بررسی اپل آیفون اس ای 2020

بررسی اپل آیفون اس ای 2020 ؛ جنگجوی جوان با زره شیشه‌ای

با بررسی اپل آیفون اس ای 2020 – Apple iPhone SE 2020 همراه گجت نیوز باشید تا مشخصات فنی ، امکانات، قیمت و ویژگی های جدیدترین گوشی اپل را به شما معرفی کنیم.

در حالی که شایعات ضد و نقیض زیادی در مورد دومین نسل آیفون SE وجود داشت و حتی برخی بر این باور بودند که این گوشی با نام آیفون 9 رونمایی می‌شود، اپل چهارشنبه شب 27 فروردین ماه از این گوشی با نام آیفون اس ای 2020 پرده برداشت. این گوشی به زودی با قیمتی در حدود 7 تا 10 میلیون تومان وارد بازار ایران می‌شود. اما هدف از تولید این گوشی چه بود؟ ساخت یک آیفون جدید با قیمتی کمتر از هر زمان دیگر که کاربران با بودجه‌ی کمتر هم بتوانند آن را خریداری کنند. به اعتقاد بسیاری حتی این یکی از بهترین آیفون‌های ساخته شده در تاریخ است.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

طی سالیان اخیر اگر قصد خرید یک آیفون جدید را داشتید، باید مبلغ زیادی را هم پرداخت می‌کردید. حتی آیفون‌های چند سال پیش، مثل آیفون ایکس هنوز هم در بازار با قیمت بالایی فروخته می‌شوند. اینجاست که جنگجوی جوان اپل با زره قدیمی خودش وارد می‌شود. اس ای جدید را باید ترکیبی از گوشی‌های چند سال اخیر کمپانی اپل دانست. آن از چیپست به کار رفته در آیفون 11، دوربین به کار رفته در آیفون ایکس آر ، شاسی، بدنه، باتری و مادربرد به کار رفته در آیفون 8 استفاده می‌کند. چه چیزی باعث شده این گوشی هنوز از راه نرسیده محبوبیت زیادی نزد کاربران پیدا کند؟ ما در این مقاله قصد داریم موشکافانه به بررسی اپل آیفون اس ای 2020 بپردازیم.

فهرست عناوین بررسی اپل آیفون اس ای 2020

توجه: با کلیک روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی ویدیویی آیفون SE 2020

پیش از آنکه بخواهیم موشکافانه به بررسی آیفون اس ای جدید بپردازیم، دعوت می‌کنیم به مشاهده‌ی بررسی ویدیویی این گوشی که در استودیوی گجت نیوز تهیه و دوبله شده است، بنشینید.

دانلود ویدیو

 

مشخصات فنی و مقایسه با نسل اول آیفون SE

گوشیآیفون اس ای 2020آیفون اس ای 2016
ابعاد138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر123.8 در 58.6 در 7.6 میلی‌متر
وزن و متریال148 گرم
قاب پشت و جلو شیشه‌ای، فریم آلومینیومی
113 گرم
قاب پشت آلومینیومی، قاب جلو شیشه‌ای، فریم آلومینیومی
نمایشگر4.7 اینچ 750 در 1334 پیکسل
تراکم پیکسلی 326ppi
نوع Retina IPS LCD
4.0 اینچ 640 در 1136 پیکسل
تراکم پیکسلی 326ppi
نوع IPS LCD
سیستم عامل‌iOS 13iOS 9.3.2 قابل ارتقاء به iOS 13.4
چیپستApple A13 Bionic
7 نانومتری پلاس
Apple A9
14 نانومتری
پردازشگر گرافیکیApple GPU
4 هسته‌ای
PowerVR GT7600
6 هسته‌ای
حافظه64، 128، 256 گیگابایت حافظه
3 گیگابایت رم
16، 32، 64، 128 گیگابایت حافظه
2 گیگابایت رم
دوربین پشتی12 مگاپیکسلی f/1.8‌ واید
فوکوس خودکار تشخیص فاز
لرزشگیر اپتیکال
12 مگاپیکسلی f/2.2 استاندارد
فوکوس خودکار تشخیص فاز
دوربین جلو7 مگاپیکسلی f/2.21.2 مگاپیکسلی f/2.4
جک 3.5 میلی‌متریخیربله
اسپیکربله، استریوبله
بلوتوث5.04.2
اسکنر اثر انگشتبلهبله
باتری1821 میلی‌آمپر ساعت1624 میلی‌آمپر ساعت

