احتمال مرگ در اثر کرونا

احتمال مرگ در اثر کرونا با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند

احتمال مرگ در اثر کرونا با بالاتر رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. نرخ مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید 19 با سن بیشتر از 80 سال، نزدیک به 15 درصد است!

بیل گیتس، مرد بزرگ دنیای فناوری، پنج سال قبل پیش‌بینی کرد در دهه آتی ویروس‌های ناشناخته بشر را تهدید می‌کنند. بعد از این که دریافتیم جهش ویروس کرونا آن را به دو نوع تقسیم کرده است نگرانی‌ها درباره آینده این ویروس نوظهور بیشتر شد. درباره آن اطلاعات محدوده بوده و دانشمندان درباره نرخ مرگ و میر، عمر ویروس خارج از بدن انسان، نحوه انتقال و نکاتی دیگر با عدم قطعیت صحبت می‌کنند.

با این حال یک تحقیق جامع روی 44 هزار بیمار مبتلا به کووید 19 (نام انتخاب شده برای بیماری ناشی از کروناویروس جدید) اطلاعات خوبی درباره این بیماری در اختیارمان قرار داد. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، از یک بازه سنی به بعد، احتمال مرگ در اثر کرونا به یکباره افزایش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه احتمال مرگ افراد بین 50 الی 59 سال، سه برابر از افراد دارای سنی بین 40 الی 49 سال بیشتر است.

سازمان جهانی بهداشت از افزایش نرخ مرگ و میر ویروس کرونا به 3.4 درصد خبر داد. پیش از آن، نرخ مرگ و میر بین 2 الی 3 درصد ارزیابی شده بود. این اعداد، با در نظر گرفتن کل جامعه آماری بیان می‌شوند. در هر بازه سنی، این نسبت متفاوت است. به عنوان نمونه احتمال مرگ یک فرد 25 ساله تنها 0.2 درصد ارزیابی شده است، در حالی که فردی با سنی بالاتر از 80 سال، به احتمال 15 درصد در صورت ابتلا به کووید 19 جانش را از دست خواهد داد. نتایج تحقیق نشان داد احتمال مرگ در اثر کرونا با افزایش سن، افزایش پیدا می‌کند.

رفتار کروناویروس تازه شناخته شده با نام SARS-COV-2 در همه افراد یکسان نیست. نتیجه یک مطالعه روی 44 هزار بیمار در کشور چین نشان داد بیشتر افرادی که وارد فاز جدی و سپس حاد بیمار می‌شوند، سن زیادی داشته و از قبل، از سری بیماری نظیر مشکلات قلبی عروقی، دیابت و مشکلات تنفسی رنج می‌بردند. طبق این مطالعه، در 80 درصد مبتلایان بیماری تنها یک سری علائم خفیف بروز داده و سبب تنگی نفس نشد.

مطلب «کودکان به کرونا مبتلا می شوند؟» از رفتار عجیب و متفاوت کروناویروس جدید در مقایسه با آنفلوآنزا را نشان داد. کودکان در برابر انواع بیماری‌های تنفسی ناشی از آنفلوآنزا حساس هستند و هر سال، کودکان زیادی جان خود را در اثر ابتلا به یکی از انواع آنفلوآنزا از دست می‌دهند. با این حال تحقیق روی جامعه آماری 44 هزار نفره در چین نشان داد فقط 416 نفر (کمتر از 1 درصد) آن‌ها کودکانی با سن کمتر از 9 سال بوده و در این رده سنی، هیچ موردی از فوت گزارش نشده است.

افزایش احتمال مرگ در اثر کرونا با افزایش سن

اگرچه احتمال مرگ در اثر کرونا بالاتر می‌رود، اما این روند افزایشی رشد متناسب و آهسته‌ای ندارد. تا یک بازه سنی، نرخ مرگ و میر پایین است، اما بعد از آن به یکباره افزایش شدیدی پیدا می‌کند. تصویر زیر نشان‌دهنده نرخ مرگ و میر در بازه‌های سنی مختلف است.

احتمال مرگ در اثر کرونا

همانطور که گفتیم، در کودکان زیر 10 سال، حتی یک مورد مرگ گزارش نشد. احتمال مرگ در اثر کرونا برای نوجوانان و جوانان دارای سن 10 الی 19 سال، با جوانان دارای سن بین 20 الی 39 سال کاملا یکسان است. احتمال مرگ در افراد بین سن 40 الی 49 سال دو برابر شده و به 0.4 درصد می‌رسد. با ورود به بازه سنی بین 50 الی 59 سال احتمال سه برابر قبل می‌شود. در بازه بعدی، احتمال مجددا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

احتمال مرگ در اثر کرونا برای بیماران بالاتر از 70 سال قابل توجه بوده و نیاز به مراقبت شدید از این افراد را نشان می‌دهد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند بروز مشکلات جسمانی متعدد بعد از رد کردن 70 سالگی باشد.

به عنوان نمونه، مبتلایان به کووید 19 که از قبل بیماری قلبی دارند، به احتمال 10 درصد جانشان را از دست خواهند داد. احتمال جان دادن برای افراد دیابتی بعد از ابتلا به کووید 19 برابر 7 درصد است. در جامعه 44 هزار نفری مورد مطالعه، 75 درصد بیماران هیچ گونه مشکل جسمانی و بیماری زمینه‌ای نداشتند. در این دسته‌بندی، نرخ مرگ و میر 1 درصد ارزیابی شد.

در ادامه کووید 19 را با سایر مرگبارترین ویروسها که طی دهه اخیر سر و صدای زیادی به پا کردند مقایسه می‌کنیم. متاسفانه پایین بودن نرخ مرگ و میر کرونا اگرچه در نگاه اول خوشحال‌کننده به نظر می‌رسد، اما در مجموع، به خاطر گرفتن تعداد قربانی بیشتر در پی واگیرداری زیاد بیماری، به شدت موضوعی ناراحت‌کننده است.

احتمال مرگ در اثر کرونا

به عنوان نمونه نرخ مرگ و میر در اثر کروناویروس MERS-COV که سال 2012 در عربستان و سال 2015 در کره جنوبی کشته گرفت، ده برابر کروناویروس جدید بود (34 درصد)، اما در مجموع 860 کشته بر جای گذاشت. در مقایسه، کروناویروس جدید یعنی SARS-COV-2 فقط تا روز نگارش مطلب 3500 نفر تلفات داشته است.

به عقیده دانشمندان، نرخ مرگ و میر با شیوع بیشتر بیماری تغییر پیدا خواهد کرد، همانطور که سازمان بهداشت جهانی نیز آن را برای کروناویروس 2020 از 2.5 درصد به 3.4 درصد افزایش داد.

به عقیده لورن انسل میرز (Lauren Ancel Meyers)، یک اپیدمیولوژیست در دانشگاه تگزاس، در صورتی که تعداد زیادی از مبتلایان به خاطر خفیف بودن علائمشان به بیمارستان مراجعه نکنند، مثبت بودن تست کروناویروس آن‌ها ثبت نشده و در آمار محاسبه نخواهند شد. با در نظر گرفتن این موضوع نرخ مرگ و میر واقعی همواره پایین‌تر از حد تصور است. با این حال سازمان بهداشت جهانی این عقیده را رد کرده و خوش‌بینی درباره ویروس کرونا جدید را زود هنگام دانسته است.