گوشی های قاتل پرچمدار

2020 سال مرگ گوشی های قاتل پرچمدار است

گوشی های قاتل پرچمدار زمانی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بودند. طبق روالی که گوشی‌سازان در پیش گرفته‌اند، دیگر نباید منتظر آن‌ها باشیم.

سه سال پیش گفتیم پرچمدار ۴۰۰ دلاری مفهومی جدید بود که خیلی زود از بین رفت. البته بعد از آن، گوشی های قاتل پرچمدار به طور کامل از بین نرفته و همچنان وجود داشتند،‌ اما با قیمت بیشتری، حدود 500 الی 600 دلار، به فروش می‌رسیدند. با نزدیک شدن به نیمه‌های سال 2020 به نظر می‌رسد به طور کامل باید با این دسته از گجت های اندرویدی خداحافظی کنیم.

طی سال‌های اخیر، کاربران زیادی چشم‌ انتظار رونمایی محصولات جدید شرکت‌هایی همچون شیائومی، وان پلاس و ایسوس بودند تا به آن‌ها یادآوری شود در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند جدید با امکانات و توان پردازشی بالا، لزوما نیازمند پرداخت هزینه‌ای سرسام‌آور نیست. با نزدیک شدن به پایان چهارمین ماه سال 2020، هنوز هیچ قاتل پرچمدار ارزنده‌ای رونمایی نشده است. از طرفی مثل وان پلاس با رونمایی پرچمداری 899 دلاری یعنی وان پلاس 8 پرو آب پاکی را روی دست کاربران ریخت!

ترک بازار گوشی های قاتل پرچمدار توسط وان پلاس

گوشی های قاتل پرچمدار

وان پلاس را باید مهمترین شرکتی دانست که ما را به حضور گوشی های قاتل پرچمدار در بازار عادت داد، اما حتی این شرکت نیز بازار محصولات نام برده را ترک کرده است. در سال 2014، گوشی وان پلاس وان از تراشه‌ای مشابه با دیگر پرچمداران همان سال یعنی اسنپدراگون 801 استفاده کرد و 3 گیگابایت رم در کناری نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی در اختیار کاربران قرار داد. قیمت این محصول فقط 299 دلار بود.

روال ساخت گوشی هایی با مشخصات فنی بالا، در حد پرچمداران، به ازای قیمت‌هایی پایین‌تر ادامه پیدا کرد. سال به سال حدود 40 دلار به قیمت‌ها افزوده می‌شد، اما در عوض قابلیت‌های بیشتری نیز شبیه به سایر گوشی های رده بالا در اختیار خریدار قرار می‌گرفت. تا قبل از آغاز سال 2018 قیمت گجت های اندرویدی این شرکت چینی مرز 500 دلار را رد کرد. معرفی وان پلاس 8 پرو ابتدای سال 2020 سبب شد OnePlus به جمع سازندگان گوشی های هزار دلاری افزوده شود.

شرکت OnePlus دیگر گوشی های قاتل پرچمدار تولید نکرده و شبیه به اپل، هر سال تعداد انگشت‌شماری گوشی رده بالا به بازار تزریق می‌کند. محصول جدید آن، وان پلاس 8 پرو، یک پرچمدار تمام عیار با بی‌شمار ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. به عنوان نمونه صفحه نمایش آن را در دنیای اندروید بهترین می‌شناسند.

حتی قیمت مدل پایین‌تر از آن، وان پلاس 8، نزدیک به پرچمداران سامسونگ است، شرکتی که گوشی های اندرویدی آن را جزو گران قیمت‌ترین می‌شناسند. این اتفاقات سبب بروز یک خلا در قلب بازار و همچنین کاربران شد.

تحلیلی بر وضعیت بازار

گوشی های قاتل پرچمدار

شرکت‌های گوشی‌ساز چینی نزدیک به پنجاه درصد سهم بازار موبایل را در اختیار دارند، به همین دلیل جنگ تجاری بین چین و آمریکا شوک زیادی به بازار وارد کرد. اکنون کاربران در خرید گوشی های چینی با شک و تردید رو به رو شده‌اند، چرا که هر لحظه امکان توقف یا بروز اختلال در پشتیبانی و سرویس‌دهی آن‌ها وجود دارد.

به عنوان نمونه‌ای بارز باید به گوشی های هواوی اشاره کرد به خاطر تحریم‌های آمریکا دیگر قادر به استفاده از نرم افزارها و سرویس‌های گوگل نبوده و به صورت عادی، به مهمترین بازار نرم افزار این پلتفرم یعنی گوگل پلی استور، دسترسی ندارند.

شرکت وان پلاس و شیائومی با زیر مجموعه‌های آن یعنی پوکوفون و ردمی اغلب گوشی های قاتل پرچمدار تولید می‌کردند، اما مبهم بودن وضعیت ارتباط شرکت‌های چینی و آمریکایی سبب شده کاربران سراسر دنیا در خرید آن‌ها دچار تردید شوند.

طی چند ماه اخیر، گوشی های قاتل پرچمداری که توسط شرکت‌هایی به جز وان پلاس عرضه شدند، دیگر همانند قبل سر و صدا به پا نکردند. به عنوان نمونه باید به عرضه میزو 16 تی در آبان سال جاری اشاره کرد که با وجود استفاده از تراشه اسنپدراگون 855 و نمایشگر امولد، قیمت فوق‌العاده مناسبی داشت.

