انتقال کرونا

کودکان می‌توانند عامل انتقال کرونا باشند ؛ فریب تیتر رسانه‌ها را نخورید!

در ابتدا تصور می‌شد کودکان به ویروس جدید مبتلا نشده و عامل انتقال کرونا نیستند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد این تصورات کاملا اشتباه بوده‌اند.

دولت‌ها در کشورهای مختلف مدتی است به کاهش قوانین سختگیرانه مربوط به قرنطینه خانگی اجباری و برگرداندن شرایط به حالت عادی فکر می‌کنند. یکی از نکات بحث برانگیز در این میان، آسیب‌پذیری کودکان در برابر ویروس کرونا محسوب می‌شود، چرا که در اخذ تصمیماتی همچون بازگشایی مدارس اهمیت دارد.

رئیس مرکز تشخیص بیماری‌های عفونی در کشور سوئیس این هفته اعلام کرد (ریه‌های) کودکان زیر 10 فاقد گیرنده‌های آلوده‌شونده به کروناویروس هستند، به همین دلیل از روز یازدهم می (بیست و دوم اردیبهشت)، این کشور مدارس را بازگشایی خواهد کرد.

روز پنجشنبه، کالج سلطنتی انگلستان بعد از ارزیابی 78 مطالعه درباره بیماری کووید 19 اعلام کرد نقش کودکان در انتقال کرونا هنوز به طور دقیق مشخص نیست،‌ اما احتمالا آن‌ها در این میان نقش جدی ندارند. بررسی‌ها نشان داد هنوز شواهدی دال بر این امکان انتقال کرونا به افراد بزرگسال از طریق کودکان وجود ندارد.

اما یکی از محققان بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان دانشگاه ساوتهمپتون معتقد است دانشمندان برداشت‌های اشتباهی از نتایج مطالعات اخیر داشته‌اند. به عقیده این محقق کودکان می‌توانند ویروس کرونا جدید را به افراد بزرگسال انتقال داده و آن‌ها را بیمار کنند. او به وسیله انتشار یک توئیت اعلام کرد انتقال کرونا از کودکان موضوعی قطعی است و این اتفاق حتما رخ می‌دهد.

انتقال کرونا

وی در توئیتر گفت شواهد نشان می‌دهند کودکان کمتر از افراد بزرگسال به کووید 19 مبتلا شده و در صورت ابتلا، کمتر در معرض حالت وخیم بیماری قرار می‌گیرند. با این حال می‌توانند ویروس را به دیگر افراد، مخصوصا کسانی که با آن‌ها در یک خانه زندگی می‌کنند، منتقل کنند.

در مطلب «چرا علائم ویروس کرونا در برخی بیماران بروز نمی‌کند؟» دریافتیم یکی از فرضیه‌ها درباره علت شدت پایین بیماری در افراد کم سن و سال یا حتی عدم ابتلای آن‌ها، وجود تعداد بسیار بیشتر گیرنده‌های ACE2 در ریه کودکان است. این گیرنده‌ها نقش بسیار مهمی در مدیریت سیستم دفاعی بدن دارند.

کالج سلطنتی کودکان (RCPCH) نیز ضمن انتشار یک توئیت در صفحه رسمی خود به یک اتهام واکنش نشان داد. این کالج اعلام کرد بر اساس پست‌های برخی رسانه‌های خبری، آن‌ها به شکلی اشتباه کودکان را فاقد توانایی انتقال کروناویروس به بزرگسالان خطاب کرده‌اند. RCPCH ضمن رد این ادعا اعلام کرد آن‌ها مسئولیتی برای دادن بیانیه در این رابطه قرار نداشته و از طرفی شواهدی نیز برای اثبات چنین فرضیه‌ای وجود ندارد.

اختلاف بر سر این موضوع و میزان تاثیر کودکان در زنجیره انتقال بیماری کووید 19، از یک تحقیق مشترک بین چین و سازمان بهداشت جهانی ریشه می‌گیرد. در تحقیق مشترک این دو، هیچ یک از افراد بیمار، احتمال گرفتن ویروس از یک کودک را به یاد نیاوردند. البته در همین مطالعه نیز اعلام شد شواهدی درباره عدم تاثیر کودکان در زنجیره انتقال کووید 19 وجود ندارد.

