افزایش قیمت پراید

افزایش قیمت پراید به ۹۰ میلیون؛ داستان چیست؟

مدتی قبل مدیرعامل سایپا از توقف تولید پراید خبر داد و حالا طی روزهای گذشته قیمت پراید در بازار به 90 میلیون تومان رسیده است، اما واقعا نرخ پراید 90 میلیون تومان است؟

در اوایل اردیبهشت امسال گروه خودروسازی سایپا از تولید پراید از جمله مدل‌های 111 و  132 خبر داد و قرار شد خودروهای جایگزین به بازار عرضه شوند، اما اکنون در بازار ایران شاهد افزایش قیمت پراید به 90 میلیون تومان هستیم که حواشی زیادی را به همراه داشت. این در حالی است که در بازارهای جهانی هر زمانی که تولید یک خودرو متوقف می‌شود، قیمت آن خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند، اما این موضوع در ایران بسیار متفاوت است.

دلایل افزایش قیمت پراید در بازار آزاد

سعید عبداللهی، عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در این خصوص عنوان کرد ما نیز همانند مردم از افزایش قیمت پراید به 90 میلیون تومان تعجب کرده‌ایم و بر این باوریم دلیل اصلی این افزایش قیمت به نبود عرضه خودرو در بازار مرتبط است. وی افزود از ابتدای سال جاری تا به امروز خودروسازان عرضه خودرو را به خوبی انجام نداده‌اند و همین موضوع روی افزایش قیمت و نابسامانی بازار نقش داشته است.

مردم تمایلی به خرید ندارند

عبداللهی در ادامه تاکید کرد قیمت 90 میلیونی پراید باعث شد تا میزان خرید و فروش این خودرو بسیار کاهش پیدا کند و آن مقدار اندک خرید و فروش نیز توسط سرمایه‌گذاران و دلالان صورت می‌گیرد و مصرف‌کنندگان واقعی تمایلی به خرید ندارند. وی افزود هم‌اکنون هیچ نمایشگاهی برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو داخلی نمی‌کند و خریداران فعلی سرمایه‌گذار و دلال هستند.

لزوم واردات خودرو دست دوم

برخی از کارشناسان بر این باورند هنگامی که خودروسازان نمی‌توانند نیاز بازار را پوشش دهند، نابسامانی بازار رخ می‌دهد و قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند. این کارشناسان راه‌حل را واردات خودرو دست دوم و کارکرده می‌دانند که  حتی با قیمت 10 هزار دلار می‌توانند بازار کشور را به ثبات برسانند.