تحریم هواوی توسط آمریکا

تحریم هواوی توسط آمریکا می‌تواند به دولت ترامپ آسیب جدی وارد کند

چند روز پیش اخباری منتشر شد مبنی بر این که تحریم هواوی توسط دولت آمریکا قرار است شدیدتر شود. این اقدام می‌تواند به دولت ترامپ و شانس او در انتخابات آتی این کشور آسیب جدی وارد کند.

روز جمعه مقامات دولت آمریکا اعلام کردند که آنها در حال وضع قوانین جدیدی هستند تا هواوی و شرکای تجاری آن را محدودتر کنند. با این قوانین جدید شرکت‌های تولیدکننده چیپست های موبایل دیگر نمی‌توانند تراشه‌های خود را برای هواوی ارسال کنند و این کمپانی چینی ناچار خواهد بود تمام ظرفیت مورد نیازش را توسط شرکت‌های داخلی تولید کند. تمام کمپانی‌هایی که قرار است برای هواوی محصولات مختلفی را تولید کنند، نیاز به دریافت یک اجازه‌نامه رسمی از دولت آمریکا خواهند داشت.

به طور مثال کمپانی تایوانی TSMC که قرار است چیپست‌های 5 نانومتری کیرین را برای هواوی تولید کند تا در گوشی های سری میت 40 در سه ماهه پایانی سال 2020 استفاده شوند، حالا با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و این کمپانی دومین مشتری بزرگ خود را از دست خواهد داد.

تحریم هواوی تاثیر خود را در انتخابات آمریکا نشان خواهد داد

تحریم هواوی توسط آمریکا

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این تصمیمات توسط چه افرادی در واشنگتن گرفته می‌شود، اما تحریم هواوی از بعد تجاری اثرات جانبی خاصی دارد که ممکن است از دید مقامات آمریکایی دور مانده باشد. به طور مثال منع کردن هواوی برای خرید قطعات از زنجیره تامین ایالات متحده آمریکا، بسیاری از شرکت‌های تولید قطعات الکترونیکی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. تنها در سال 2018 این این شرکت چینی 18 میلیارد دلار سفارش قطعات الکترونیکی به شرکت‌های آمریکایی داده بوده است!

حالا همه چیز برای دریافت چیپست‌های نسل جدید و پیشرفته برای هواوی به تصمیم ترامپ بستگی دارد؛ از آنجایی که تا به حال تصمیمات غیر منطقی بسیاری توسط رئیس جمهور آمریکا گرفته شده، ممکن است این موضوع نیز به چنین سرنوشتی دچار شود. در سال 2018 مشاوران ترامپ از او درخواست کرده بودند که به وزارت بازرگانی فرمان دهد تا ممنوعیت استفاده از قطعات تولید شده در آمریکا توسط کمپانی زد تی ای را بردارد، اما ترامپ با این پیشنهاد مخالفت کرد.

حالا در وضعیت فعلی نیز هواوی در شرایط مشابهی قرار دارد. چندی پیش ترامپ از رئیس جمهور چین درباره چند مسئله مالی درخواست کمک کرده بود تا دخترش بتواند حق اختراع چند محصول مختلف از جمله ماشین‌های رای‌گیری را به دست آورد. البته به خاطر مسائلی که اخیرا به خاطر گسترش ویروس کرونا و تقابل سیاسی بین دو کشور به وجود آمده است، آمریکا از دولت چین دل خوشی ندارد و این موضوع قطعا در تصمیم ترامپ تاثیرگذار خواهد بود.

خط تولید TSMC در آمریکا، کلید موفقیت ترامپ در انتخابات

تحریم هواوی توسط آمریکا

اما مسئله درباره کمپانی تایوانی TSMC بسیار جدی است؛ ترامپ در ماه مارس از مقامات این کمپانی درخواست کرد که یک کارخانه داخل ایالات متحده آمریکا بسازند تا از آن برای ساخت چیپست های پیشرفته استفاده شود. طبق گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده است، رئیس جمهور آمریکا کمپانی TSMC را تحت فشار شدید قرار داده تا آنها آغاز ساخت این مجموعه را قبل از انتخابات ماه نوامبر اعلام کنند. زیرا چنین تشکیلات بزرگی می‌تواند با میلیاردها دلار درآمد در بخش ساخت و ساز و البته ایجاد هزاران شغل جدید به انتخاب مجدد ترامپ کمک کند.

