هشدار FDA در مورد تاثیرات مرگبار داروی ضد مالاریا برای بیماران کرونا

هشدار FDA در مورد تاثیرات مرگبار داروی ضد مالاریا برای بیماران کرونا

کلروکین نوعی داروی ضد مالاریا بوده که مدتی پیش توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عنوان کاندید مناسبی برای مبارزه با کرونا مورد توجه قرار گرفت؛ اما به تازگی سازمان غذا و داروی این کشور هشداری جدی در این رابطه داده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی هشداری جدی در مورد خطر استفاده از داروی ضد مالاریا کلروکین (chloroquine) و هیدروکسی کلروکین (hydroxychloroquine) منتشر کرده است. این هشدار در پی مرگ افراد در آزمایش‌های انجام شده برای بررسی تاثیر دارو بر روی بیماری کووید 19 صادر شده و در حالی که مدتی پیش رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در یکی از سخنرانی‌هایش داروی مورد نظر را به عنوان درمانی برای کرونا مورد توجه قرار داده بود، بحث خطرات کلروکین اخیرا توجه زیادی به خود جلب کرده است. با گجت نیوز همراه باشید.

در اوایل ماه آوریل ترامپ در مصاحبه‌ای با اشاره به ذخیره مقادیر بسیار زیادی از داروی هیدروکسی کلروکین توسط دولت ایالات متحده، گفته بود که بیماران کرونا چیزی برای از دست دادن ندارند و مصرف این داروی ضد مالاریا نمی‌تواند برای آن‌ها ضرری داشته باشد. احتمال می‌رود که این صحبت‌ها در پی انتشار مقاله‌ای جنجالی در مورد تاثیر کلروکین بر روی بیماران کووید 19 مطرح شده‌اند و ترامپ هم اولین کسی نبود که از داروی مورد نظر دفاع کرد.

مشکلات داروی ضد مالاریا

کلروکین مدت‌ها پیش به عنوان دارویی برای درمان مالاریا مورد تایید قرار گرفته بود، اما به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا در برنامه صادر کردن تاییدیه‌های اضطراری برای ترکیبات درمانی و پروسه‌هایی که امکان انجام آزمایش‌های زمان‌بر و دردسرساز برای آن‌ها وجود ندارد، مصرف داروی ضد مالاریا را برای درمان بیماری کرونا تایید کرد.

با این حال تاییدیه اضطراری سازمان غذا و دارو که با نام “EUA” هم شناخته می‌شود، با تاییدیه‌های رسمی این سازمان فرق داشته و به هیچ وجه نشان دهنده سلامت و ایمنی کامل دارو یا فرآیندی که شامل قانون EUA می‌شود، نیست. چنین وضعیتی برای داروهایی که قبلا برای یک بیماری خاص تایید شده‌اند، اما برای بیماری دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از همیشه سخت‌تر می‌شود و معمولا فرآیند بررسی‌های FDA در این رابطه چندان هم ساده نیست.

هشدار FDA در مورد تاثیرات مرگبار داروی ضد مالاریا برای بیماران کرونا

بنابراین به کار گیری داروی ضد مالاریا برای بیمارانی که مالاریا ندارند، چنین وضعیتی را پیش می‌آورد و در همین رابطه، بیانیه اخیر FDA در مورد خطرات کلروکین و هیدروکسی کلروکین برای سیستم قلب و عروق بوده و کارشناسان این سازمان اعلام کرده‌اند که آثار جانبی داروهای مورد نظر برای قلب مصرف کنندگان می‌تواند شدیدا خطرناک و یا حتی مرگبار باشد.

این بیانیه در پی ثبت گزارش‌هایی در مورد بروز بیماری‌های قلبی شدید و همچنین مرگ بیماران کووید 19 به واسطه مصرف داروهای ضد مالاریا بوده و گفته شده که خطر مرگ در مصرف کنندگانی که سابقه بیماری‌های قلبی و یا کلیوی دارند، بسیار بیشتر از بقیه خواهد بود.

تحقیقات جنجالی در مورد کلروکین

به نظر می‌رسد که رئیس جمهور آمریکا بر اساس تحقیقی که در ماه مارس توسط دانشمندان فرانسوی انجام شده بود، صحبت‌های جنجالی اخیر در مورد هیدروکسی کلروکین و بیماری کرونا را مطرح کرده است؛ گفته شده که تحقیق مورد نظر به هیچ وجه با استانداردهای سختگیرانه مربوط به آزمایش داروهای جدید مطابقت نداشته و موضوعاتی مانند عدم کنترل تعداد افراد مورد آزمایش و استفاده از داروهای دیگر بدون در نظر گرفتن بحث تداخل دارویی در مبتلایان باعث شده بود تا دانشمندان سراسر جهان اعتبار تحقیقات فرانسوی‌ها را زیر سوال ببرند.

هشدار FDA در مورد تاثیرات مرگبار داروی ضد مالاریا برای بیماران کرونا

گاردین گزارش کرده که در تحقیق دانشمندان فرانسوی سه نفر از بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند و یکی از این سه نفر جان خود را از دست داد؛ با این وجود در مقاله مربوط به پژوهش اشاره‌ای به وضعیت سه بیمار مورد نظر نشده است. همچنین، اخیرا ژورنال انجمن پزشکی آمریکا مقاله‌ای را منتشر کرد که از توقف آزمایش‌های داروی کلروکین بر روی مبتلایان به بیماری کرونا، به علت مرگ تعدادی از داوطلبان خبر می‌داد.

در تحقیق انجمن پزشکی آمریکا 11 بیمار در دو گروه دوز بالا و پایین داروی کلروکین جان خود را از دست دادند و دانشمندان پس از توقف آزمایش‌ها خطرات مربوط به استفاده مقادیر زیاد داروی ضد مالاریا را گزارش کردند. گفته شده که دوز بالای داروی مورد نظر می‌تواند برای موارد شدید ابتلا به کووید 19 بسیار خطرناک باشد، اما چنین خطری شامل حال موارد متوسط آلودگی به کرونا نمی‌شود.

هشدارهای جدی

با این وجود سازمان غذا و دارو هشدار داده که حتی اگر قرار باشد داروی کلروکین و یا هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماری کرونا مورد استفاده قرار بگیرد، این کار باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود؛ بنابراین تهیه داروی ضد مالاریا از فروشگاه‌های آنلاین و مصرف خودسرانه آن اصلا کار عاقلانه‌ای نیست و بدون تجویز پزشک و یا در جریان بودن یک متخصص سلامت، نباید از کلروکین استفاده کرد.

پس از این ماجرا در سخنرانی‌های تازه دونالد ترامپ دیگر اسمی از کلروکین و داروهای ضد مالاریا برده نمی‌شود و رئیس جمهور ایالات متحده اخیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا نورهای دیگر را برای در امان ماندن از خطرات بیماری کووید 19 موثر دانسته است.