زنبورهای قاتل به آمریکا حمله کردند!

در کنار وجود بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده، به تازگی سر و کله زنبورهای قاتل هم در این کشور پیدا شده و به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها باید با این موجودات خطرناک هم دست و پنجه نرم کنند.

زنبورهای قاتل حشرات بسیار بزرگی هستند که با نام وسپا ماندارینیا (Vespa mandarinia) و یا زنبورهای غول‌آسای آسیایی شناخته می‌شوند؛ اخیرا خبر رسیده که زنبورهای مورد نظر در ایالت واشینگتن آمریکا دیده شده‌اند و در همین رابطه هشدارهایی جدی برای در امان ماندن از آن‌ها صادر شده است.

وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن آمریکا (WSDA) به تازگی اعلام کرده که زنبورهای قاتل در چند ماه اخیر، در این ایالت دیده شده‌اند و در مقاله‌ای که محققان دانشگاه ایالتی واشینگتن، در آوریل گذشته منتشر کردند، اشاره شده که زنبورهای غول‌آسای مورد نظر از ماه دسامبر در این ایالت حضور داشته و فعالیت آن‌ها در طول ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

این حشرات که بیش از 5 سانتی‌متر طول دارند، بیشتر از همه با کله بزرگ نارنجی و زرد رنگ خود، مخاطبان را به یاد فیلم‌های ترسناک و یا کارتون‌های دوران بچگی می‌اندازند. البته به صورت معمولی زنبورهای قاتل با انسان‌ها و یا حیوانات کاری ندارند، اما در صورت تحریک شدن، گزارش‌هایی از مرگ افراد در اثر نیش آن‌ها ثبت شده و مطمئنا ایده خوبی نیست که در صورت دیدن یکی از این حشرات، به سمت آن برویم.

دردسر زنبورهای قاتل

به گزارش بی بی سی، زنبورهای قاتل بین ماه‌های جولای و اکتبر سال 2013، 41 نفر را در ایالت شاآنشی (Shaanxi) کشور چین کشتند و بیش از 1600 نفر را زخمی کردند. گفته شده که آمار کشته‌ها و زخمی‌های آن سال به دلیل فعالیت زیاد و غیر معمول زنبورها در ماه‌های مورد نظر بوده، اما این‌طور که به نظر می‌رسد، در کنار داشتن بالاترین آمار مبتلایان به بیماری کووید 19، آمریکا باید با این مشکل عجیب و مرگبار دست و پنجه نرم کند.

زنبورهای قاتل به آمریکا آمدند!

البته همان‌طور که اشاره شد، این حشرات غول‌آسا برای انسان‌ها و حیوانات دیگر خطر چندانی ندارند و بیشتر از همه، زنبورهای عسل را دشمن خود می‌دانند. گزارش شده که زنبورهای قاتل معمولا به کندوهای عسل حمله می‌کنند و با جدا کردن سر از بدن حشرات کوچک موجود در کندو، کل جمعیت کندو مورد نظر را نابود می‌کنند؛ معمولا تنها تعداد کمی از این حشرات بزرگ می‌توانند کل زنبورهای عسل یک کندو را در چند ساعت بکشند.

عموما دیده شده که پس از قتل‌عام زنبورها، حشرات وسپا ماندارینیا از کندو به عنوان خانه خود دفاع می‌کنند و به نوعی این محل را تصاحب می‌کنند. در مراحل بعدی زنبور مورد نظر بچه‌های خود را در کندوی تصاحب شده پرورش می‌دهد و به تولید و پرورش مثل می‌پردازد. از طرف دیگر دیده شده که این حشرات به حشرات دیگر هم حمله می‌کنند، اما تاکنون پدیده قتل‌عام کل زنبورهای موجود در یک کندو برای جمعیت حشرات دیگر دیده نشده است.

هشدارها و توصیه‌ها

در حالت کلی توصیه می‌شود که افراد به هنگام رویت یک زنبور قاتل شدیدا مراقب باشند؛ در وب‌سایت وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن یک صفحه کامل به گزارش‌های دیده شدن و راه‌های گیر انداختن زنبورهای غول‌آسای آسیایی اختصاص داده شده و تصویر زیر به عنوان هشدار در این صفحه به نمایش گذاشته شده است.

زنبورهای قاتل به آمریکا آمدند!

در این هشدار نوشته شده که نیش زنبورهای قاتل از سایر حشرات مشابه بسیار بزرگ‌تر بوده و در هر بار نیش زدن، این حشرات مقدار بسیار زیادی زهر فوق‌العاده مسموم‌کننده را به بدن قربانی خود منتقل می‌کنند. لباس‌های محافظ معمولی که مختص پرورش زنبورهای عسل هستند، در مقابل این حشرات غول‌آسا محافظتی ایجاد نمی‌کنند؛ اگر چندین زنبور قاتل در یک کندو کنار هم دیده شد، باید سریعا به WSDA اطلاع داده شود و به هیچ وجه افراد نباید شخصا به دنبال از بین بردن زنبورهای مورد نظر و یا تخریب محل زندگی آن‌ها باشند.

کریس لونی (Chris Looney)، حشره شناس از وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن می‌گوید که تمامی موارد مشاهده این زنبورها باید به اطلاع این وزارتخانه برسد و تلاش‌های کارشناسان برای از بین بردن این حشرات قاتل بدون اطلاع‌رسانی عموم مردم به جایی نخواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینو توی یه انیمیشن معروف پیش بینی کرده بود