 

همانطور که از جدول بالا مشخص است، بین دو نسل iPhone SE اپل تفاوت زیادی وجود دارد. این گوشی در تمام بخش‌ها پیشرفته‌تر شده است و ترکیبی از گوشی‌های آیفون ایکس آر و آیفون 8 اپل را در قالب یک گوشی 4.7 اینچی ارائه می‌کند. آیفون SE جدید به باتری بهتر، اسپیکر استریو، دوربین باکیفیت‌تر با امکانات نرم افزاری مدرن‌تر و دیافراگم بازتر، دوربین سلفی باکیفیت‌تر، نمایشگر رتینا با اندازه‌ی بزرگ‌تر و چیپست قدرتمند Apple A13 تجهیز شده است.

جعبه گشایی و نگاه اولیه

جنگجوی جوان اپل در داخل جعبه‌ی نام آشنای سفید رنگی قرار گرفته است. اپل در جلوی این قاب، عکسی از گوشی با رنگ آن را قرار داده است. نکته‌ی جالب توجه تصویر زمینه‌ی متناسب با رنگ گوشی روی جعبه‌ی آن است. وقتی جعبه را باز می‌کنیم چشممان اول از همه به گوشی می‌افتد. در زیر گوشی دفترچه‌های راهنمای استفاده از گوشی، دو عدد برچسب لوگوی اپل و برگه‌ی گارانتی قرار گرفته است. در زیر آن‌ها نیز می‌توان یک شارژر 5 واتی، کابل لایتنینگ به USB و یک جفت ایرفون سیمی با سوکت لایتنینگ به نام Earpod را یافت. به این‌ها باید یک سوزن مخصوص خارج کردن اسلات سیم کارت از بدنه را هم اضافه کرد.

طراحی و نمایشگر

طراحی آیفون اس ای 2020 برای همه کاملاً آشناست. اپل از شاسی و قاب آیفون 8 خود برای این محصول استفاده کرده است. این کار باعث شده اپل نیازی به کارخانجات و قالب‌های جدیدی برای تولید این محصول نداشته باشد و از همان امکانات قدیمی خودش استفاده کند. به همین خاطر است که موفق به پایین نگه داشتن قیمت آیفون SE جدید شده است.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

اگر تا به حال گوشی آیفون 8 را در دست گرفته باشید، تفاوتی را بین آن با اس ای 2 احساس نخواهید کرد. در جلو یک نمایشگر 4.7 اینچی به کار رفته و ابعاد کلی دیوایس برابر با 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر است. این گوشی کوچک‌تر و باریک‌تر از گوگل پیکسل 3 ای، گوشی اقتصادی کمپانی گوگل است. پیکسل 3a به یک نمایشگر بزرگ‌تر 5.6 اینچی و یک قاب پلاستیکی نه چندان جذاب پشتی مجهز است. کلید هوم معروف اپل را می‌توان در حاشیه‌ی بزرگ مشکی رنگی که در زیر نمایشگر حضور دارد، مشاهده کرد. این همان کلید هوم شبه فیزیکی اپل است که در زیر آن حسگر اثر انگشت Touch ID به کار رفته است. اپل طی سال‌های گذشته و از آیفون ایکس به بعد، با عبور از تاچ آیدی، تکنولوژی تشخیص چهره‌ی جدیدی به نام فیس آیدی را جایگزین آن کرد. اما حالا در گوشی اقتصادی خود مجدداً به سراغش رفته است. ما در ابتدا استفاده از تاچ آیدی را فراموش کرده بودیم. به طور مثال با دو بار ضربه‌ی سریع آخرین اپلیکیشن‌های اجرا شده‌ی اخیر را به نمایش می‌گذارد. وقتی صفحه‌ی گوشی خاموش است هم می‌توانید با فشار دادن آن با انگشتی که آن را در تاچ آیدی ثبت کرده‌اید، قفل گوشی را باز کرده و وارد صفحه‌ هوم شوید.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

