نخستين ماهنورد چيني تا دقايقي ديگر بر روي سطح کره ماه فرود مي آيد

 بر اساس اعلام آکادمی علوم چین، نخستین ماهنورد این کشور 12 روز پس از پرتاب تا عصر امروز شنبه بر سطح ماه فرود می‌آید.ماهنورد «Jadde Rabbit» یا «یوتو» اول نوامبر (10 آذر) توسط موشک لانگ مارچ-3B از مرکز پرتاب موشکی شیچانگ در استان سیچوان چین به فضا پرتاب شد.

این ماهنورد عصر روز جمعه ششم دسامبر (15 آذر) حدود 112 ساعت پس از پرتاب، به مدار ماه رسید.ماهنورد یوتو پس از یک هفته حضور در مدار ماه، امروز شنبه 14 دسامبر (23 آذر) در ساعت 13:40 به وقت گرینویچ (17:10 به وقت تهران) بر سطح ماه فرود می‌آید.

آکادمی علوم چین، فرود را سخت‌ترین بخش مأموریت عنوان می‌کند؛ در طی فرآیند 12 دقیقه‌ای فرود خودکار، فضاپیما از حسگرهای مختلف برای تشخیص سطح ماه استفاده کرده و پیشرانه‌ها نیز آن را بسمت سطح هدایت می‌کنند.

این فضاپیما مجهز به جاذب شوک ناشی از برخورد بر سطح ماه در لحظه فرود است؛ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، فضاپیما در دشت گسترده Sinus Iridum یا خلیج رنگین کمان به وسعت 400 کیلومتر فرود می آید.با فرود ماژول، ماهنورد یوتو آزاد شده و حرکت بر سطح ماه را آغاز خواهد کرد.

نخستین ماهنورد چین از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم ناوبری خودکار و طراحی ویژه چرخ‌ها با قابلیت حرکت بر سطح پودر‌ مانند ماه برخوردار است؛ همچنین قادر به بالا رفتن از موانع با زاویه 30 درجه و حرکت با سرعت 200 متر در ساعت است.

در صورت انجام موفقیت آمیز این مأموریت، چین پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا، سومین کشوری خواهد بود که موفق به فرود ماهنورد بر سطح قمر زمین شده است؛ آخرین فرود نرم و کنترل شده بر سطح ماه مربوط به 37 سال قبل است.

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*