شماره تلفن واتساپ

گوگل می‌تواند شماره تلفن واتساپ شما را ایندکس کرده و نمایش بدهد!

شماره تلفن واتساپ شما در صورت استفاده از قابلیت Click to Chat در گوگل ایندکس خواهد شد. در ادامه، در نتیجه جستجوی کاربران، به آن‌ها نشان داده می‌شود.

رسوایی فیس بوک در نتیجه سواستفاده‌های کمبریج آنالیتیکا سبب ریزش شدید تعداد کاربران این شبکه اجتماعی شد، اما خوشبختانه زیر شاخه‌های این شرکت، یعنی اینستاگرام و واتساپ، جان سالم به در بردند. البته به خاطر عدم توجه به حریم خصوصی و یک سری سو استفاده از اطلاعات کاربران محبوب‌ترین پیام‌ رسان دنیا، جان کوم بنیان‌گذار واتس اپ، فیس بوک را ترک کرد.

شرکت FaceBook با هدف ادغام و بزرگتر کردن پلتفرم خود، WhataApp را به قیمت فضایی 21 میلیارد دلار خریداری کرد. با این حال تا امروز، در زمینه ادغام‌سازی، فعالیت‌ قابل توجهی نداشته است. بهمن ماه سال گذشته تعداد کاربران واتس اپ به ۲ میلیارد نفر رسید، اما همچنان با مشکلات امنیتی متعددی رو به رو است و یک سری قواعد مربوط به حریم خصوصی در آن رعایت نمی‌شود.

آتول جیارام (Athul Jayaram) به عنوان یک متخصص امنیت سایبری به تازگی به یک رخنه امنیتی مهم در پیام‌رسان نام برده پی برده است؛ شماره تلفن واتساپ حساب کاربری شما ممکن است در موتور جستجوی گوگل ذخیره شده و در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده شود!

احتمال نمایش شماره تلفن واتساپ کاربر در گوگل

بر اساس گزارش Threatpost، که آتول جیارام یافته جدید خود را در آن منتشر کرده است، وقتی کاربری از گزینه Click to Chat (کلیک برای چت) در وب سایت خود به منظور شروع یک گفتگوی جدید با وی در واتساپ توسط دیگران استفاده می‌کند، این شماره در قالب یک متن ساده در آن صفحه وب ذخیره خواهد شد. در نتیجه ممکن است ربات‌های موتور جستجوی گوگل شماره تلفن واتساپ کاربر را ایندکس کرده و در نتایج جستجو نشان بدهند.

یک هکر می‌تواند بعد از جمع‌آوری تعداد زیادی شماره موبایل‌ آن‌ها را به شرکت‌های تبلیغاتی فروخته یا به صورت مستقیم، با ارسال پیامک یا برقراری تماس، اقدام به کلاهبرداری کند. از طریق شماره واتساپ امکان مشاهده تصویر پروفایل کاربر مهیا است. بعد از ذخیره‌سازی این تصویر هکر می‌تواند به اطلاعات فرد در سایر شبکه‌های اجتماعی، از طریق موتور جستجوی تصویر گوگل، دست پیدا کند.

شرکت WhatsApp در واکنش به انتشار این خبر گفت مشکل جدی وجود ندارد. عقیده آن‌ها استفاده کاربران از شماره موبایل‌های متفاوت برای حساب‌های کاربری بیزینسی خود است، اما چند کاربر واقعا شماره تلفن واتساپ شخصی و کاری خود را از یکدیگر جدا می‌کند؟

واتساپ ضمن تشکر از زمانی که آقای آتول جیارام برای تحقیق روی این رخنه امنیتی پیام رسان آن‌ها صرف کرد، نتیجه را مورد مهمی ندانست. این شرکت عقیده دارد موتور جستجوی گوگل، همان شماره موبایلی را که مدیر وب سایت با دست خود، به صورت عمومی، داخل یک صفحه وب قرار داده است را ایندکس می‌کند. از طرفی همه کاربران تنها با یک لمس می‌توانند پیام‌ها و تماس‌های دریافتی را بلاک کنند.

روش پیشنهادی آقای آتول جیارام رمزگذاری شماره تلفن واتساپ و سپس اعلام به گوگل به منظور عدم ایندکس کردن این شماره تلفن از طریق فایل robots.txt است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خوب این که خیلی بده