به جز این مورد، در بالا نیز یک دوربین سلفی و یک اسپیکر مکالمه را می‌توان در حاشیه‌هی پهن بالای صفحه یافت. البته اپل از پیکربندی اسپیکرهای استریو استفاده کرده و این اسپیکر صرفاً فقط برای مکالمات استفاده نخواهد شد. این گوشی به لطف تأییدیه‌ی IP67 در برابر نفوذ آب (تا عمق 1 متری به مدت 30 دقیقه)، گرد و عبار مقاوم است. قاب پشتی و جلویی از نوع شیشه بوده و فریم کناری نیز آلومینیومی است. یافتن این تأییدیه در گوشی‌های زیر 400 دلاری بازار کار آسانی نیست، اما اپل موفق شده به لطف تجهیزات تولید قدیمی خودش، با کمترین هزینه به آن دست پیدا کند.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

به قاب پشتی می‌رویم، جایی که لوگوی سیب گاز زده‌ی اپل به سبک براق در وسط قاب می‌درخشد. در بالا سمت چپ هم ماژول دوربین تک لنزی استفاده شده که یک فلاش LED در سمت راست آن حضور دارد. جنس این قاب هم همانند قاب جلویی شیشه‌ای است. پس اگر وسواس ماندن اثر انگشت روی قاب پشتی گوشی را دارید، حتماً یک قاب محافظت برای آن تهیه کنید، چون این قاب به شدت اثر انگشت پذیر است. کلیدهای تنظیم ولوم و اسلایدر Mute صدای معروف اپل در قسمت بالای فریم سمت چپ گوشی به کار رفته است. در سمت راست نیز کلید پاور و اسلات سیم کارت مشاهده می‌شود. همه چیز دقیقاً همانند آنچیزیست که در آیفون 8 نیز می‌بینیم. این گوشی در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز عرضه می‌شود. شاید تنها تفاوت این گوشی در قاب پشتی نسبت به آیفون 8، حذف شدن عبارت iPhone از پایین قاب و جابجایی لوگوی اپل از قسمت مایل به بالا، به درست مرکز قاب است. همچنین اگر ریزبینانه‌تر بخواهیم به این دو گوشی نگاه کنیم، تفاوت کوچک دیگری را در میکروفون پشتی و حفره‌های شبکه‌ای اسپیکر در پایین قاب که به رنگ نقره‌ای درآمده است را پیدا می‌کنیم. این کاملاً متفاوت با طراحی آیفون 11 و 11 پرو است که ماژول دوربین آن‌ها به صورت مربعی‌شکل و برجسته درآمده است. پس باید طراحی آیفون SE جدید را یک گام رو به عقب از سوی اپل بدانیم؟

