دریافت کد بورسی

دریافت کد بورسی چگونه است؟

با افزایش متقاضیان بازار سرمایه در کشور، تقاضا برای دریافت کد بورسی نیز افزایش پیدا کرده است، اما متقاضیان برای دریافت این کد باید چه مراحلی را انجام دهند؟

مدتی است که بازار سرمایه با آزادسازی سهام عدالت با موج بزرگی از متقاضیان مواجه شده و بسیاری از افراد برای دریافت کد بورسی در صف دریافت آن منتظر می‌مانند که مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. البته مسئولان مربوطه به دنبال آسان‌تر کردن مراحل صدور این کد هستند و به زودی شرایطی برای احراز هویت غیرحضوری متقاضیان نیز فراهم می‌شود، اما نحوه دریافت کد بورسی چگونه است و متقاضیان باید چه مراحلی را انجام دهند؟

نحوه دریافت کد بورسی

بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه در خصوص مراحل دریافت کد بورسی اعلام کرد تمامی کسانی که خواهان دریافت این کد هستند در ابتدا می‌بایست به سایت سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان به نشانی www.sejam.ir مراجعه کنند و مشخصات فردی خود را ثبت نمایند. برای دریافت این کد می‌توان از دو روش استفاده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود در روش اول متقاضیان می‌توانند به کارگزاری‌هایی که به نوعی دفتر پیشخوان هم شناخته می‌شوند مراجعه کنند. در روش دوم متقاضیان می‌توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و اگر نمی‌خواهند معاملات آنلاین انجام دهند، دیگر نیازی به مراجعه کارگزاری نخواهد بود، اما برای دریافت کد آنلاین حتما باید به کارگزاری مراجعه شود.

بهزادفر در ادامه بیان کرد برخی از دفاتر پیشخوان با برخی از کارگزاری‌ها قراردادهایی را به امضا رسانده‌اند که طبق آن برگه‌های کد آنلاین در این دفاتر پیشخوان نیز وجود دارد و متقاضیان قادر خواهند بود آن برگه‌ها را پر کنند تا دیگر به مراجعه کارگزاری نیازی نباشد. از این رو اگر فرد به کارگزاری که دفتر پیشخوان هم محسوب می‌شود مراجعه نماید، در کارگزاری احراز هویت انجام خواهد شد و اگر کد آنلاین هم بخواهد، می‌بایست فرم‌های مربوط به کد آنلاین را تکمیل کند.

کد آنلاین با کد بورسی متفاوت است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد دریافت کد آنلاین برای افرادی که مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم است نیز امکان‌پذیر است. از این رو متقاضی برای دریافت کد آنلاین می‌بایست به چند پرسش پاسخ دهد؛ چراکه می‌بایست در خصوص چگونگی معامله و خرید و فروش سهم اطلاعاتی داشته باشد. بهزادفر در ادامه تاکید کرد:

تمامی متقاضیان قادر خواهند بود در هر تعداد کارگزاری که می‌خواهد کد آنلاین دریافت کند. البته کد بورسی با کد آنلاین متفاوت بوده و هر فرد فقط یک کد بورسی دارد؛ اما می‌تواند در کارگزاری‌های مختلف کد آنلاین اخذ کند. کد بورسی شامل 8 رقم بوده که 3 رقم اول آن شامل حرف و 5 رقم بعدی عدد است.