دستیار هوشمند سیری

چرا دستیار هوشمند اپل سیری به کاربران می‌گوید آخر دنیا نزدیک است؟

دستیار هوشمند اپل سیری (Apple Siri) سبب شده برخی کاربران، دنیا را آخر خط تصور کنند! ظاهراً این دستیار مجازی به برخی کاربران آیفون القا کرده که دنیا به زودی به پایان می‌رسد.

همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سطح جهان، ترس و وحشت زیادی به جان مردم سراسر دنیا انداخته است. از یک قرن اخیر و بعد شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی، که چیزی بین 50 الی 100 میلیون کشته گرفت، این بدترین مصیبتی است که جامعه جهانی گرفتارش شده است. روز به روز تعداد افراد مبتلا و قربانیان افزایش پیدا کرده و شنیدن اخباری همچون مرگ دو جوان ۱۷ و ۲۱ ساله کاملا سالم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به ترس مردم دامن می‌زند. در این بحبوحه، دستیار هوشمند سیری تصور می‌کند دنیا به آخر خط رسیده است!

بر اساس گزارش Fast Company برخی کاربران، از روی بیکاری یا برای خنده، سوالاتی که واقعا نیازی به جواب آن‌ها ندارند را از دستیار هوشمند سیری می‌پرسند. یکی از سوالات متداول آن‌ها برای کشتن زمان و در عین حال هم‌صحبتی با این دستیار مجازی دارای نقص، «هی سیری، چقدر تا پایان 2020 مانده است؟» (?Hey Siri, how long until 2020 ends) محسوب می‌شود.

دنیا از دید دستیار هوشمند اپل سیری به پایان نزدیک است!

جواب صحیح 257 روز است. برخی کاربران همین عدد را در پاسخ دریافت می‌کنند، اما برای عده‌ای دیگر، پاسخ، جانشان را به لبشان رساند! اپل سیری به بخشی از کاربران در جواب به سوال بالا اعلام می‌کند چند دقیقه الی چند ساعت تا پایان باقی مانده است. تفسیر این پاسخ، نزدیک شدن به پایان دنیا است!

دستیار هوشمند سیری

دستیار هوشمند سیری بی‌نقص نیست و پیشتر نیز شاهد ارائه جواب‌هایی اشتباه توسط آن در پاسخ به درخواست‌های کاربران بوده‌ایم. با این حال، دلیلی برای اشتباه در محاسبه تعداد روزهای باقی مانده تا انتهای سال میلادی جاری وجود دارد. در بیشتر نقاط دنیا از سیستم 24 ساعته در روز استفاده می‌شود. این وضعیت در بین نیروهای نظامی نیز برقرار است، به طوری که ساعت 2 بعد از ظهر را با عنوان 1400 (14:00) می‌شناسند.

سیری در پاسخ به سوال تعداد روزهای باقی مانده تا انتهای 2020، تعداد ساعت‌های بین زمان کنونی تا 8:20 بعد از ظهر (2020) را می‌شمارد. به عبارتی پاسخی که هر کاربر دریافت کرده، به نحوه مطرح کردن پرسش بستگی دارد.

یکی از سوالات ما از اپل Siri «چقدر مانده تا 2020 تمام شود؟» (?How long until 2020 ends) بود. این دستیار در پاسخ گفت آخرین روز 2020، سی و یکم دسامبر سال میلادی جاری، پنجشنبه خواهد بود. این جوابی نیست که ما به دنبالش بودیم!

وقتی از دستیار گوگل اسیستنت سوال مشابهی پرسیدیم، مجددا پاسخ اشتباهی دریافت کردیم. Google Assistant تعداد روزهای باقی مانده تا انتهای 2020 را اشتباه محاسبه کرد. گزارش Fast Company در روز پانزدهم آوریل منتشر شد، اما دستیار مجازی گوگل، تعداد روزها را 261 اعلام کرد. پاسخ صحیح در این روز 265 بود. ممکن است یکی از دلایل این اشتباه در محاسبه، کبیسه بودن سال جاری بوده باشد.

اپل باید دستی به سر و روی دستیار هوشمند مجازی مخصوص گجت‌های خود بکشد. یکی از مشکلات آن، درک پایین در فهم درست سوالات کاربران است. در نتیجه پاسخ اشتباهی ارائه کرده یا عمل غیر منتظره‌ای انجام می‌دهد. البته به نظر اپل به اهمیت هوش مصنوعی پی برده و در پی توسعه دستیار هوشمند سیری است.

این شرکت یک ماه پیش، شرکت Voysis را خریداری کرد. این شرکت پلتفرمی توسعه داده که از طریق آن می‌توان درک دستیارهای مجازی از زبان انسان‌ها را بالا برد. بد نیست بدانید دستیار اپل سیری حاصل خرید شرکتی به نام Siri در سال 2010 و استفاده از فناوری آن است.

خوشبختانه اپل به کاربران آیفون‌ها و آیپدها اجازه داده در صورت عدم رضایت از Siri، از Google Assistant در کنار آن استفاده کنند. می‌توانید دستیار مجازی گوگل را از اپل استور دانلود و نصب کنید. با استفاده از میانبرها می‌توان این دستیار را با فرمان‌های صوتی فعال کرد، هر چند در صورت مشاهده شدن توسط دیگران حین این کار، احتمالا خجالت‌زده خواهید شد!

نحوه فراخوانی درست، بسیار جالب است. کافی است ابتدا سیری را صدا زده و از آن بخواهید تا گوگل اسیستنت را برایتان صدا کند (Hey Siri, Okay Google)!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یکی از بهترین ویژگی های ایفون همین قابلیت اش هست
    این یکی از بهترین فناوری هاشه