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

آیفون اس ای 2020 در برابر آیفون 11 پرو

این قضیه در مورد نمایشگر هم صدق می‌کند. اپل از یک نمایشگر 4.7 اینچی IPS LCD رتینا در جلوی قاب این گوشی استفاده کرده که وضوح 750 در 1334 پیکسل را ارائه می‌کند. این نمایشگر با نسبت ابعاد کلاسیک 16:9 خود فقط 65.4 درصد کل قاب جلویی گوشی را در بر گرفته است. این به معنای تراکم پیکسلی 326ppi آن خواهد بود. نمایشگر این گوشی بدون حفره، ناچ و هر چیز دیگریست که این روزها استفاده از آن در اسمارت فون‌ها مرسوم شده است. اپل از شیشه‌ی یون تقویت شده با پوشش اولئوبوبیک برای این نمایشگر استفاده کرده است. فناوری True-Tone می‌تواند دمای رنگ نمایشگر را بر اساس شرایط نوری محیطی که در آن حضور دارید، به صورت خودکار تنظیم کند. پشتیبانی گسترده از دمای رنگی و تکنولوژی True-Tone از دیگر امکانات آن محسوب می‌شود. همچنین حداکثر روشنایی اعلام شده از سوی کارخانه نیز 625 نیت است. این بیشتر از حداکثر روشنایی 401 نیت در گوشی رغیب، پیکسل 3a است. برای علاقه‌مندان به گوشی‌های کوچک، نمایشگر 4.7 اینچی این گوشی به اندازه‌ی نمایشگر 4 اینچی نسل اول آن کوچک نیست، اما 4.7 اینچ در روزگاری که هر ساله شاهد افزایش اندازه‌ی نمایشگر گوشی‌ها هستیم، همچنان اندازه‌ی کوچکی محسوب می‌شود. این نمایشگر از همان تکنولوژی به کار رفته در نمایشگر آیفون 11 استفاده می‌کند. آن‌ها به ویژه در کیفیت و رزولوشن با یکدیگر برابر هستند. نوشته‌ها شفاف و رنگ‌ها دقیق هستند و آن در زیر تابش نور خورشید هم روشن به نظر می‌رسد. من در آزمایش‌هایی که در بیرون از منزل انجام دادم، هیچ مشکلی با نمایشگر در زیر نور آفتاب نداشتم.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

در حالی که آیفون 8 از تکنولوژی لمس سه بعدی (3D Touch) پشتیبانی می‌کرد، آیفون اس ای جدید به تکنولوژی هپتیک تاچ (Haptic Touch) که در گوشی‌های خانواده آیفون 11 به کار رفته، تجهیز شده است. ویژگی سخت افزاری هپتیک تاچ همان قابلیت‌ها و امکانات مشابه با لمس سه بعدی را ارائه می‌کند، اما آن دیگر حساس به فشار نیست. در واقع آن مدت زمانی که کاربر درحال لمس صفحه است را می‌سنجد و سپس یک بازخورد مناسب به آن را ارائه می‌کند. آن همان لمس طولانی مدتیست که در آی او اس 13 حتی برای گوشی‌های فاقد لمس سه بعدی نیز موجود شد. شما با هپتیک تاچ می‌تواند ترک پد را فعال کنید، Live Photos‌ را ببیند، گزینه‌های پاسخ سریع در اپلیکیشن پیام رسان را ببینید و تب‌های جدیدی در مرورگر سافاری ایجاد کنید. در واقع با این ویژگی سخت افزاری می‌توانید هرآنچه با لمس سه بعدی انجام می‌شد را انجام دهید.

دوربین

اپل از یک دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی در جلو و یک ماژول 12 مگاپیکسلی 28 میلی‌متری واید با دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر روی قاب پشتی جنگجوی جوان خود استفاده کرده است. از آنجایی که شاسی و قاب اس ای با آیفون 8 برابر است، اپل هم محدودیت‌هایی در استفاده از حسگرهای جدیدتر را پیش روی خود داشته است. به همین خاطر از همان حسگر دوربین آیفون 8 در اینجا استفاده کرده است. به طور مثال این شرکت نتوانسته ویژگی‌های مبتنی بر ماشین یادگیری از جمله حالت شب و Deep Fusion را در این آیفون جدید پیاده سازی کند. اما خوشبختانه حضور چیپست مدرن A13 Bionic در زیر قاب این گوشی باعث شده تا از سیگنال پردازش تصویر جدیدی در کنار سنسور 12 مگاپیکسلی دوربین استفاده شود تا شاهد پیشرفت‌هایی که در چند نسل گذشته‌ی آیفون بودیم، در کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی نیز باشیم.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

