سامسونگ پردازنده موبایل Exynos 7 را معرفی کرد

سامسونگ (Samsung) نسخه‌ی جدیدی از SoC های معروف Exyos را معرفی کرد. در این مدل شاهد کارایی بالاتر و مصرف توان بهینه‌تر خواهیم بود.

سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) اگزینوس (Exynos) هفت به چهار هسته‌ی رده‌بالای Cortex A57s تجهیز شده که فرکانس هرهسته‌ی آن 2.1 گیگاهرتز است. البته چهار هسته‌ی پایین‌رده‌ی کورتکس A53 مجهز به رابط حافظه‌ی LPDDR4 هم به کمک هسته‌های A57s می‌آیند و به این ترتیب، مجموعه‌ی اگزینوس هفت با استفاده از پیکربندی big.LITTLE صاحب هشت هسته‌ی پردازشی خواهد بود که از مجموعه‌ی دستورالعمل‌های 64 بیتی ARMv8 پشتیبانی می‌کند. البته سامسونگ قبل از معرفی اگزینوس هفت هم از پردازنده‌های هشت هسته‌ای 64 بیتی را در تولیدات خود داشت و در گلکسی نوت اج و گلکسی نوت 4 شاهد نمونه‌هایی با فناوری ساخت بیست نانومتری از این پردازنده‌ها بوده‌ایم.

Exynos-7-1

تایید شده که سامسونگ در اگزینوس هفت از پروسه‌ی ساخت 14 نانومتری بهره گرفته‌است. با وجود اینکه هنوز اطلاعات درستی پیرامون اینکه سامسونگ از کدام نسخه‌ی لیتوگرافی چهارده نانومتری استفاده کرده‌است موجود نیست، اما باور متخصصان بر این است که سامسونگ در سیستم-روی-یک-چیپ جدید از پروسه‌ی ساخت 14LPE با ترانزیستورهای سه‌بعدی FinFET (فناوری انحصاری شرکت Intel با عنوان ترانزیستورهای 3D tri-gate) استفاده خواهدکرد. در پروسه‌ی 14LPE به‌جای این‌که تمرکز اصلی روی سرعت سوییچینگ باشد، بیشتر روی کاهش نشتی جریان ترانزیستورها و توان مصرفی مانور داده شده‌است.
هنوز در مورد پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) اطلاعاتی ارائه نشده‌است. اما از آنجایی که نسخه‌ی بیست نانومتری پیشین اگزینوس‌ها از پردازنده‌ی Mali-T760 استفاده می‌کردند، به احتمال زیاد شاهد مدل مشابهی در مدل چهارده نانومتری خواهیم بود.

بر اساس آنچه در معرفی این محصول در وب‌سایت Samsung Tomorrow آمده‌است، می‌توان انتظار بهبود بیست درصدی توان پردازشی را در اگزینوس هفت داشت. اگزینوس هفت تا سی‌و پنج درصد کاهش در مصرف توان الکتریکی را هم به ارمغان می‌آورد و با احتساب نسبت کارایی به وات مصرفی، باعث افزایش سی درصدی در بهره‌وری کلی می‌شود. سامسونگ این آمار و ارقام را از مقایسه‌ی محصول جدیدش با پروسه‌ی بیست نانومتری HKMG که پیش‌تر در اگزینوس 5433 در گلکسی نوت 4 استفاده شده بود به دست آورده‌است.
از آنجایی که به زمان معرفی تلفن ‌همراه گلکسی اس 6 نزدیک می‌شویم، قطعا استفاده از اگزینوس هفت یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های سامسونگ برای این تلفن‌ همراه خواهد‌بود. البته سامسونگ در ارائه‌ی محصولات بالارده‌‌اش با استفاده از دو پردازنده‌ی مختلف، سابقه‌‌ای چندساله دارد و اصلا بعید نیست که شاهد دو نسخه از گلکسی اس 6 باشیم. اما از آنجایی که Snapdragon 810 با اشکالات فنی مواجه شده‌است، بعید است که سامسونگ بتواند گلکسی اس 6 را با پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون روانه‌ی بازار کند.

منبع : gsmarena

Samsung announces Exynos 7 Octa based on 14nm process

Samsung announces Exynos 7 Octa based on 14nm process

Samsung has announced the industry first chip based on 14nm 3D FinFET processor. This is a marked improvement over the 20nm planar process used to manufacture the current generation Exynos 7 processor.

According to Samsung, the new Exynos 7 Octa based on the 14nm process is capable of 20 percent faster speed, 35 percent lower power consumption, and 30 percent productivity gain, thanks to the adoption of the 3D FinFET process.

Samsung will be applying the new process to the Exynos 7 Octa and we will like see it first in the upcoming Galaxy S6 this year.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*