بهبود یافتن از کرونا به چه معناست؟

آخرین اطلاعات در مورد بهبود یافتن از کرونا

بهبود یافتن از کرونا یا همان کووید 19 تحت چه شرایطی اتفاق می‌افتد؟ با وجود عبور آمار بهبود یافتگان از مرز 370 هزار نفر، دانشمندان تا به حال چه اطلاعاتی در این مورد کسب کرده‌اند؟

بهبود یافتن از کرونا به معنی شکست کامل بیماری توسط سیستم دفاعی بوده، اما با این حال، همچنان سوالات زیادی در مورد افرادی که کووید 19 را شکست می‌دهند وجود دارد؛ شاید مهم‌ترین این سوالات به بازگشت بیماری مربوط شود و در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا اطلاعاتی که تاکنون توسط دانشمندان جمع‌آوری ‌شده را بررسی کنیم.

بهبود یافتن از کرونا

اخیرا تعداد بهبود یافتگان بیماری کووید 19 از 370 هزار نفر بیشتر شد و از آنجایی که نرخ مرگ و میر کرونا چندان بالا نیست، می‌توان گفت که اکثر افراد مبتلا پس از مدتی بیماری را شکست می‌دهند و به حالت قبل از آلودگی می‌رسند. در چنین وضعیتی فرد به نوعی مصونیت نسبت به ویروس می‌رسد و اگر هیچ اثر جانبی یا مشکل دائمی برای بیمار به وجود نیامده باشد، فرد جزو آمار بهبود یافتگان خواهد بود.

اما این مصونیت چقدر دوام دارد؟ به عنوان مثال در بیماری ویروسی مثل اوریون شخص درمان شده پس از مدتی مجددا در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرد و احتمال وجود چنین وضعیتی برای کووید 19 بسیاری را نگران کرده است. از طرف دیگر به دلیل جدید بودن ویروس کرونا و محدودیت زمانی در مورد تحقیقات گسترده، حتی مشخص نیست در دراز مدت چه عوارضی بعد از بهبود یافتن از کرونا گریبان گیر افراد می‌شود.

به صورت کلی نکته امیدوار کننده اینجاست که آمار واقعی افرادی که کووید 19 را شکست داده‌اند بسیار بیشتر از آن چیزی است که وب‌سایت‌های آماری و مراجع گوناگون اعلام می‌کنند؛ دلیل اول این موضوع عدم شفافیت اطلاعات در بسیاری از کشورهاست که تعداد دقیق مبتلایان، کشته شدگان و بهبود یافتگان را اعلام نمی‌کنند.

همچنین به این دلیل که کیت‌های آزمایش کرونا به تعداد کافی در جهان وجود ندارد، عمدتا کسانی که شرایط حادی دارند به بیمارستان‌ها برده می‌شوند و آن دسته از مبتلایان که دچار علائم خفیف و تقریبا نامحسوسی هستند، قبل از انجام تست و مشخص شدن آلودگی آن‌ها، ویروس را شکست داده و نسبت به بیماری کرونا مصون می‌شوند.

بهبود یافتن از کرونا به چه معناست؟

دکتر بالا هوتا (Bala Hota) از دانشگاه شیکاگو می‌گوید که دسترسی نداشتن به آمار دقیق بهبود یافتگان کووید 19 می‌تواند کارشناسان را در مورد وضعیت پاندمی گمراه کرده و تصمیم‌گیری‌ها در مورد سختگیری بیشتر و یا بازگرداندن افراد به مشاغلشان را مختل کند.

نشانه‌های بهبود یافتن از کرونا و آثار دراز مدت

دکتر مایک رایان (Mike Ryan) از سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که بهبود یافتن از کرونا می‌تواند تا 6 هفته طول بکشد و با اینکه برخی از بیماران پس از طی شدن دوره ابتلا و از بین رفتن احتمال انتقال ویروس از آن‌ها، از بیمارستان مرخص می‌شوند، علائمی مانند سرفه خفیف و یا خستگی تا چند هفته در آن‌ها باقی می‌ماند. از طرف دیگر برای بیمارانی که با شرایط حاد تحت مراقبت هستند و پس از مدتی بیماری را شکست می‌دهند، رسیدن به وضعیت سلامتی قبل از ابتلا ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که هرچه علائم فرد شدیدتر باشد، بهبود یافتن از کرونا هم برای او سخت‌تر خواهد شد.

در مورد آثار بلند مدت هم‌ چنین الگویی صادق است. بهبودی پس از گذراندن علائم خفیف سریع‌تر بوده و آثار جانبی را در مابقی زندگی شخص به وجود نمی‌آورد؛ اما همان‌طور که محققان بیمارستانی در هنگ‌کنگ گزارش کرده‌اند، بیماران ضعیف‌تر پس از بهبودی و در جلسات بعدی برای کنترل وضعیت سلامتی نشانه‌هایی از کاهش حجم ریه و صدمه دائمی به دستگاه تنفسی داشتند.