کودکان با وجود انتقال کرونا علائم ملایم‌تری دارند

بررسی مطالعات تا امروز نشان می‌دهد احتمال بیمار شدن شدید کودکان بعد از ورود ویروس کرونا به بدنشان بسیار پایین است. به همین دلیل نرخ مرگ و میر کمتری دارند. در مطلب «احتمال مرگ در اثر کرونا با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند» دریافتیم در یک جامعه آماری 44 هزار نفره از بیماران مبتلا به کووید 19 در چین، فقط 416 نفر (کمتر از 1 درصد) کودکان کمتر از 9 سال بوده و هیچ مرگی در آن‌ها رخ نداده است.

انتقال کرونا

طبق اعلام مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیردار در آمریکا، از بین یک جامعه آماری 150 هزار نفره که به کووید 19 مبتلا شدند، سن 1.7 درصد کمتر از 18 سال بود. در سراسر دنیا، تعداد کودکان درگیر با کروناویروس نوظهور در بین همه مبتلایان کمتر از 2 درصد است. این آمار با بررسی بیماران در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و کره جنوبی به دست آمد.

در ایسلند، از 6 درصد کل مردم جامعه تست کرونا گرفته شد. از بین 848 کودک مورد آزمایش، هیچ کدام به کرونا مبتلا نبود. در یک شهر به شدت درگیر با بیماری در ایتالیا (2.6 درصد اهالی شهر مبتلا شده بودند)، ابتلای کودکان زیر 10 سال به کووید 19 حتی یک مورد گزارش نشد.

تحقیق دیگر در کشور چین روی 2 هزار کودک مبتلا به کووید 19 نشان داد 90 درصد آن‌ها هیچ نشانه‌ای از بیماری بروز نداده بودند! درست به همین دلیل تاثیر آن‌ها در انتقال کرونا وحشتناک می‌شود! از بین آن‌ها در نهایت 39 درصد به ذات‌الریه دچار شد، مجددا بدون این که نشانه‌ای داشته باشند. در 6 درصد کودکان بیماری وارد فاز جدی شد.

نبود هیچ نشانه‌ای برای اطمینان از عدم انتقال ویروس توسط کودکان

بیماری سارس، که عامل آن یک کروناویروس با شباهت ژنتیکی 80 درصدی به ویروس جدید بود، مثل کووید 19 بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کرد. یک تحقیق در سال 2006 درباره این بیماری نشان داد انتقال ویروس کرونا عامل آن از کودکان به بزرگسالان متداول نیست، اما امکان‌پذیر است.

انتقال کرونا

یک ویروس شناس آلمانی به نام کریستین دراسچن (Christian Drosten)، مدیر موسسه ویروس‌شناسی بیمارستان Charite برلین، از همه سیاست‌گذاران درخواست کرد حین ارزیابی تحقیقات به منظور مشخص کردن نقش کودکان در شیوع بیماری کووید 19 با احتیاط بیشتری عمل کنند. عدم این کار، به گرفتن تصمیماتی همچون بازگشایی مدارس در سوئیس از یک هفته دیگر، ختم خواهد شد.

این ویروس‌شناس به یک مطالعه در کشور هلند اشاره و اعلام کرد تحقیق آن‌ها، با نتیجه‌گیری عدم نقش مهم کودکان در زنجیره انتقال کروناویروس، از نظر آماری معنادار نیست.

تحقیقات کریستین دراسچن خلاف این ادعاها را نشان داد. طبق آن‌ها کودکان می‌توانند مثل بزرگسالان سطوح خطرناکی از ویروس را با خود حمل کنند. این ویروس‌شناس به همراه دستیارش، درباره بازگشایی مدارس و مهد کودک‌ها هشدار دادند.

چند روز پیش، مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی طی یک کنفرانس خبری درباره تصورات جوامع مبنی بر مصون بودن کودکان در برابر ویروس کرونا یا عدم توانایی برای انتقال آن هشدار داد. وقت گفت هیچ دلیلی برای تصور استعداد کمتر کودکان در ابتلا به کووید 19 و سپس انتقال وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. وای چقدر دردناکه اگه بچه مبتلا شه

  2. بیچاره کودکان بی نوا

  3. انشالله تموم بشه این دوران سخت

  4. سیستم ایمنی بدن کودکان اینقدر قویی هست که هیچ مشکلی براشون پیش نمیاد