حل مشکل کرش کردن بازی

حل مشکل کرش کردن بازی یا بیرون پریدن ناگهانی از بازی در ویندوز

اگر در جستجوی راه حل مشکل کرش کردن بازی یا بیرون پریدن ناگهانی آن در ویندوز هستید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات خود برطرف کنید.

مشکل کرش کردن بازی یا بیرون پریدن ناگهانی آن در ویندوز برای همه بازی دوستان رخ داده است اما این اتفاق بدون دلیل نیست و در این مقاله، به دلایل احتمالی آن خواهیم پرداخت.

هنگامی که یک بازی جدید خریداری یا دانلود می‌کنید، انتظار دارید که اجرا شود اما گاهی، بازی‌ها Crash می‌کنند. دلیلش می‌تواند خود بازی باشد، بعضی وقت‌ها مشکل سخت افزاری است و هرازگاهی هم اینترنت. اینکه بدانید چرا بازی محبوب شما (برای مثال ماینکرفت) کرش می‌کند، آسان نیست اما با کمی دقت و بررسی، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

اگر نمی‌دانید که علت کرش کردن بازی چیست، می‌توانید از ابزار Event Viewer ویندوز استفاده کنید تا آمار اتفاقاتی که در رایانه شما رخ می‌دهد را داشته باشید. اگر از آن‌هایی هستید که بازی‌ها را خریداری می‌کنند، ابتدا نسخه‌های دمو را نصب کنید و از اجرای آثار در رایانه خود مطمئن شوید و سپس اقدام به خریداری آن‌ها کنید. بعضی از بازی‌ها مشکل دارند اما اگر آثاری همانند ماینکرفت، اپکس لجندز یا کال آف دیوتی: وار زون در رایانه شما کرش می‌کنند، 10 دلیل مختلف می‌توان برای این مسئله متصور شد.

– دی آر ام (DRM) باعث بروز مشکلات شما شده است
– باید سیستم عامل خود را کاملا به روز رسانی کنید
– شبکه اینترنت شما به اندازه کافی سریع نیست
– سخت افزار کامپیوترتان قدیمی شده است
– کارت گرافیک به قدرت بیشتری نیاز دارد
– صفحه‌های زیادی در مرورگر باز است
– بازی در مُد اشتباه اجرا شده است
– بیش از اندازه، اورکلاک کرده‌اید
– تنظیمات بازی درست نیست
– درایورها باید آپدیت بشوند

حل مشکل کرش کردن بازی یا بیرون پریدن ناگهانی آن در ویندوز

در ادامه به طور کامل به هر کدام از این دلایل خواهیم پرداخت تا مشکل کرش کردن بازی یا بیرون پریدن ناگهانی آن را در ویندوز 10 حل کنیم. این نکات در رابطه با ویندوز 7 و 8 هم کاربرد دارند.

1- سخت افزار قدیمی

واضح به نظر می‌رسد اما هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که قبل از نصب یک بازی، به مشخصات فنی سیستم مورد نیاز آن توجهی نمی‌کنند. قطعات یک ماشین ارزان قیمت، معمولا با یک اتومبیل گران قیمت سازگار نیست، درست است؟ پس چرا یک بازی را نصب می‌کنید آن هم بدون اینکه بدانید آیا قابلیت اجرا در رایانه شما را دارد یا خیر.

اگر از استیم یا هر پلتفرم دیگری بازی می‌خرید، ابتدا سیستم مورد نیاز بازی را بررسی کنید. حتی در پشت نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها نیز مشخصات سخت افزار مورد نیاز آن‌ها نوشته شده است. شاید گاهی یک بازی اجرا شود اما در اکثر مواقع، با مشکل رو به رو می‌شوید. سایت‌های زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید از سیستم مورد نیاز بازی‌ها آگاه شوید. پس این اولین قدم شما در حل مشکل کرش کردن بازی‌ها خواهد بود.

2- اورکلاک (Overclock)

حل مشکل کرش کردن بازی

اورکلاک کردن می‌تواند یکی از دلایل بیرون پریدن بازی‌های شما باشد. اورکلاک یعنی افزایش سرعت کلاک پردازنده مرکزی (CPU) یا پردازنده گرافیکی (GPU). شما برای اینکه عملکرد رایانه خود را بالاتر ببرید، می‌توانید دست به چنین کاری بزنید و با داشتن یک سیستم تهویه مناسب، این کار به نتایج خوبی منجر خواهد شد.

