به کار گرفته‌اند. دوربین اصلی پرچمدار جدید هواوی 50 مگاپیکسلی است که بر روی یک سنسور به بزرگی 1/1.28 ساخته شده و آن را به عنوان یکی از بزرگترین سنسورهای دوربین گوشی های هوشمند تبدیل می‌کند. به این ترتیب، این سنسور می‌تواند جزئیات، نور و دامنه دینامیکی بهتری را در عکس‌های ثبت شده به شما ارائه کند. دوربین اصلی رقیب هواوی یعنی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، یک سنسور 108 مگاپیکسلی به بزرگی 1/1.33 است که نسبت به سنسور اصلی هواوی، اندازه کوچک‌تری دارد ولی مگاپیکسل آن بیشتر است.

جالب است که هواوی، بزرگنمایی اپتیکال را در دو لنز دوربین خود ارائه کرده است؛ یکی زوم اپتیکال 3 برابری در لنز 8 مگاپیکسلی تله فوتو و یکی هم زوم 10 برابری در لنز 8 مگاپیکسلی پریسکوپی. گوشی سامسونگ هم دارای یک لنز 48 مگاپیکسلی پریسکوپی تله فوتو است که زوم 10 برابری هیبریدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر دو گوشی دارای یک لنز فوق عریض یا اولترا واید هم هستند که هواوی سنسور 40 مگاپیکسلی و سامسونگ سنسور 12 مگاپیکسلی را برای این دوربین انتخاب کرده‌اند.

در نهایت، یک سنسور تشخیص عمق میدان در هر دو گوشی وجود دارد که شما نمی‌توانید به تنهایی با آن عکس بگیرید، بلکه این سنسورها به دوربین اصلی کمک می‌کنند تا در عکس‌های پرتره، افکت بوکه یا تار کردن پس زمینه را انجام دهند. در نهایت این که، سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا از دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی و هواوی پی 40 پرو پلاس از دوربین سلفی دوگانه 32 مگاپیکسلی به همراه حسگر سه بعدی ToF بهره می‌برند.

سخت افزار و عملکرد

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

گلکسی اس 20 اولترا

گوشیگلکسی اس 20 اولتراپی 40 پرو پلاس
شبکه 5Gدارددارد
تراشهاگزینوس 990 یا اسنپدراگون 865کایرین 990
باتری5000 میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع 45 واتی و شارژ بی سیم 15 واتی4200 میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع 40 واتی و شارژ بی سیم 40 واتی

ما در اینجا دو غول اندرویدی دنیای گوشی های هوشمند را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. بنابراین هر دو گوشی جزو قدرتمندترین گوشی های بازار محسوب می‌شوند. هواوی از جدیدترین و قدرتمندترین چیپست اختصاصی خود یعنی کایرین 990 با لیتوگرافی 7 نانومتری پلاس و پشتیبانی از شبکه 5G در گوشی پی 40 پرو پلاس استفاده کرده است. در مقابل، پرچمدار جدید سامسونگ هم از تراشه 7 نانومتری پلاس یعنی اگزینوس 990 یا اسنپدراگون 865 بهره می‌برد. پردازنده‌های این دو گوشی 8 هسته‌ای هستند و تجربه‌ای روان و سریع را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما حتی می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های بسیار سنگین موبایلی را بدون هیچ مشکلی روی گوشی خود اجرا کنید و از آنها لذت ببرید.

در مورد باتری، سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا با باتری عظیم 5000 میلی‌آمپرساعتی در مقایسه با باتری 4200 میلی‌آمپرساعتی هواوی پی 40 پرو پلاس برتری را از آن خود کرده است. البته هواوی به بهینه‌سازی نرم افزاری مصرف باتری شناخته شده است و به این دلیل، عمر باتری بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در خصوص سرعت شارژ نیز باید بگوییم تفاوت خیلی زیادی بین این گوشی‌ها مشاهده نمی‌شود. گوشی سامسونگ از شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی می‌کند، اما درون جعبه یک شارژر 25 واتی را به شما می‌دهد و شارژر سریع‌تر را باید جداگانه تهیه کنید. هواوی هم شارژ سریع 40 واتی و همچنین شارژ بی سیم 40 واتی را برای پرچمدار جدید خود در نظر گرفته است، در حالی که سرعت شارژ بی سیم گلکسی اس 20 اولترا، بسیار کندتر است.