در این بخش از بررسی اپل آیفون اس ای 2020 به دوربین این گوشی جذاب خواهیم پرداخت. دوربین آیفون اس ای 2020 به قدری خوب است که در بسیاری از مواقع سخت می‌توانید تفاوت عکس‌های ثبت شده‌ی آن با آیفون 11 را تشخیص دهید. همانطور که گفته شد، حالت شب تنها موردی از آیفون 11 است که در این گوشی حضور ندارد. هرچند این گوشی مانند آیفون 11 در کنار دوربین اصلی خود از یک دوربین اولترا-واید استفاده نمی‌کند یا همانند آیفون 11 پرو فاقد یک لنز ثانویه‌ی تله فوتو با زوم اپتیکال است، اما چیپست A13 Bionic باعث شده عملکرد این دوربین تک لنزی متفاوت از آیفون 8 باشد. به طور مثال شما می‌تواند با استفاده از هر دو دوربین پشتی و جلویی گوشی، عکس‌های پرتره گرفته، افکت‌های نورپردازی را روی آن‌ها اعمال کنید و عمق میدان را به دلخواه خود تنظیم کنید. همچنین در بررسی اپل آیفون اس ای 2020 متوجه حضور قابلیت HDR هوشمند نیز شدیم که می‌تواند در تصاویر، برجستگی‌های نوری را از روی چهره بردارد. این ویژگی‌های دوربین برای یک گوشی زیر 400 دلاری جذاب به نظر می‌رسد.

نمونه عکس های دوربین اصلی آیفون اس ای 2020 در محیط‌های روشن

توجه: برای مشاهده تصاویر در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید

نمونه تصاویر دوربین اصلی آیفون اس ای 2020 در محیط‌های تاریک

نمونه تصاویر دوربین سلفی آیفون اس ای 2020

به ترتیب از راست: معمولی، حالت پرتره، معمولی، حالت پرتره

عکس‌های ثبت شده با دوربین این گوشی در محیط‌های روشن ایده‌آل است. به طوری که شاید در بسیاری از مواقع اصلاً متوجه تفاوت آن با عکس‌های ثبت شده با آیفون‌های ایکس، ایکس آر و آیفون 11 نشوید. اما در شب، این دوربین عملکرد ضعیف‌تری نسبت به مدل‌های هم رده‌ی خودش در بازار که حالت عکاسی نور در شب را ارائه می‌کنند دارد. فرقی نمی‌کند این عکس در محیط داخلی یا بیرون گرفته شده باشد، اگر نور کافی به سوژه نرسد، دوربین iPhone SE 2020 نمی‌تواند عکس‌های واضح و شفافی را تحویل شما دهد.

مقایسه عکس‌های آیفون 11 پرو با آیفون اس ای 2020

آیفون 11 پرو در راست، آیفون اس ای 2020 در چپ

عکاسی با حالت پرتره‌ی دو دوربین پشتی و جلویی نیز در محیط‌های روشن مناسب ارزیابی می‌شود. افکت تار کردن پس زمینه‌ی سوژه به خوبی انجام می‌شود و تقریباً هر دو دوربین این کار را به خوبی انجام می‌دهند. البته در نظر داشته باشید که دوربین سلفی این گوشی فاقد لرزشگیر اپتیکال است؛ پس نباید هنگام عکاسی در دست شما لرزشی ایجاد شود.

باتری

استیو جابز فقید عقیده داشت اعداد و ارقام برای بخش‌های فنی گوشی‌ها مهم نیست؛ این عملکرد روان و خوب است که باید برای هر کاربری اهمیت داشته باشد. البته طرفداران اندروید گوگل معتقدند که این حرف‌های جابز به خاطر ناتوانی رقابت آیفون‌های اپل از نظر مشخصات فنی با گوشی‌های اندرویدی است. شما جزو کدام دسته هستید؟

در هر صورت، ظرفیت باتری نسل دوم آیفون اس ای نیز همانند همه‌ی آیفون‌های پیشین اپل به صورت رسمی اعلام نشده است. اپل معمولاً برای سنجیدن عمر باتری گوشی‌هایش، مدت زمانی که می‌توانند بدون وقفه به پخش ویدیو بپردازند را ملاک قرار می‌دهد. اما هیچوقت ماه پشت ابر نمی‌ماند. متخصصان با کالبدشکافی آیفون اس ای 2020 متوجه حضور یک باتری 1821 میلی‌آمپری در زیر قاب آن شده‌اند. این کاملاً مشابه باتری به کار رفته در گوشی آیفون 8 است. پس باتری هم قطعه‌ی دیگریست که از آیفون سال 2017 اپل به این محصول آمده است. اما در جای خود این باتری قوی‌تر و پرظرفیت‌تر از باتری نسل اول اس ای که 1624 میلی‌آمپر ساعت بود، شده است.