اورکلاک کردن درست یک هنر است اما این کار همیشه جادو نمی‌کند. اورکلاک کردن پردازنده اصلی شاید سود داشته باشد اما بهترین روش برای افزایش عملکرد سیستم نیست، خصوصا اینکه باعث کرش کردن بازی‌ها می‌شود. برای عیب یابی یک رایانه اورکلاک شده، باید پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی خود را به تنظیمات پیش فرض بازگردانید. پس از انجام این کار، اگر مشکل شما حل نشد پس باید در جای دیگر در جستجوی جواب باشید.

3- تنظیمات بازی مهم است

اکثر بازی‌ها، خصوصا آن‌هایی که به سخت افزار قدرتمندی نیازمند هستند، یک بخش اختصاصی تنظیمات برای گرافیک و ویدیو دارند. حتی بعضی از بازی‌ها با سخت افزار شما سازگار می‌شوند و پس از اجرا، با یک کانفیگ اختصاصی برای رایانه شما بالا می‌آیند. در مقابل، بعضی از بازی‌ها توانایی سازگار شدن با سیستم شما را ندارند و دچار کرش می‌شوند. در بخش تنظیمات گرافیکی، گزینه‌های مختلف را امتحان کنید، گرافیک بازی را بالا یا پایین برده و این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید و مشکلی در اجرای بازی نداشته باشید. این راه حل ایده آل نیست اما اگر مشکل از بازی باشد، این راه می‌تواند جوابگو باشد.

4- کارت گرافیک شما به قدرت بیشتری نیاز دارد

حل مشکل کرش کردن بازی

یکی از دلایل کرش کردن بازی‌ها می‌تواند واحد منبع تغذیه (Power Supply Unit) باشد. این مسئله معمولا از آداپتور گرافیک نشات می‌گیرد که به قدرت بیشتری نیاز دارد و چنین قدرتی در دسترس نیست. راه حل این مشکل چندان سخت نیست، کافی است واحد منبع تغذیه را تعویض کرده و ارتقا دهید تا بتواند نیروی کافی برای اجرای بازی را فراهم کند.

قبل از تعویض واحد منبع تغذیه به این نکته هم توجه داشته باشید که کیس و کارت گرافیک شما تمیز باشید و گرد و خاک نداشته باشد. گرد و خاک می‌تواند گرمای داخل کیس را افزایش داده و فشار بیشتری به پردازنده و کارت ویدیو وارد کند. پس فراموش نکنید که گرد و خاک مساوی است با گرمای بیشتر که در این صورت، فن‌ها کافی نخواهند بود و نه تنها عمر رایانه شما کوتاه می‌شود بلکه بازدهی آن پایین می‌آید.

5-  سیستم عامل شما به اندازه کافی خوب نیست

حل مشکل کرش کردن بازی

اگر به سیستم مورد نیاز بازی‌ها نگاهی بیندازید، می‌بینید که به سیستم عامل و نسخه لازم برای اجرای آن‌ها اشاره شده است. برای مثال بعضی از بازی‌ها در حال حاضر فقط در ویندوز 10 کار می‌کنند و هر چه قدر هم تلاش کنید که آن‌ها را در ویندوز 7 اجرا کنید، به نتیجه‌ای نمی‌رسید. علاوه بر این‌ها، اکثر بازی‌ها در این روزها برای نسخه‌های 64 بیتی ویندوز طراحی شده‌اند و بر روی نسخه‌های 32 به درستی اجرا نمی‌شوند. برعکس این مسئله نیز وجود دارد، برای مثال بازی فال آوت 3 (Fallout 3) در ویندوز 10 اجرا نمی‌شود یا بازی‌های زیادی که در دوره ویندوز XP منتشر شده بودند، در ویندوزهای جدیدتر به درستی بالا نیامده و کرش می‌کنند.

معمولا ویندوز شما با سخت افزار رایانه شما رابطه مستقیمی دارد. سیستم کهنه‌ای که ویندوز اکس پی بر روی آن نصب است، مسلما برای اجرای بازی‌های روز مناسب نیست یا در واقع توانایی این کار را ندارد.

6- زمان آپدیت فرا رسیده است

حل مشکل کرش کردن بازی

ارتقای سخت افزاری گران قیمت است اما آپدیت نرم افزارها و درایورها، هزینه چندانی ندارد. همیشه سعی کنید سیستم خود را به روز نگه دارید. بازی‌ها ممکن است به دلیل کهنه بودن درایورهای شما کرش کنند. برای مثال درایور کارت گرافیک شما باید به روز باشد، آپدیت خود بازی‌ها را هم فراموش نکنید! گاهی وقت‌ها فایل‌های بازی دچار مشکل می‌شوند یا یک باگ باعث می‌شود تا از کار بیفتد. سازندگان پس از مطلع شدن از این قضیه، با انتشار یک آپدیت، مشکل شما را حل می‌کنند.

