سیاره های هیدروژنی می‌توانند میزبان موجودات فضایی باشند!

سیاره های هیدروژنی می‌توانند میزبان موجودات فضایی باشند!

تازه‌ترین تحقیقات در مورد سیاره های هیدروژنی نشان می‌دهد که این اجرام آسمانی توانایی میزبانی از حیات فرازمینی را دارند و با در نظر گرفتن این موضوع، شانس پیدا کردن موجودات فضایی در جهان افزایش می‌یابد.

سیاره های هیدروژنی محیطی بسیار متفاوت نسبت به سیاره ما دارند و احتمال وجود حیات بر روی آن‌ها اصلا به جرمی آسمانی مثل زمین شباهت ندارد؛ با این حال تحقیقات جالب‌توجهی توسط دانشمندان جهان انجام شده که احتمال میزبانی از موجودات زنده بر روی سیاره‌های مورد نظر را مطرح کرده و شانس ما برای یافتن حیات فرازمینی را افزایش می‌دهند. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

سارا سیگر (Sara Seager)، ستاره شناس، فیزیکدان و سیاره شناسی از دانشگاه ام آی تی معتقد است که احتمال نادیده گرفتن برخی اجرام آسمانی از لحاظ توانایی میزبانی از حیات فرازمینی بسیار بالاست و این شانس وجود دارد که دانشمندان با وجود پیدا کردن برخی ارگانیسم‌های فضایی، این موجودات را به عنوان شکلی از حیات در نظر نگیرند.

تحقیق در مورد سیاره های هیدروژنی

سیگر و همکارانش به تازگی مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که به بحث زنده ماندن میکروب‌ها بر روی سیاره های هیدروژنی می‌پردازد و با این کار، محققان مورد نظر قصد دارند تا دامنه جستجوی حیات بیگانه در کیهان را به حدی بی‌سابقه گسترش دهند.

برخلاف اتمسفر سیاره ما که عمدتا از نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده، اجرام آسمانی هیدروژنی جوی سرشار از هیدروژن دارند که به دلیل سبک بودن این عنصر، محیط گسترده‌تری از فضای اطراف سیاره را در برمی‌گیرد. چنین ویژگی باعث می‌شود تا بررسی و رصد این سیاره‌ها برای دانشمندان راحت‌تر شود.

از آنجایی که تحقیق جدید سیگر و همکارانش امکان زنده ماندن و رشد ساده‌ترین اشکال حیات زمینی بر روی سیاره های هیدروژنی را ثابت می‌کند، بررسی وضعیت این اجرام آسمانی ممکن است شانس ما برای یافتن گونه‌ای از حیات در کیهان را به مقدار بسیار زیادی افزایش دهد. سیگر معتقد است که نسل بعدی تلسکوپ‌های پیشرفته ساخت دست بشر، مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب باید برای رصد چنین اجرام آسمانی به کار گرفته شوند.

نکته جدید در مورد پژوهش دانشمندان ام آی تی، بررسی وضعیت زنده ماندن باکتری اشریشیا کلی (Escherichia coli) و مخمر در محیطی 100 درصد هیدروژنی بوده که تا پیش از این محققان دانش سیاره شناسی چنین موضوعی را مورد بررسی قرار نداده‌اند.

آنالیز نمونه‌های باکتریایی نشان داد که این ارگانیسم‌ها می‌توانند در محیط‌های دارای اکسیژن و یا فاقد این عنصر زنده بمانند و حتی نرخ استانداردی از رشد هم داشته باشند. البته سیگر و تیمش به وضوح اعلام کرده‌اند که تحقیقات آن‌ها در مورد توانایی میکروب‌های مورد نظر در استفاده از هیدروژن به عنوان انرژی نبوده، اما با این حال نتایج به دست آمده در نوع خود شگفت‌انگیز هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. شاید زمین به آزمایشگاه بزرگ و ما نمونهذهای اون باشیم برای آدم فضایی ها.

  2. ممکنه به اندازه هزاران سال از نظر تکنولوژی ازمون جلو باشن

  3. امکان اش هست
    واقعا ممکنه که این چنین باشه