ردیابی ویروس کرونا

قابلیت ردیابی ویروس کرونا به همه گوشی های اندرویدی اضافه می‌شود

گوگل و اپل یک سیستم ردیابی ویروس کرونا توسعه دادند. شرکت Google اعلام کرد قابلیت ردیابی بیماری کووید 19 از طریق گوگل پلی استور در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد.

برنامه اپل و گوگل برای ردیابی کرونا از طریق گوشی‌ های هوشمند اعلام شد. در این سیستم از طریق بلوتوث و ایجاد شبکه‌ای با برد کوتاه بین گجت های نزدیک، کاربران از حضور افراد مبتلا به ویروس کرونا در نزدیکی خود مطلع می‌شوند. همه گوشی های دارای سیستم عامل اندروید 6 و به بعد می‌توانند آپدیت جدید را دریافت و از قابلیت ردیابی ویروس کرونا بهره ببرند. هدف گوگل قرار دادن آپدیت جدید روی گوگل پلی استور، اطمینان از دریافت آن توسط تعداد بیشتری از کاربران است.

به صورت عادی، انتشار یک آپدیت نرم افزاری نیازمند هماهنگی با اپراتورهای موبایل بوده و کاربران مختلف، باید یک آپدیت مشخص را در بازه‌های زمانی متفاوتی دریافت کنند. اما زیرساخت فروشگاه گوگل پلی کاملا در اختیار شرکت گوگل قرار دارد. در نتیجه امکان انتشار به‌روزرسانی جدید برای همه کاربران به صورت یکجا، فراهم است.

بر اساس گفته‌های گوگل، آپدیت جدید به هر دو فاز برنامه کوتاه مدت آن برای فریم ورک ردیابی مخاطب از طریق بلوتوث، اعمال می‌شود. اولین فاز، قرار دادن API سیستم جدید گوگل و اپل در اختیار توسعه‌دهندگان طی ماه آتی است تا مبتنی بر آن، یک سری اپلیکیشن تولید کنند. فاز بعدی پروژه، یکپارچه کردن API با سیستم عامل‌ اندروید است. پیاده‌سازی فاز دوم به چند ماه زمان نیاز دارد.

محرومیت گوشی‌های چینی از ردیابی ویروس کرونا

متاسفانه بخش عظیمی از گوشی های اندرویدی به گوگل پلی سرویس و در نتیجه گوگل پلی استور دسترسی ندارند. این گجت های اندرویدی شامل همه محصولات به فروش رسیده در کشور چین علاوه بر گوشی های هواوی عرضه شده بعد از تحریم این شرکت توسط آمریکا است. گوگل از همکاری با هواوی منع شده است، پس شبیه به اپلیکیشن‌های کروم، یوتیوب و جیمیل، نباید قابلیت ردیابی ویروس کرونا را نیز به گوشی های این شرکت اضافه کند.

گوگل برای گوشی های چینی، یک فریم ورک جداگانه عرضه خواهد کرد. شرکت‌های گوشی‌ساز چینی با استفاده از آن می‌توانند سیستمی شبیه به آن چه گوگل و اپل برای پلتفرم‌های موبایلشان توسعه داده‌اند، برای گجت های اندرویدی خود پیاده کنند. در نتیجه ارائه قابلیت ردیابی ویروس کرونا به تصمیم شرکت‌های هواوی، شیائومی و دیگر شرکت‌های چینی بستگی دارد.

گوگل از همین استراتژی برای سیستم آپدیت Project Mainline استفاده کرد. البته آپدیت‌های Project Mainline متن باز هستند، اما وضعیت سیستم جدید توسعه یافته توسط گوگل و اپل مشخص نیست. به عبارتی این دو شرکت هنوز برنامه‌ای برای قرار دادن کدهای سیستم جدید ردیابی کرونا در اختیار بقیه شرکت‌ها ندارند.