نسخه بتا آی او اس 13.5

نسخه بتا آی او اس 13.5 با سیستم هشداردهنده کروناویروس منتشر شد

نسخه بتا آی او اس 13.5 – iOS 13.5 شامل یک سیستم هشداردهنده کروناویروس است و می‌تواند نشان دهد آیا در معرض کووید 19 بوده‌اید یا خیر.

اوایل ماه جاری میلادی بود که اپل اولین نسخه بتای عمومی آی او اس 13.4.5 را روانه گوشی های کاربران کرد و حالا امروز این برند کوپرتینویی سومین نسخه بتا را نیز برای آن دسته از کاربرانی که در برنامه‌ی تست نسخه‌های آزمایشی آی او اس ثبت نام کرده‌اند، عرضه کرد. البته این نسخه دیگر 13.4.5 خوانده نمی‌شود و از این ورژن به بعد، نسخه‌های بتای iOS 13 با ارقام ابتدایی 13.5 نام‌گذاری خواهند شد.

یک ای پی آی جدید تحت عنوان COVID-19 Exposure Notification در این نسخه قرار داده شده که جالب ترین قابلیت آن نیز به شمار می‌رود و به دست اندرکاران نظام درمانی و سلامت اجازه می‌دهد که گسترش ویروس کرونا را تحت نظر داشته باشند.

نسخه بتا آی او اس 13.5

در واقع با روشن کردن این قابلیت، آیدی‌های رندوم برای هر دیوایس آی او اس تعیین می‌شود و زمان حضور در اجتماع، این آیدی‌ها توسط هر گوشی در شعاع نزدیک، جمع‌آوری می‌شود. به این صورت شرکت‌های توسعه‌دهندهی نرم افزاری می‌توانند ابزارهایی را طراحی کند که به کاربران اطلاع دهد که آیا آنها در مناطقی که در آن حضور داشته‌اند، کرونا گزارش شده است یا خیر.

همچنین در صورت عدم علاقه به انتشار نتایج آزمایش‌های درمانی خود در زمینه ابتلا به ویروس کرونا، کاربر می‌تواند ایت قابلیت را فعال یا غیرفعال نماید. طبق ادعای اپل، تمام اطلاعات به طور ناشناس به اشتراک گذاشته می‌شوند و هیچ نام و نشانی از کاربر وجود نخواهد داشت.

باز کردن قفل صفحه با ماسک روی صورت در نسخه بتا آی او اس 13.5

به دلیل اضافه شدن این API جدید، نسخه‌ی جدید آی او اس از یک SDK متفاوت از آی او اس 13.4 استفاده می‌کند و همین دلیل هم به دلیل اصلی تغییر نام گذاری از 13.4.5 به آی او اس 13.5 بوده است. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این آپدیت که به خصوص در این روزهای کرونایی خیلی به کار می‌آید، قابلیت باز کردن آسان در گوشی زمان استفاده کاربران از ماسک است. با حضور این قابلیت جدید، سنسور های فیس آیدی اگر تشخیص دهند که کاربر از ماسک استفاده می‌کند، سریع‌تر صفحه کلید ورود رمز عبور را اجرا می‌کند تا کاربر بتواند به آسانی و بدون نیاز به دست کشیدن کردن روی نمایشگر، قفل صفحه را باز کند.

در نسخه بتا آی او اس 13.5 اپل توجه ویژه‌ای نیز بر روی حفره‌های امنیتی داشته است و دو باگ مهم که اخیرا گزارش شده بود و در نرم افزار ایمیل آیفون و آیپد باعث نفوذ خرابکاران امنیتی می‌شد، حالا برطرف شده است. یکی از این حفره‌ها به هکر اجازه می‌داد آیفون یا آیپد قربانی را از راه دور و با ارسال ایمیل‌هایی که بخش زیادی از حافظه رم را اشغال می‌کند، آلوده کنند و دیگری نیز اجازه اجرای کدهای مخرب از راه دور را به مهاجم می‌داد.

همچنین در این به روز رسانی مشکلی در Personal Hotspot که جلوی کار کردن درست آن را برای برخی از کاربران می‌گرفت و همچنین یک ایراد مربوط به وی پی ان برطرف شده تا در نسخه نهایی شاهد آنها نباشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. جالب این جاست که برای ۶ اس ام ابدیت اش رو ارایه داده

  2. تازه جالب اینجاست که برای گوشی سال ۲۰۱۵ میلادی تا ارائه داده یعنی سیکس اس

  3. ای او اس پیشگام در ابدیت و بروزرسانی اینجاست که تفاوت ها مشخص میشه