جمع‌بندی مقایسه هواوی پی 40 پرو پلاس با گلکسی اس 20 اولترا

هواوی پی 40 پرو پلاس

هواوی پی 40 پرو پلاس

یکی از تمایزهای مهم دو گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا و هواوی پی 40 پرو پلاس که می‌تواند منجر به ترجیح دادن یکی از آنها شود، بخش نرم افزار است. هواوی همچنان با تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند و در سری P40 نیز از سرویس‌های گوگل مانند فروشگاه اپلیکیشن پلی استور بی بهره مانده است. البته فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی هواوی یعنی Huawei AppGallery روز به روز بهتر می‌شود، ولی هنوز همه برنامه‌های محبوب در آن وجود ندارند.

از نظر سخت افزاری به نظر می‌رسد دوربین های هواوی به خصوص با قابلیت بزرگنمایی اضافی، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند، اما نمایشگر سامسونگ به طرز چشمگیری بزرگتر است و داشتن حفره کوچک‌تر برای قرارگیری دوربین سلفی بر روی نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا باعث اشغال جای کمتر و نمای زیباتری شده است.

در پایان، هنوز هم توصیه یک گوشی هواوی بدون خدمات گوگل،‌ کمی دشوار است و سامسونگ کامل‌ترین تجربه کاربری را به شما ارائه می‌دهد، حتی اگر سخت افزار پرچمدار هواوی فوق‌العاده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. پرو پلاس اصلا دوربین های کل پرچمدار هارو زیر سوال برد😂👍

  2. گوشی 1400 دلاری هواوی با قیمتی که گذاشته و تحریم گوگل سرویس عملا موفقیت گذشته رو بخصوص در سری میت تجربه نمیکنه
    سامسونگ هم با قیمت بالای محصولش کارش سخته مخصوصا که برند خوب شیائومی گوشی قوی تر از پرچمدار سامسونگ به نام می 10 پروه زده که در تست انتوتو بنچمارک رتبه اول رو داره

    همچنین پرچمدار های اوپو و ویوو یا زد تی ای و حتی ریلمی در کنار رقیب قدیمی تر یعنی وان پلاس با توجه به مشخصات رده بالا و بعضا وقتی از سامسونگ و قیمت کمتر بازار رو تحت تاثیر قرار میدن

    با این شرایط تا چند وقت دیگه برند های چینی سهام اصلی رو در دست میگیرن

    همین الان برند های سونی نوکیا الجی اچ تی سی موتورلا ایسوس و لنوو از رقابت عقب موندن یا کنار زده شدن

    • نوکیا htc موتورولا ال جی که قربونتون برم چند ساله عقب موندن مال الان نیست رقابت چند ساله بین سامسونگ هواوی اپل هست توی فروش هواوی خدایی توی دوربین از همون p10 عالی عمل کردولی از زمانی که خدمات گوگل روش نیست کارش سخت شده ولی توی کیفیت ال سی دی رابطه کاربری کیفیت هندزفری akg که روی سامسونگ هست خدمات گوگل توی اروپا و امریکا خدمات گدگل رو بیشتر قبول دارن هواوی هر چقدر هم خدمات مثل گوگل اراییه بده باز نمیتونه مثل گوگل پلی عمل کنه هیچ‌ برندی هم کامل نیست واقعا رقابت سختیه هواوی شیایومی اپل سامسونگ وان پلاس از همه دارن بهتر عمل میکنن هواوی هم مثل سامسونگ که سرت نوت خیلی خوبن و تو ۶ماه دوم اراییه میشه اونم سرت میت همیشه از سری p بهتره ارادات گوشی های سری s و p اراییه میشه ارادات گرفته میشه و توی گوشی های ۶ماه دوم سوار میشه من خودم طرفدار سامسونگ هستم ولی گوشی ها واقعا عالی شدن بزرگترین اشکال هواوی جدید اینه که سیستم عامل گوگل روشون نیست

  3. به نظرم S20ULTRAخیلی خیلی بهتره
    هواوی P40خدمات و فروشگاه گوگل پلی نداره و بدرد نخور هست و فقط بدرد تماس و اس ام اس فرستادن میخوره و هیچ فرقی با گوشی ساده نداره
    دوربین گوشی میخوام چیکار ادم عاقل دوربین حرفه ای میخره خیالش از همه چی راحت هست تازه 500دلار هم از 1200دلار اضاف میاد