اما آیا عمر باتری آیفون اس ای 2 با توجه به حضور چیپست مدرن‌تر و کم مصرف‌تر A13 نسبت به A11 در زیر قاب آیفون 8، بیشتر از این گوشی خواهد بود؟ پاسخ خیر است. آنچه که اپل به صورت رسمی اعلام کرده، دومین نسل آیفون اس ای می‌تواند تا 13 ساعت به پخش ویدیوهای ذخیره شده در گوشی، تا 8 ساعت پخش ویدیو به صورت آنلاین و تا 40 ساعت به پخش موسیقی بپردازد. این دقیقاً مشابه آماریست که برای آیفون 8 نیز صدق می‌کند. همین آمار در مورد نسل اول آیفون اس ای نیز وجود دارد، با این تفاوت که می‌تواند به جای 40 ساعت، 50 ساعت پخش بدون توقف موسیقی را ارائه کند.

در بررسی‌های انجام شده، ما این گوشی را رأس ساعت 7 صبح با شارژ کامل از برق کشیدیم. سپس به وبگردی، برخی اوقات بازی، عکاسی و ارسال و دریافت پیام پرداختیم. درصد باتری در ساعت 8 شب به 20 درصد رسیده بود. این درحالیست که در آزمایشی یکسان، درصد باتری آیفون 11 پرو مکس ما در ساعت 8 شب با همین آزمایش‌ها، نزدیک به 40 درصد بود.

متأسفانه اپل در جعبه‌ی این گوشی یک شارژر قدیمی 5 وات استاندارد را قرار داده است. با استفاده از این شارژر گوشی در عرض 30 دقیقه فقط 29 درصد شارژ می‌شود. اما خوشبختانه SE 2 از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. پس اگر می‌خواهید گوشی شما با سرعت بیشتری شارژ شود، می‌توانید شارژر 18 وات اپل را با توانایی شارژ 50 درصد در 30 دقیقه تهیه کنید. این گوشی همچنین از شارژ بی سیم و استاندارد Qi نیز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید یکی از شارژرهای بی‌سیم Qi را برای گوشی خود نیز تهیه کنید، ولی نباید انتظار سرعت زیادی را از توان 7.5 واتی آن داشته باشید.

عملکرد سخت افزاری و بنچمارک

درحالی که گوشی‌سازهای اندرویدی، محصولات اقتصادی خودش را با پردازنده‌های کم توان‌تری روانه‌ی بازار می‌کنند، در قلب تپنده‌ی آیفون اس ای 2 همان چیپست A13 Bionic به کار رفته در آیفون 11 پرو مکس حضور دارد. اپل A13 Bionic را سریع‌ترین چیپست در یک موبایل می‌داند. آن بسیار سریع‌تر و کم مصرف‌تر از چیپست A11 زیر قاب آیفون 8 است. در داخل این چیپست یک موتور عصبی 8 هسته‌ای حضور دارد که می‌تواند تحلیل‌های لحظه‌ای عکس و ویدیوی سریع‌تری را به ارمغان بیاورد. یک جفت شتاب دهنده‌ی ماشین یادگیری نیز به پردازنده اجازه می‌دهند تا 6 برابر سریع‌تر اجرا شود و بیش از 1 تریلیون عملیات در هر ثانیه را ارائه دهد. این موتور عصبی قدرتبخش سیستم دوربین، اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و بسیاری از کنترل‌های مبتنی بر ماشین یادگیری برای عملکرد متعادل است. اپل می‌گوید، A13 Bionic به همراه آی او اس 13 اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های جدید برای قدرتمندتر شدن از ماشین یادگیری و Core ML استفاده کنند. این چیپست به آیفون SE جدید اجازه می‌دهد در جابجایی بین اپلیکیشن‌ها و ویرایش عکس و فیلم با گوشی‌های سری آیفون 11 رقابت کند.