البته همان‌طور که اشاره شد، به دلیل گذشتن مدت کوتاه چند ماهه از ابتلای اولین بیماران به کووید 19، صحبت‌های پزشکانی مانند رایان و هوتا تنها بر اساس اطلاعاتی محدود بوده و انتظار می‌رود که با گذر زمان و تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر بر روی تعداد بیشتری از بیماران و بهبود یافتگان، نتیجه‌گیری‌های قابل استنادتری در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

همچنین، با محدودیت زمانی موجود دانشمندان در طول دهه‌ها تحقیق اطلاعات مهمی در مورد ذات‌الریه، یکی از آثار جانبی بیماری کرونا به دست آورده‌اند و می‌توان گفت که در موارد بسیار شدید بروز این مشکل، در داخل ریه شخص زخم‌هایی جدی و دردسرساز به وجود می‌آیند؛ بنابراین در موارد بهبود یافتن از کرونا پس از گذراندن علائم شدید، این احتمال وجود دارد که سیستم تنفسی فرد هرگز به حالت اولیه بازنگردد.

آنتی‌بادی و مصونیت

وقتی فردی پس از ابتلا، بیماری کووید 19 را شکست می‌دهد، در بدن او ترکیباتی به وجود می‌آیند که از حمله مجدد ویروس به سیستم تنفسی جلوگیری کرده و به اصطلاح فرد را نسبت به کرونا مصون می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد احتمال بازگشت بیماری ویروسی مثل کووید 19 در افراد مصون وجود دارد و نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که بدن دیگر نسبت به این عامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر نخواهد بود.

با این وجود افرادی مثل دکتر آنتونی فاچی (Anthony Fauci) از مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا معتقدند که به دلیل مولفه‌هایی مثل عدم بروز تغییرات جدی در عوامل بیماری‌زا و جهش نیافتن ویروس، بهبود یافتن از کرونا صد درصدی خواهد بود و اگر فرد مجددا در معرض ویروس قرار بگیرد، سیستم ایمنی او با بیماری مقابله می‌کند.

به همین دلیل متخصصان عقیده دارند که شناسایی افراد بهبود یافته می‌تواند بسیار مهم باشد، چرا که این افراد امکان بازگشت به محیط کاری و برگرداندن جامعه جهانی به وضعیت اولیه را دارند. برخی شرکت‌ها هم در حال حاضر به دنبال انجام تست‌های آنتی‌بادی برای بررسی وضعیت کارمندان خود هستند.

بهبود یافتن از کرونا به چه معناست؟

از طرف دیگر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای هم دریافت شده‌اند که خوش‌بینی فاچی را زیر سوال می‌برند؛ به عنوان مثال مرکز کنترل بیماری‌های کره جنوبی به تازگی اعلام کرد که آزمایش کرونا 51 نفر از بهبود یافتگان کووید 19 پس از مدتی مجددا مثبت بوده و در چین هم موارد مشابهی دیده شده‌اند.

چه زمانی قرنطینه خانگی را متوقف کنیم؟

اگر علائم کووید 19 شامل تب، خستگی، درد عضلانی، تنگی نفس و سرفه خشک را تجربه کرده‌اید اما امکان انجام تست برای شما وجود ندارد، توصیه مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا برای شما این است که قبل از خروج از قرنطینه باید در سه روز متوالی، بدون مصرف داروهای ضد تب، دمای بدن شما در حالت نرمال باشد. از طرف دیگر باید علائمی مثل تنگی نفس و سرفه هم بهبود یافته باشند و باید حداقل 7 روز از شروع بروز نشانه‌ها گذشته باشد.

اگر دسترسی به آزمایش کووید 19 برای شما امکان‌پذیر شد، برای تایید بهبود یافتن از کرونا و پس از وجود شرایط بالا باید در دو نوبت و به فاصله 24 ساعت تست شما منفی باشد. متاسفانه هنوز مشخص نیست که پس از بهبود یافتن، فرد امکان آلوده کردن دیگران را خواهد داشت یا خیر، اما بهتر است که در چنین وضعیتی تماس خود را با دیگران به حداقل برسانید و سطوحی که لمس می‌کنید را مرتبا تمیز کنید.

از طرف دیگر محققان آلمانی گزارش کرده‌اند که افراد مبتلا تنها در روزهای اولیه آلودگی مقدار زیادی از ذرات ویروس را در محیط پخش می‌کنند و پس از مدتی میزان دفع ذرات بیماری‌زا کمتر می‌شود. به عنوان مثال در کیس‌های خفیف کووید 19 پنج روز پس از شروع علائم میزان دفع ویروس از بدن شدیدا کاهش می‌یابد و بعد از هشت روز این افراد دیگر امکان آلوده کردن دیگران را ندارند. در مورد نمونه‌های شدیدتر ابتلا به بیماری هم بعد از ده تا یازده روز بیماری افراد به حالت غیرمسری می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*