هفته گذشته از وال استریت ژورنال گزارش داد کمپانی TSMC تصمیم به ساخت کارخانه در ایالات متحده آمریکا گرفته است تا ساخت چیپ‌های 5 نانومتری را از سال 2023 آغاز کند .اما حالا با این تصمیم جدید و تحریم هواوی ، دولت ترامپ عملا کمپانی TSMC را از معامله با دومین مشتری بزرگ خود محروم کرده است. سال گذشته هواوی 5.2 میلیارد دلار از درآمد TSMC را به خود اختصاص داده بود و حالا بدون برخورداری از این درآمد در سال جدید، این شرکت تایوانی اعلام کرده است آنها موفق نخواهند شد کارخانه خود را در کشور آمریکا بسازند.

تحریم Huawei به جنگ تجاری آمریکا و چین دامن می‌زند

تحریم هواوی توسط آمریکا

ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت بازرگانی چین با تصمیم اخیر آمریکا برای تحریم شرکت هووی خشمگین شده است و در یک بیانیه رسمی، این وزارت از کشور آمریکا درخواست کرده است که اعمال بد خود را متوقف کند و آنها از تمام توان خود استفاده خواهند کرد تا از حقوق کمپانی‌های چینی دفاع کند.

وزارت بازرگانی چین ادامه داده است که آمریکا از قدرت‌های ملی و البته مسئله نگرانی بر سر امنیت ملی به عنوان یک بهانه استفاده کرده است تا بتوانند شرکت‌هایی در داخل کشورهای خاص را با استفاده از قوانین صادراتی، تحت فشار قرار دهد. قانون جدید از روز جمعه در کشور آمریکا تصویب شده است و البته دولت به آن دسته از کمپانی‌هایی که در حال حاضر قطعات مختلفی را در خطوط تولید خود دارند، اجازه می‌دهد که این قطعات را برای مشتریان خود ارسال کنند.

مسئله دوم نیز این است که احتمالا چین دست به اقدامات مقابله‌جویانه خواهد زد تا این حرکت آمریکا را تلافی کند. از این رو شرکت‌های بزرگی نظیر اپل، سیسکو و کوالکام در معرض خطر قرار دارند. 14.8 درصد از درآمد اپل در سه ماهه دوم سال جاری میلادی از فروش محصولات این کمپانی در کشور چین به دست آمده است و کوالکام نیز که بخش بزرگی از تجارت موفق خود را به تامین قطعات چیپست‌ها و مودم های موبایل برای کمپانی‌هایی نظیر شیائومی، ویوو و اپو مدیون است.

حالا با این تصمیمات جدید به نظر می‌رسد که تعدادی از کمپانی‌های چینی به دنبال ساخت تراشه‌های انحصاری خود هستند. در حال حاضر تولید هواوی چیپستهای میان رده خود را به کمپانی بزرگ SMIC در چین منتقل کرده است. این کمپانی تماما از منابع داخل کشور چین استفاده می‌کند تا بتواند تولید مدارهای مجتمع را با موفقیت انجام دهد؛ بنابراین قانون‌های کنترلی آمریکا تاثیر بر روی آن نخواهد داشت. تولید چیپست‌های میان‌رده Kirin 710A هواوی تحت لیتوگرافی 14 نانومتری در حال حاضر در این شرکت داخلی حال انجام است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. به نظر منم این امریکا است که اوی این داستان ها ضعیف میشه نه چین

  2. ابر قدرت اند و هر کاری دل شون بخوادانجام میدن

  3. دیگه هواوی پردازنده های آشغالشم نمیتونه بسازه تنها راهی داره کاسه گدایی بگیره دستش بره جلودر مدیاتک بشینه تاشاید پردازنده چهارهسته ای A22بتونه برای میانرده هاش بگیره ازبس خسیس دندون گرد این هواوی فکرنکنم بخواد بیشتر از این خرج کنه …

  4. آمریکا خیلی نامرده…
    هرکی ازشون بخواد جلو بزنه به بدترین روش و کثیفترین راه ممکن لهش میکنن.
    اگر ARM هم هواوی رو تحریم کنه دیگه عملا نمیتونه گوشی تولید کنه چون هیچ آلترناتیو دیگه ای برای تولید چیپ وجود نداره.
    متاسفانه هیچ چیز این دنیا بر اساس انصاف جلو نمیره البته اگر چین هم یک روزی به جایگاه الان آمریکا برسه مطمئن باشین رفتارش خیلی با آمریکا فرق نخواهد کرد…

  5. هواوی روی لبه تیغ حرکت میکنه ، یا با مدیریت صحیح میتونه تحریم ها رو کم اثر تر کنه ، یا اگر دیر بجنبه باید توی other دنبالش گشت