بررسی اپل آیفون اس ای 2020

بنچمارک آیفون اس ای 2020 در مقایسه با آیفون 8 و آیفون 11

دومین نسل آیفون اس ای در بنچمارک گیک‌بنچ 4 موفق به ثبت امتیاز 5466 در آزمایش‌های تک هسته‌ای و امتیاز 13762 در حالت چند هسته‌ای شده است. امتیاز محاسباتی کلی آن نیز 20949 بوده است. این نشان می‌دهد آیفون اس ای 2 در حالت تک هسته‌ای، عملکردی حتی فراتر از آیفون 11 اپل دارد. همچنین به لطف چیپست A13، تفاوت چشمگیری بین امتیازهای کسب کرده‌ی این گوشی با آیفون 8 که اپل از بدنه‌ی آن برای گوشی ارزان SE 2020 استفاده کرده، وجود دارد.

اپل علیرغم پایین نگه داشتن قیمت گوشی اقتصادی خود، بخش‌های مهمی از آن را با پیشرفت در عملکرد همراه کرده است و اجازه می‌دهد تجربه‌ی کاربری خوبی را با این گوشی داشته باشید. آیفون اس ای 2020 می‌تواند قدرتی هم پای آیفون 11 پرو مکس، قدرتمندترین آیفون اپل در بازار، را در استخراج یک فیلم از اپلیکیشن iMovie و یک فیلم 04:30 دقیقه‌ای 1080p را با سرعت تقریباً یکسانی فشرده‌سازی کند. به طور مثال ما این گوشی را با آیفون 8 مقایسه کردیم؛ این گوشی اقتصادی موفق شد با سرعت بیشتری نسبت به آیفون 8 یک ویدیو را فشرده‌سازی و با اندازه‌ی کوچک‌تری استخراج کند. ما حتی در اجرای بازی‌های قدرتمندی نظیر Pascal’s Wager هم هیچ مشکلی در عملکرد آیفون اس ای جدید ندیدیم. ولی نکته‌ی جالب اینجاست که این گوشی از نظر خروجی توان متفاوت عمل می‌کند. آزمایش‌های بنچمارک نشان می‌دهد که آیفون جدید اپل نمی‌تواند عیناً سرعت و قدرت آیفون 11 را ارائه کند. ظاهراً اپل قدرت خروجی را با توان باتری آیفون اس ای متعادل کرده است.

قیمت آیفون SE 2020

غول کوپرتینویی این گوشی را در سه نسخه‌ی مختلف با حافظه‌ی 64، 128 و 256 گیگابایتی عرضه می‌کند. اگرچه اپل رسماً ظرفیت رم این دیوایس را اعلام نکرده است، اما بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که هر سه نسخه به یک رم 3 گیگابایتی مجهز هستند. در حال حاضر اپل این سه نسخه را به ترتیب با قیمت جهانی 399، 499 و 599 دلار به فروش می‌رساند. در حال حاضر نیز فقط دو نسخه‌ی 64 و 128 گیگابایتی آیفون اس ای 2020 وارد بازار ایران شده است. نسخه‌ی 64 گیگابایتی 10 میلیون و 700 هزار تومان و نسخه‌ی 128 گیگابایتی آن نیز 11 میلیون و 700 هزار دلار توسط برخی از فروشگاه‌های تهران به فروش می‌رسد. البته توجه داشته باشید که این قیمت، بدون احتساب هزینه‌ی رجیستری است.