برای آپدیت کارت گرافیک، کافی است به سایت تولید کننده آن سر بزنید . شما همچنین می‌توانید در جستجوی پچ (Patch) برای بازی‌ها باشید و به این وسیله مشکل خود را حل کنید. بعضی از بازی‌ها به صورت اتوماتیک، آپدیت‌های جدید را نصب می‌کنند (همانند بوردرلندز) اما برای این کار باید نسخه‌های اورجینال بازی‌ها را داشته باشید. عناوین کپی و کرک شده نیز معمولا با کرش‌های زیادی رو به رو هستند که در این صورت جز دانلود یک ورژن دیگر از بازی، چاره‌ای ندارید.

7- مشکل از اینترنت است

حل مشکل کرش کردن بازی

در بازی‌های آنلاین، بیرون پریدن بازی می‌تواند به دلیل مشکلات شبکه باشد. هنگامی که کلاینت بازی به دلیل قطعی اینترنت یا سرعت ضعیف، به موقع به روز رسانی نشود، بازی کرش می‌کند. همیشه بررسی کنید که آیا سرعت اینترنت شما برای بازی آنلاینی که قصد انجام آن را دارید، مناسب است یا خیر. همچنین نرم افزارهای دیگری که از اینترنت شما استفاده می‌کنند را قطع کنید.

اگر شرایط برای شما مهیا است، در هنگام انجام بازی‌های آنلاین از وای فای دوری کنید و رایانه خود را به وسیله اترنت به مودم متصل کنید. برای مثال، بازی قلعه: جنگ‌های صلیبی 2 (Stronghold: Crusader 2) یکی از آثار آنلاینی است که اگر سرعت اینترنت بالا نباشد، کرش می‌کند و شما را آزار می‌دهد.

8- مشکل از قفل نرم افزاری (DRM) است

حل مشکل کرش کردن بازی

گاهی وقت‌ها، این دی آر ام یا همان قفل نرم افزاری است که اجازه اجرای درست بازی‌ها را نمی‌دهد (دی آر ام مخفف Digital rights management، به معنای مدیریت حقوق دیجیتال است و برای حفظ کپی رایت طراحی شده است). بارها پیش آمده که دی آر ام منجر به کرش کردن بازی‌ها شده است. اگر یک بازی دارای قفل نرم افزاری است، ابتدا ببینید که آیا می‌توان آن را به صورت آفلاین انجام داد یا خیر. اگر جواب مثبت بود، اینترنت را قطع کرده و بازی کنید. زیرا این حرکت باعث می‌شود تا دی آر ام، با سرور اصلی در ارتباط نباشد و به کرش منجر نشود. بعضی از بازی‌های کپی که قفل DRM آن‌ها شکسته شده است هم ممکن است کرش کنند که در این صورت باید در جستجوی کرک یا پچ مناسب باشید.

9- بازی‌ها را در حالت دیگری اجرا کنید

حل مشکل کرش کردن بازی

همیشه در هنگام اجرای بازی، نرم افزارهای اضافی را ببندید. شاید به نرم افزارهای جانبی همانند دیسکورد نیاز داشته باشید، جز آن‌ها، باقی نرم افزارهای غیرضروری را کنار بگذارید تا تمرکز کامپیوتر شما بر روی بازی باشد. این یک قانون نانوشته است؛ فرقی نمی کند بر روی ویندوز و مک باشید یا بر روی لینوکس و اندروید، همیشه قبل از اجرای بازی، نرم افزارها را ببندید.

ویندوز دارای یک ویژگی خاص به نام حالت بازی (Game Mode) است که اگر آن را فعال کنید، سیستم، مهیای بازی کردن می‌شود و هیچ نوتیفیکیشنی برای شما نمی‌آید. می‌توانید این حالت را از بخش تنظیمات ویندوز فعال کنید. این بخش می‌تواند تا حدی به بهتر اجرا شدن بازی‌ها و همچنین نرخ فریم اثر نیز کمک کند.

10- مرورگر را ببندید

حل مشکل کرش کردن بازی

و در نهایت، در کنار بستن نرم افزارهای دیگر، مرورگر را فراموش نکنید. شاید باز بودن یک صفحه در مرورگر مشکلی برای سیستم شما ایجاد نکند اما اگر برای مثال 20 صفحه باز باشد، بدون شک با مشکل رو به رو می‌شوید. پس، تمامی صفحه‌های غیرضروری را ببندید و اگر امکان پذیر است، با گوشی هوشمند خود به جستجو در اینترنت بپردازید تا رایانه بتواند بازی را به خوبی بالا بیاورد.

آیا مشکل کرش کردن بازی یا بیرون پریدن ناگهانی آن از ویندوز را دارید؟ این مشکلات را با ما در میان بگذارید.