کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!

کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!

به تازگی جنجال‌های زیادی در مورد کشف یک جهان موازی که در آن گذر زمان و همه چیز معکوس بوده، به راه افتاده است؛ اما آیا واقعا دانشمندان ناسا دنیایی موازی را کشف کرده‌اند؟

یک جهان موازی که در آن زمان وارونه سپری می‌شود! این موضوع خبرهایی در مورد اکتشافات دانشمندان ناسا در قطب جنوب بوده که از زمان انتشار آن‌ها جنجال زیادی در مورد پیدا کردن دنیایی دیگر به جز دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، به پا شده است؛ اما ماجرای این تحقیق چه بوده و فرض وجود جهان‌های موازی تا چه حد می‌تواند درست باشد؟

هفته گذشته گزارشی در مورد تحقیقات دانشمندان پروژه آنتن گذرا ضربانی قطب جنوب یا همان آنیتا (ANITA) منتشر شد و از زمان پخش شدن این خبر تاکنون، سر و صدای زیادی به پا شده است؛ آنیتا زیر نظر آژانس فضایی ایالات متحده فعالیت دارد و بر اساس اطلاعات منتشر شده، اکثر رسانه‌ها نتایج تحقیقات آنیتا را این‌گونه تیتر کرده‌اند که ناسا یک جهان موازی را کشف کرده که زمان در آن برعکس پیش می‌رود!

اما اصل ماجرا با تیترهای جنجالی فاصله زیادی داشته و برخلاف آنچه تصور می‌شود، ناسا با پیدا کردن ذرات زیر اتمی عجیب و غریب در قطب جنوب شواهد وجود دنیای موازی دیگری را پیدا نکرده است. نتایج به دست آمده توسط دانشمندان به شکل عجیبی توسط رسانه‌هایی که به دنبال جذب مخاطب هستند، تغییر کرده‌اند.

همه چیز از زمانی شروع شد که در 8 آوریل گذشته، مجله معتبر نیو ساینتیست (New Scientist) گزارشی را منتشر کرد که در آن به کشف ذرات نوترینو در قطب جنوب اشاره شده بود.

خبر کشف جهان موازی

در این گزارش گفته شده بود که احتمال ارتباط رفتار عجیب ذرات پیدا شده با دنیایی از پاد ماده (Antimatter) وجود دارد و ممکن است که در دنیای مورد نظر وقایع از انفجار بیگ بنگ رو به عقب پیش بروند. همان‌طور که انتظار می‌رود مقاله نیو ساینتیست به شیوه‌ای که شباهت زیادی با ماجرای یک کلاغ و چهل کلاغ دارد، در رسانه‌های آنلاین پخش شد و ماجرا به مطرح تیترهایی در مورد کشف یک جهان موازی توسط ناسا رسید.

در گذشته وب‌سایت گجت نیوز مقالاتی را در مورد ذرات ارواح یا همان نوترینوها منتشر کرده بود؛ همان‌طور که بسیاری می‌دانند، این ذرات می‌توانند از داخل هر ماده‌ای عبور کنند و بدون تعامل داشتن با ذرات تشکیل دهنده مواد، راه خود را طی کنند. بسیار کم پیش می‌آید که انفجارهای عظیم کیهانی نوترینوهای فوق‌العاده پرانرژی را به وجود بیاورند که احتمال تعامل آن‌ها با سایر مواد بیشتر است. دانشمندان ناسا هم آزمایش آنیتا که به صورت بالنی از هلیوم در آسمان قطب جنوب بوده را برای ردیابی تداخل ذرات مورد نظر با یخ‌های قطبی به راه انداخته‌اند.

کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!

بالن آنیتا

معمولا انتظار می‌رود که نوترینوهای به وجود آمده توسط پدیده‌های کیهانی گوناگون در گوشه گوشه فضا، پس از عبور از فواصل بسیار طولانی به زمین برسند و با یخ‌های قطبی برخورد کنند. با این حال در مواردی بسیار نادر آنتن‌های آنیتا حرکت نوترینوهایی را در جهت مخالف ردیابی کرده‌اند؛ این ذرات از گوشته زمین عبور کرده و به جای حرکت از آسمان به زمین، از سطح زمین به بالا می‌رفتند. این پدیده در نوع خود فوق‌العاده عجیب و شگفت‌انگیز است، چرا که احتمال عبور ذرات زیر اتمی مورد نظر از کل گوشته سیاره بدون برخورد با اتم‌های موجود بسیار پایین تخمین زده می‌شود.

توجیه اکتشافات عجیب نوترینوها

از زمان ردیابی این نوترینوهای غیرمعمول، دانشمندان به دنبال ارائه توضیحی برای پدیده مورد نظر بوده‌اند و حتی گفته شده که شاید داده‌های عجیب به دست آمده از ردیابی‌ها به واسطه خطاهای ماشینی و مشکلات فنی تجهیزات آنیتا باشد. با این حال احتمال در جریان بودن اتفاقی عجیب و غریب و کشف پدیده‌ای که با دانش کنونی ما قابل توجیه نیست هم از همان ابتدا مطرح شده بود.

پیتر گورام (Peter Gorham)، مدیر ارشد پروژه آنیتا می‌گوید که مدل‌های استاندارد فیزیک تاکنون در توجیه چنین اتفاقاتی چندان کاربردی نداشته‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت که دانشمندان مجبورند به سراغ توضیحاتی غیرمعمول‌تر و بخش‌های ناشناخته‌ای از علم فیزیک بروند. با این حال هنوز نمی‌توان بحث کشف جهان موازی و حرکت معکوس زمان در چنین دنیایی را به این راحتی‌ها مطرح کرد.

کشف یک جهان موازی توسط ناسا که همه چیز در آن برعکس است!

اما نکته‌ای که باعث انتشار مقالات عجیب و غریب در رابطه با تحقیقات دانشمندان آنیتا شده بود، مجانی نبودن مقاله اصلی اعلام نتایج مورد نظر و دسترسی عموم مردم به گزارشی بود که برخی خبرنگاران بر اساس مقاله پولی منتشر شده تهیه کرده بودند؛ بنابراین خبرگزاری‌های دیگر هم بدون بررسی منبع اصلی تحقیقات و بدون پرداخت مبلغ مورد نیاز برای دسترسی به مقاله اصلی، تنها گزارش خبرنگاران مورد نظر را منعکس کرده بودند و به همین دلیل بحث پیدا شدن یک جهان موازی با ویژگی‌های معکوس بر سر زبان‌ها افتاد.

همان‌طور که گورام گفته، او و همکارانش هیچ نظریه‌ای در مورد جهان‌های موازی و شواهدی مرتبط با نوترینوهای قطب جنوب مطرح نکرده‌اند و بسیاری از خبرگزاری‌ها بدون هیچ تحقیقی چنین نظریاتی را به این دانشمندان نسبت داده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اعتماد کردن به رسانه‌هایی که اخبار علمی گوناگون را بدون هیچ تحقیقی منعکس می‌کنند، از قبل هم سخت‌تر شده و به اعتقاد گورام، خبرنگاران باید قبل از نوشتن مطالب مختلف از صحت آن‌ها مطمئن شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پس یه جیزایی واسه حقیقت بود وجود داره
    یعنی ممکنه

  2. سلام یک مطلب از فضاپیمای چلنجر بزارین میگن منفجر که شد ولی شیش نفرشون بعد از سی سال زنده پیدا

    شدن وعکس های خیلی شبیه همونا هست

    لینک حذف شد…