مزایا و معایب

مزایا

  • قیمت مقرون به صرفه
  • چیپست سریع A13 Bionic
  • دوربین‌های بسیار خوب
  • طراحی جمع و جور
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

معایب

  • حاشیه‌های بزرگ بالا و پایین نمایشگر
  • فقدان حالت عکاسی در شب
  • عمر باتری کمتر از آیفون‌های مدرن اپل

جمع بندی بررسی اپل آیفون اس ای 2020

نسل اول آیفون اس ای خیلی زود به محبوبیت خوبی رسید. چون با هزینه‌ای کمتر از آیفون‌های رایج، به کاربران اجازه می‌داد طعم پلتفرم آی او اس اپل را بچشند. حالا 4 سال از آن زمان گذشته و نسل دوم آن،‌ آیفون اس ای 2020 عرضه شده است. با بررسی اپل آیفون اس ای 2020 ما این محصول را یک گوشی قدرتمند و خوش قیمت با طراحی جمع و جور و دوربین‌هایی مناسب دیدیم. اما شما تنها در صورتی می‌توانید عاشق این گوشی شوید که صاحب یکی از آیفون‌های قدیمی اپل هستید و می‌خواهید با کمترین هزینه، گوشی آی او اسی خودتان را ارتقاء دهید. همچنین کاربران گوشی‌های اندرویدی که به دنبال محصولی با قیمت کمتر از گوشی‌های سری آیفون 11 برای مهاجرت به پلتفرم آی او اس هستند نیز می‌توانند روی این گوشی حساب ویژه‌ای باز کنند.

در مجموع iPhone SE 2020 اپل با چیپست A130 Bionic که قدرت‌بخش گوشی‌های سری آیفون 11 نیز هست،‌ باعث شده این گوشی جمع و جور قدرتمندتر از بسیاری از گوشی‌های اندرویدی رقیب در بازار است. علاوه بر این، دوربین‌های پشتی و جلویی 12 و 7 مگاپیکسلی این گوشی با ارائه‌ی حالت پرتره و HDR هوشمند، می‌توانند عکس‌های جذاب و سرگرم کننده‌ای را ثبت کنند که تشخیص آن‌ها با عکس‌های ثبت شده با آیفون 11 سخت است. این گوشی رقبایی در بازه‌ی قیمتی خود از برند سامسونگ مانند گلکسی ای 71 و گوگل مانند گوگل پیکسل 3 ای دارد. اینجاست که انتخاب کاملاً به سلیقه‌ی کاربر بازمی‌گردد. مهم‌ترین رکن در این انتخاب می‌تواند سیستم عامل باشد. شما آی او اس می‌خواهید یا اندروید را ترجیح می‌دهید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. با یک ظاهر از نسل قدیم آیفون و یک سخت افزار از نسل جدید آیفون

  2. یک پردازنده فوق العاده و دیگر هیچ…

  3. در واقع اپل مجبوره فعلاً فقط پرچمدار حتی شده با مشخصات میانرده بزنه… چون با توجه به پشتیبانی 4 ساله هیچ پردازنده‌ای فعلاً تاب چهار سال بدون کند شدن کار کردن رو نداره… حتی همین پردازنده پرچمدارش هم اون اواخر بروزرسانی دیگه سلام و صلواتی طی میکنه… واقعاً از گهواره تا گور همراه گوشی هاش هست…

  4. دیگه فکر کنم فقط شیائومی و اپل کامپکت میزنن درسته؟

  5. کاش خیلی روک و راست بگین ایفون ایکس بهتره یا اس ای دو چون فیمت های هر دو تاشون توی ایران توی یه رنج قیمتی هست

  6. سلام لطفا بررسی هواوی y7p و شیایومی ردمی نوت ۹ اس را هم قرار دهید یا تشکر

  7. من نمی دونم گجت نیوز چرا راجع به این محصول درپیتی و به درد نخور میاد این قدر فوکوس می کنه

    یک کلمه راجع به صفحه نمایش 4.7 اینچی ال سی دی این گوشی بحث نمیشه و خیلی عجیبه که از قیمت مقرون به صرفه صحبت میشه!

    چه بی عقلی این آشغال رو تو سال 2020 می خره من نمی دونم!

    گجت نیوز برند پرست

    با سپاس