سرعت شگفت‌انگیز گسترش آلودگی در محیط را در این ویدیو ببینید!

سرعت شگفت‌انگیز گسترش آلودگی در محیط را در این ویدیو ببینید!

گسترش آلودگی از طریق دست‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که با شروع پاندمی کرونا مورد توجه قرار گرفته است؛ در ویدیو شوکه کننده این مطلب هم پخش شدن عوامل بیماری‌زا در یک محیط را خواهیم دید.

گسترش آلودگی از طریق دست‌ها در محیط‌های مختلف یکی از عواملی بوده که با شیوع بیماری کووید 19 باعث بیمار شدن بسیاری از افراد شده است؛ اگر مبتلایان دست‌های خود را مرتبا نشویند و توصیه‌های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک و دستکش به درستی توسط همه رعایت نشود، عوامل بیماری‌زا می‌توانند به راحتی در یک محیط پخش شده و از طریق دست‌های ما در مدت زمانی بسیار کوتاه همه سطوح را آلوده کنند. ویدیویی هم که در ادامه خواهیم دید این موضوع را به خوبی به ما نشان می‌دهد.

در حالی که توصیه‌های گوناگون بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها، لمس نکردن صورت، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله دو متری از دیگران از همان روزهای اول شروع پاندمی کرونا توسط مقامات بهداشتی گوناگون اعلام می‌شدند، شاید هیچ توصیه‌ای به اندازه یک ویدیو که دلیل رعایت نکات بهداشتی را به ما یادآور می‌کند، موثر نباشد.

در همین رابطه شبکه رسانه‌ای NHK ژاپن با همکاری کارشناسان دانشگاهی در این کشور ویدیویی آموزنده در مورد نحوه و سرعت گسترش آلودگی و ذرات ویروس‌هایی مانند کرونا را آماده کرده‌اند. در این ویدیو یک اتاق غذاخوری کشتی تفریحی برای سرویس دادن به 10 نفر شبیه‌سازی ‌شده و برای ردیابی ذرات بیماری‌زای فرضی هم مقداری رنگ فلورسنت در کف دست یکی از افراد حاضر در اتاق ریخته شد.

شبیه‌سازی گسترش آلودگی در یک غذاخوری

این حجم از رنگ به اندازه مقدار ذرات بیماری‌زایی است که با یک ‌بار سرفه کردن فردی آلوده به کووید 19 در دستش، از بدن فرد خارج می‌شود. در مرحله بعدی برنامه‌سازان رسانه ژاپنی 30 دقیقه صبر کردند تا داوطلبان داخل اتاق به غذا خوردن بپردازند. بعد از گذشت زمان مشخص شده نور فلورسنت به همه نشان داد که در نیم ساعت ذرات بیماری‌زای یک سرفه می‌تواند یک محیط را تا چه حد آلوده کند.

 

همان‌طور که در ویدیو بالا دیدیم، گسترش آلودگی در ظرف مدت 30 دقیقه باعث شد تا رنگ فلورسنت دستان تمامی ده نفر حاضر در اتاق را آلوده کرده و در سه مورد هم مقداری رنگ بر روی صورت افراد دیده شد. بیشتر از همه، دستگیره‌ها، دسته لیوان‌ها و پارچ‌ها، انبرها و وسایلی که به صورت مشترک استفاده می‌شدند، نقشی کلیدی در انتقال عوامل بیماری‌زای فرضی در کل اتاق داشتند.

بنابراین می‌توان دید که توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سایر نهادهای بهداشتی در مورد شستن دست‌ها و دست نزدن به صورت تا چه حد مهم هستند. در ادامه، سازندگان ویدیو بالا نمونه‌های دیگری از آزمایش را تکرار کردند و در ورژن‌های بعدی، توصیه‌های بهداشتی اصلی را اعمال کردند.

در این آزمایش‌ها افراد مرتب دست‌های خود را می‌شستند و علاوه بر اختصاصی بودن اکثر ظروف غذاخوری، وسایل مشترک هم دائما تمیز می‌شدند و در صورت نیاز، با وسایل پاکیزه و ضدعفونی شده جایگزین می‌شدند. همان‌طور که انتظار می‌رود انجام چنین کارهایی از گسترش آلودگی در بین افراد داخل اتاق جلوگیری کرد و رنگ فلورسنت استفاده شده برای شبیه‌سازی آلودگی بر روی بدن هیچ یک از افراد دیگر دیده نشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یکی از جالب‌ترین تحقیقاتی بود که تا به حال دیده بودم و واقعا از دیدن ویدیو اش لذت بردم

  2. آقای باستانی عزیز انگار کلیپ شما در مورد شبکه شاد ومشکلات خانواده های قشر ضعیف جامعه در یک مورد جواب داد و اینترنت شبکه شاد رایگان شد.. انشاالله مشکل گوشی این خانواده ها هم حل بشه