چشم رباتیک EC Eye از توانایی‌های چشم انسان هم فراتر می‌رود+ویدیو

چشم رباتیک EC Eye از توانایی‌های چشم انسان هم فراتر می‌رود+ویدیو

چشم رباتیک EC Eye تازه‌ترین دستاورد دانشمندان در حوزه ساخت اعضای مصنوعی بدن بوده که در نوع خود منحصر به فرد است؛ در آینده انسان‌های زیادی از چنین محصولات فوق پیشرفته‌ای بهره خواهند برد.

اخیرا محققان یک چشم بیونیک با نام چشم رباتیک EC Eye ساخته‌اند که می‌تواند از نمونه واقعی و طبیعی خود هم بهتر عمل کند؛ چنین محصولاتی در کنار کمک به افراد نابینا و کم‌بینا، می‌توانند در حوزه‌های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت‌های شگفت‌انگیزی را برای کاربران فراهم کنند. در بررسی این خبر با گجت نیوز همراه باشید.

تا به حال دانشمندان زیادی در سراسر دنیا در تلاش برای ساخت اعضای مصنوعی مانند چشم به موفقیت رسیده‌اند و محصولات آن‌ها مانند چشم مصنوعی ساخت کمپانی‌های “Second Sight” و”Bionic Vision Australia” برای کمک به نابینایان و کم‌بینایان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. چنین محصولاتی به صورت کلی از قواعد یکسانی پیروی می‌کنند و در کنار استفاده از نوعی عینک که دوربینی در مرکز آن قرار گرفته، سیگنال‌های دریافتی توسط دوربین را به تراشه‌ای در داخل شبکیه چشم شخص منتقل می‌کنند.

مشکل این نوع سیستم‌ها برای ساخت اعضای مصنوعی، کیفیت پایین داده‌های تصویری تهیه شده و واضح نبودن تصاویری است که به بخش پردازش تصاویر در مغز فرد منتقل می‌شوند. به همین دلیل افراد با استفاده از این تجهیزات در تشخیص جزئیات دنیای اطراف دچار مشکل می‌شوند. با این حال، اختراع شگفت‌انگیزی که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم با نام چشم الکتروشیمیایی یا چشم رباتیک EC Eye شناخته می‌شود و برخلاف نمونه‌های دیگر، با الگوبرداری از شبکیه چشم‌های انسان، از نوعی انحنای مقعر بهره می‌برد.

آزمایش چشم رباتیک EC Eye

در سطح این انحنا تعداد زیادی سنسور نوری کوچک در کنار هم قرار گرفته شده و به نوعی کارایی گیرنده‌های نوری چشم انسان با استفاده از این سنسورها مدل شده است. در ادامه حسگرها به مجموعه‌ای سیم ساخته شده از فلز مایع متصل هستند و از این طریق کارایی اعصاب بینایی بدن الگوبرداری می‌شود. گفته شده که دقت سیستم توسعه یافته در حد قابل قبولی بوده و در یکی از مراحل آزمایش، دانشمندان با قرار دادن چشم رباتیک EC Eye در مقابل یک مانیتور، حروف بزرگی را به وسیله این اختراع تشخیص دادند.

در ادامه ویدیو این آزمایش و کارایی محصول توسعه یافته در تشخیص حروف را می‌بینیم:

 

همان‌طور که دانشمندان حوزه ساخت اعضای مصنوعی اعلام کرده‌اند، EC Eye در مقایسه با نسل‌های قبل‌تر چشم‌های بیونیک، پیشرفت قابل‌توجهی داشته و با اینکه هنوز کارایی آن به چشم انسان نمی‌رسد، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده قابلیت محصول به چنین مرحله‌ای برسد.

به علاوه، در مراحل بعدی این امکان وجود خواهد داشت که با اضافه کردن امکان تشخیص امواج مادون قرمز، توانایی دید در شب را به چشم رباتیک EC Eye داد و حتی کارایی محصول را از چشم انسان فراتر برد. البته هنوز اطلاعاتی در مورد زمان آماده شدن این محصول برای پیوند آن به بدن انسان ارائه نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چقدر خوبه پیشرفت شون

  2. اگه بشه به انسان پیوند اش زد خیلی خوب و عالی میشد