دنباله دار اطلس

دنباله دار اطلس به بزرگی نصف خورشید در اردیبهشت آسمان زمین را نورافشانی می کند

طبق اعلام ستار‌ه‌شناسان دنباله دار اطلس (Atlas) به بزرگی 5 برابر سیاره مشتری و تقریبا نصف خورشید در اردیبهشت 99 از کنار زمین عبور می‌کند و در آسمان خواهد درخشید.

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در اوایل اردیبهشت سال 99 شاهد عبور یکی از بزرگ‌ترین دنباله دارها از کنار زمین باشند. دنباله دار Atlas که 5 برابر سیاره مشتری و تقریبا نصف خورشید است در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین قرار می‌گیرد. همچنین درخشش این دنباله دار از سیاره زهره نیز بیشتر خواهد بود.

دنباله دارها را باید یک گلوله برفی کیهانی دانست که از ترکیب گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار تشکیل می‌شوند. هر دنباله دار دارای سه بخش هسته، گیسو و دم است که به زودی سیاره زمین مهمان بزرگ‌ترین دنباله دار خواهد بود. این دنباله دار که هم‌اکنون به مدار مریخ نزدیک شده است، با نزدیک شدن به خورشید سرعت می‌گیرد و در اواخر ماه آوریل (اوایل اردیبهشت) از کنار زمین عبور خواهد کرد. گفتنی است هنگامی که یک دنباله دار به خورشید نزدیک می‌شود، یخ‌هایی که در هسته آن قرار دارند تبخیر و به ابر بزرگی در اطراف آن تبدیل خواهند شد که آنها را گیسو می‌نامند.

جزئیات عبور دنباله دار اطلس از کنار زمین

دنباله دار اطلس

دنباله دار اطلس (ATLAS) برای نخستین بار در 28 دسامبر سال 2019 در صورت فلکی خرس بزرگ (دب اکبر) شناسایی شد. محققان قطر این دنباله دار را برابر با 447 هزار و 387 مایل اعلام کردند؛ این در حالی است که قطر خورشید 865 هزار و 370 مایل، قطر سیاره مشتری 86 هزار و 881 مایل و قطر زمین نیز 7 هزار و 917 مایل است. از این رو این دنباله دار با ابعاد 5 برابر سیاره مشتری و نصف خورشید از کنار زمین عبور خواهد کرد. البته این جرم آسمانی برای زمین خطری به همراه نخواهد داشت؛ چراکه حتی در نزدیکترین نقطه نیز فاصله آن با زمین بیش از 72 میلیون مایل خواهد بود، اما درخشش زیاد آن در آسمان قابل رصد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. به نظر طول دنبال دار، موادی که پشتش حرکت میکنند 5 به 5 برابر قطر مشتری برسه نه قطر خود دنباله دار

  2. سلام . با این ابعاد مدارهای سیارها و نظم منظومه خوزشیدی و بهم میزنه که . درست نوشته شده؟

  3. فکر نکنم بشه با چشم غیر مسلح دید اش

  4. با چشم عادی هم میتونیم ببینیمش ؟؟