اپلیکیشن Coughvid

این اپلیکیشن از صدای سرفه ابتلا به کرونا را تشخیص می‌دهد!

اپلیکیشن Coughvid با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تشخیص ابتلا به کرونا است. برنامه کاف وید از صدای سرفه، بیماری کووید 19 را تشخیص می‌دهد.

یکی از چالش‌های پیش روی دنیا در مبارزه با ویروس کرونا نبود منابع کافی است. منظور از منابع، کادر درمانی و مخصوصا تجهیزات پزشکی است، به همین دلیل در برخی کشورها، تنها از بیماران بسیار بدحال تست کرونا گرفته و آن‌ها را در بیمارستان‌ها بستری می‌کنند.

از یک سو تعداد کیت‌های تشخیص بیماری کووید 19 محدود است. از آن جایی که ۴۰ الی ۴۵ درصد موارد ابتلا به کروناویروس جدید داخل بیمارستان رخ می‌دهند، بهتر است تا جای ممکن از رفتن به مراکز پزشکی، مگر در صورت حاد شدن وضعیت، خودداری کرد.

یک مشکل دیگر به خاطر خارج شدن کنترل از دست مسئولان برخی کشورها همچون آمریکا، سپردن تست‌های تشخیص کرونا به آزمایشگاه‌های خصوصی است. آن‌ها هزینه‌های گزافی دریافت کرده و گرفتن تست از همه افراد دارای علائمی از بیماری را دشوار می‌کنند.

اپلیکیشن Coughvid دستیار پزشکان در مبارزه با کرونا

در این زمان، تکنولوژی به داد کاربران رسید. با استفاده از برنامه Zoom می‌توانید به وسیله برگزاری ویدیو کنفرانس، قانون فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. از طرفی وب سایت‌هایی همچون Verily اجازه می‌دهند به صورت آنلاین، یک تست کرونا نسبتا دقیق داشته باشید.

دستاورد جدید در تشخیص غیر خضوری بیماری، ارائه اپلیکیشن Coughvid با کارایی بهتر برای کاربران عادی است. این نرم افزار از هوش مصنوعی قدرت گرفته و همان کاری که پزشکان در ابتدای مراجعه به آن‌ها به منظور حدس ابتلا یا عدم ابتلا به کووید 19 انجام می‌دهند را تکرار می‌کند؛ برنامه Coughvid به صدای سرفه شما گوش می‌کند!

کاف وید در واقع یک وب اپلیکیشن بوده و روی هر گوشی هوشمند با مرورگر وب و دارای میکروفون سالم، قابل استفاده است. ایده پشت توسعه آن بسیار ساده است. بعد از ورود به وب اپلیکشن داخل میکروفون گوشی سرفه می‌کنید. شبیه به یک پزشک حرفه‌ای، که قادر است از روی نحوه سرفه کرونایی بودن یا نبودن آن را تشخیص بدهد، اپلیکیشن Coughvid نیز بعد از ارزیابی نوع سرفه، نتیجه را اعلام خواهد کرد. این برنامه در واقع بر اساس صدای سرفه،‌ احتمال ابتلا به ویروس کرونا را اعلام می‌کند.

شاید به نظر، این روش عجیب و ناکارآمد به نظر برسد، اما در توسعه آن از حجم زیادی داده به عنوان پشتوانه استفاده شده و به همین دلیل کاف وید را باید یک سیستم پزشکی خبره خطاب کرد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرفه خشم یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری کووید 19 است، به طوری که 67.7 درصد مبتلایان به آن دچار خواهند شد. این موضوع نشان می‌دهد در 32.3 درصد مابقی بیماران که سرفه خشک جزو نشانه‌های آن‌ها نیست، برنامه کاف وید قادر به تشخیص بیماری نخواهد بود. نباید از بیماران فاقد علائم بیماری اما ناقل کروناویروس چشم‌پوشی کرد. با این حال در اختیار داشتن یک ابزار اعلام شانس ابتلا به کرونا تنها از روی سرفه، در بحران کنونی، کمک زیادی خواهد کرد. افراد بعد از پی بردن به شانس بالای ابتلا، خود را قرنطینه خانگی کرده و از انتشار ویروس جلوگیری می‌کنند.

هدف اصلی از توسعه چنین وب اپلیکیشنی، کاهش حجم مراجعه حضوری به پزشکان است. به این ترتیب از حضور افراد زیادی در مراکز آلوده پزشکی جلوگیری شده و به رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کمک خواهد شد. استفاده برنامه Coughvid از هوش مصنوعی، در کنار حجم وسیعی از داده‌های جمع‌آوری شده درباره ویروس کرونا نوظهور تا امروز، سبب شده دقت تشخیص آن 70 درصد باشد.

در نظر داشته باشید هوش مصنوعی، در هر سیستمی، به مرور زمان خبره‌تر می‌شود. به عبارت دیگر کاف وید به مرور زمان دقت بیشتری پیدا کرده و بهتر قادر به تشخیص بیماری صرفا از روی صدای سرفه فرد خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اگه لینک دانلود اش رو هم بزارین ممنون میشیم

  2. داخل سایت هم میری سرفه میکنی
    بعدش
    چند تا سوال میپرسه

    ولی در اخر هیچ جوابی نمیده

  3. سلام
    این برنامه اصلا وجود نداره
    لینک دانلودش لطفا بزارید
    ممنون

  4. خیلی اپلیکشن جالب و خوبیه