سایر گجت های مشابه مثل ریلمی ایکس 2 پرو و ایسوس زنفون 6 نیز با وجود داشتن قیمتی مناسب، توجه کاربران کمی را جلب کردند.

یکی از گران قیمت‌ترین قطعات سخت افزاری گوشی های پرچمدار تراشه آن‌ها است. خریداران آن‌ها تمایل دارند دستگاهی با بیشترین توان پردازشی ممکن در اختیار داشته باشند. در سال جاری، مغز متفکر بهترین گوشی های رده بالا، اسنپدراگون 865 است. از طرفی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های قاتلان پرچمدار، استفاده از تراشه‌ای مشابه با دیگر محصولات رده بالای همان سال است.

در سال جاری، قیمت اسنپدراگون 865 در مقایسه با اسنپدراگون 855 تقریبا دو برابر شد! علت آن، استفاده از مودم 5G است، قابلیتی که در سال 2020 یک استاندارد در گوشی‌ های رده بالا به شمار می‌رود. همین موضوع سبب شده گوشی‌سازان، برای ساخت گوشی های قاتل پرچمدار به تراشه‌های قدرتمند قبلی نظیر اسنپدراگون 855 و 855 پلاس رو بیاورند.

در ساخت محصولات این دسته‌بندی، به خاطر تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها، کمتر به دوربین و ارائه قابلیت‌هایی رقابتی در این زمینه توجه می‌شد. آن‌ها همیشه از نظر پردازنده، میزان حافظه و ظرفیت داخلی با گران‌ترین پرچمداران بازار رقابت می‌کردند، اما دوربین به مراتب ضعیف‌تری داشتند.

از نیمه‌های سال 2019 به بعد ساختار ماژول دوربین گوشی ها بسیار پیچیده و پرچمدارانی مجهز به پنج سنسور عرضه شد. این گجت های رده بالا از سنسورهایی بزرگ و لنزهایی خاص استفاده کرده و هزینه ساختشان افزایش پیدا کرده است.

روشی جدید

گوشی های قاتل پرچمدار

اپل و گوگل محصولاتی دارای قیمت تقریبا مناسب و در عین حال قدرتمند در یک یا دو زمینه ارائه می‌کنند. البته نباید از گوشی های گوگل پیکسل 3 ای و آیفون اس ای 2020 چشم‌پوشی کرد. مزیت اصلی گوشی های شرکت گوگل ارائه دوربین‌های موبایل بسیار باکیفیت و ویژگی منحصربه‌فرد گوشی های اپل، سیستم عامل آن‌ها است.

مدل‌هایی همچون گوگل پیکسل 3 ای و آیفون اس ای 2 را نمی‌توان یک قاتل پرچمدار بیان کرد، اما در هر صورت ورود آن‌ها دسته‌بندی جدیدی در بازار موبایل ایجاد کرده است. Pixel 3a همان دوربین گوشی های گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال را در اختیارتان قرار داده و iPhone SE 2020 شبیه به آیفون 11 پرو، از تراشه اپل A13 (و البته سیستم عامل آی او اس) بهره می‌برد.

بدون توجه به قرارگیری یا عدم قرارگیری آن‌ها در دسته‌‌بندی پرچمداران (از نظر توان پردازشی مثل گوشی های قاتل پرچمدار)، این گوشی های دارای قیمت مناسب همچنان باید در بازار رقابت کنند.

محصولات این چنینی در بحبوحه افزایش شدید هزینه ساخت تراشه‌ها و دوربین‌های موبایل ظهور کرده‌اند. قیمت‌ها رفته رفته به پرچمداران واقعی نزدیک می‌شود، هر چند بعید می‌دانیم سازندگان، مثل آن‌ها، از محصولات دارای قیمت پایین‌تر در طولانی مدت پشتیبانی کنند.

در گوشی های قاتل پرچمدار قبلی، یک سری ویژگی شاید نه چندان کاربردی و مهم، برای کاهش قیمت‌ها حذف می‌شد. به عنوان نمونه باید به شارژ وایرلس، پشتیبانی از 5G و یک سری ماژول دیگر اشاره کرد. موفقیت در فروش گوشی هایی همچون وان پلاس وان و پوکوفون اف 1 ثابت کرد کاربران بسیار زیادی حذف این ویژگی‌ها را کمبود تلقی نکرده و از این تغییرات به شدت استقبال می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اون قسمت تحلیل بر بازار رو دوست داشتم و از خوندن اش لذت بردم

  2. مهم ارین فاکتور فیمت هست
    باید قیمت اش مناسب باشه وگرنه نمی صرفه

  3. 5G یک تکنولوژی جدید هست و تا زمانی که به تولید انبوه نرسه، اوضاع همینه

    البته مسئله دلار هم هست، چون تو یک و نیم سال اخیر خیلی ارزشش رو در مقابل طلا از دست داده

    ولی به زودی ورق برمیگرده و پرچمداران رو 1200 دلار می فروشند و قاتلان رو 650 دلار

    با سپاس

  4. چقدر طراحی این گوشی قشنگه
    واقعا دست مریزاد