مدیریت سهام عدالت

هر آنچه باید از مدیریت سهام عدالت بدانید

آزادسازی سهام عدالت از دو هفته قبل آغاز شده و مالکان تا 8 خرداد فرصت دارند فرایند مدیریت سهام عدالت را انجام دهند. در ادامه جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طرح آزادسازی سهام عدالت از 10 اردیبهشت 99 آغاز شد و دارندگان این سهام می‌توانستند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR سهام خود را مدیریت کنند و به صورت مستقیم کنترل آن را در دست بگیرند. در این مقاله قصد داریم به سوالات متداول مالکان سهام عدالت پاسخ دهید و مزایای روش مستقیم و غیر مستقیم را بررسی کنیم.

سوالات متداول مدیریت سهام عدالت

روش مستقیم چیست؟

اگر کاربران برای آزادسازی سهام روش مستقیم را انتخاب کنند، در این روش مالکیت و مدیریت سهام به شکل مستقیم و بدون واسطه در اختیار مالکان آن قرار خواهد گرفت؛ به بیانی دیگر میزان سهام اختصاص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام 36 شرکت بورسی به مالکان انتقال پیدا می‌کند. همچنین این دسته از مالکان سهام عدالت به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز به آنها داده خواهد شد.

در روش مستقیم مسئولیت نگهداری و مدیریت سهام دریافت شده به عهده مالک سهام است، اما در راستای حفظ ارزش سهام اختصاص پیدا کرده، قابلیت انتقال این سهام و فروش آن طبق محدودیت‌های زمانی و مقداری که توسط شورای عالی بورس تعیین شده است انجام خواهد شد. علاوه بر این بر اساس قانون تجارت این افراد سهام‌دار محسوب می‌شوند و از مزایای سهام اختصاص پیدا کرده به ویژه سود برخوردار خواهند شد.

سهام داران پس از گذشت 2 ماه از تاریخ انتخاب روش مستقیم آزادسازی سهام می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir مراجعه کنند و از تعداد سهامی که به آنها از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت اختصاص پیدا کرده است آگاهی یابند. همچنین مالکان برای استفاده از خدماتی چون معامله‌پذیری سهام دریافت کرده در آینده باید مراحلی چون مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده را انجام دهند.

گفتنی است آن دسته از مالکان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهام شرکت‌های بورسی اختصاص پیدا کرده روی کد بورسی این افراد انتقال می‌یابد. از این رو این افراد به دلیل داشتن سهام شرکت‌های غیربورسی، سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم محسوب می‌شوند.

روش غیر مستقیم چیست؟

اگر دارندگان سهام برای آزادسازی روش غیر مستقیم را انتخاب کنند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مالکیت و مدیریت سهام عدالت را ساماندهی خواهند کرد و سهام‌دار نمی‌تواند مواردی چون انتقال یا فروش مستقیم را در این روش انجام دهد. در این روش سود یا زیان قابل اختصاص به سهامدار طبق نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین می‌شود و به سهامدار اختصاص می‌یابد. در واقع با انتخاب این روش، مالک سهام عدالت به سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تبدیل خواهد شد.

آیا امکان اصلاح روش انتخاب شده وجود دارد؟

آن دسته از افرادی که از 10 تا 15 اردیبهشت روشی را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده بودند، اما در نوع انتخاب خود دچار اشتباه شدند، برای آنها یکبار امکان ویرایش در نظر گرفته شده است تا روش درست را برگزینند، اما جز این مورد امکان ویرایش وجود نخواهد داشت. البته اگر فردی روش مستقیم را انتخاب کرده بود و اکنون می‌خواهد روش غیرمستقیم را جایگزین روش مدیریت سهام عدالت کند، مشمول مالیات انتقال سهام می‌شود؛ چراکه نقل و انتقال سهام فقط برای یکبار از مالیات معاف شده است.

سهامدار در کدام روش می‌تواند سهام خود را بفروشد؟

در هر دو روش مالکان سهام می‌توانند در بازار معاملاتی بورس و فرابورس فرایند فروش و واگذاری سهام را انجام دهند که البته با توجه به نوع روش‌های انتخاب شده، فرایند فروش سهام نیز متفاوت خواهد بود.

وضعیت سود سالیانه سهام در هر دو روش

آن دسته از افرادی که روش مستقیم را برگزیدند، سود دریافتی از سهام 36 شرکت بورسی اختصاص پیدا کرده و سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از 13 شرکت غیر بورسی را به صورت مستقیم دریافت خواهند کرد.

افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند نیز فقط سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به آنها پرداخت می‌شود.

مشکلات ورود به سامانه

هم‌اکنون تمامی مشمولان سهام عدالت مقیم داخل کشور می‌توانند به آسانی وارد سامانه مدیریت سهام عدالت شوند، اما امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران باشند، فراهم نیست. علاوه بر این، افرادی که از طریق گوشی موبایل خود به سامانه وارد می‌شوند باید حتما فیلترشکن گوشی را خاموش کرده باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آزاد کردن سهام عدالت بهترین کاری بود که می شه توی این بحران های اقتصادی برای مردم انجام داد