شمارش معکوس شروع ماموریت کاوشگر مریخ 2020 ناسا شروع شده است

شمارش معکوس ماموریت کاوشگر مریخ 2020 ناسا شروع شد

کاوشگر مریخ 2020 (Mars 2020) ناسا که با نام مریخ‌نورد استقامت هم شناخته می‌شود، به زودی باید به فضا پرتاب شود و با وجود چالش‌های پیش رو و وضعیت حال حاضر دنیا، آژانس فضایی آمریکا قصد تعویق ماموریت را ندارد!

آژانس فضایی آمریکا به زودی کاوشگر مریخ 2020 را به عنوان تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین وسیله اکتشافی خود، به سطح سیاره سرخ خواهد فرستاد؛ حدود 8 سال است که این پروژه استارت خورده و از ابتدا تاکنون، چالش‌های زیادی بر سر راه عملی کردن ماموریت این مریخ‌نورد بود. در حال حاضر هم هر روز به تاریخ از پیش تایین شده ناسا براش شروع ماموریت نزدیک‌تر می‌شویم و این‌طور که به نظر می‌رسد، سازمان فضایی ایالات متحده قصد عقب انداختن پرتاب پیش رو را ندارد.

مریخ‌نورد 2020 مدتی پیش به صورت رسمی «استقامت» (Perseverance) نام‌گذاری شد و بر اساس اطلاعات موجود، فناوری‌ها و امکانات آن تفاوت‌های بسیاری با چهار کاوشگر دیگری بوده که پیش از این، توسط ناسا به سیاره سرخ فرستاده شده بودند. گفته شده که علاوه بر چترهای مخصوصی که برای فرود استقامت روی سطح مریخ در نظر گفته شده‌اند، این ربات پیشرفته به همراه خود یک هلیکوپتر کاوشی را به مقصد می‌برد تا امکان بررسی گسترده سیاره را فراهم کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که مهم‌ترین چالش حال حاضر برای عملی کردن ماموریت کاوشگر مریخ 2020 به فاصله زمین تا مریخ مربوط می‌شود؛ به صورت معمول تخمین زده می‌شود که فاصله سیاره محل زندگی ما و مریخ چیزی در حدود 135 میلیون کیلومتر است، اما از آنجایی که مدار گردشی این دو جرم آسمانی دقیقا هماهنگ و شبیه هم نیست، می‌توان گفت که در نزدیک‌ترین حالت، زمین 55 میلیون کیلومتر از سیاره سرخ دور بوده و بیشترین فاصله هم 402 میلیون کیلومتر تخمین زده می‌شود.

ارسال کاوشگر مریخ 2020 به سیاره سرخ

شاید در مقیاس‌های فضایی این اختلاف‌های مسافتی اهمیت چندانی نداشته باشد، اما وقتی قرار باشد تا یک ربات فوق پیشرفته را به مکانی دور بفرستیم، بهترین گزینه برای انجام ماموریت زمانی خواهد بود که مقصد در نزدیک‌ترین فاصله از ما قرار گرفته باشد. در دسامبر 2012 هم که ناسا برای اولین بار اطلاعاتی در مورد ماموریت مریخ 2020 منتشر کرد، دانشمندان می‌دانستند که تنها هر 26 ماه یک ‌بار فرصت طلایی برای پرتاب کاوشگر به سمت مریخ پیش می‌آید؛ چنین محدودیت زمانی می‌تواند چالش‌های بسیاری را در مورد تعیین تاریخ پرتاب به وجود بیاورد.

شمارش معکوس شروع ماموریت کاوشگر مریخ 2020 ناسا شروع شده است

فرصت مورد نظر بین 20 جولای تا 11 آگوست امسال فراهم می‌شود و اگر به هر دلیلی کاوشگر مریخ 2020 این فرصت را از دست بدهد، باید تا سپتامبر 2022 برای پنجره پرتاب بعدی صبر کنیم. حتی در صورت پرتاب موشک حامل مریخ‌نورد استقامت به فضا، راکت مورد نظر باید مسافت 505 میلیون کیلومتر را طی کند تا برای فرود آوردن کاوشگر بر روی سیاره سرخ در تاریخ 18 فوریه 2021، به موقعیت مناسب برسد.

شمارش معکوس شروع ماموریت کاوشگر مریخ 2020 ناسا شروع شده است

در دست داشتن چنین اطلاعاتی برای مشخص کردن بهترین زمان پرتاب به دانشمندان این فرصت را می‌دهد تا به حداکثر آمادگی برای ماموریت مورد نظر برسند و حتی شرایط جوی مریخ را در زمان رسیدن استقامت به مقصدش پیش‌بینی کنند. با این وجود همیشه اتفاقاتی رخ می‌دهند که پیش‌بینی آن‌ها عملا غیرممکن خواهد بود؛ مشکلاتی مانند بیماری کووید 19 و همه‌گیری جهانی که چالش‌های زیادی را برای کشورهای مختلف به وجود آورده است.

چالش‌های مربوط به پاندمی کرونا

همان‌طور که انتظار می‌رود، وقوع پاندمی کرونا باعث به وجود آمدن وقفه در سرعت فعالیت‌های آژانس فضایی آمریکا و به خصوص، دانشمندان تیم کاوشگر مریخ 2020 شده و این افراد همانند تعداد بی‌شماری از کسانی که تحت تاثیر کووید 19 قرار گرفته‌اند، از زمان شروع پاندمی تا به امروز مجبور بودند تا با چالش‌های مربوط به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی دست و پنجه نرم کنند.

به عنوان مثال همین حالا دانشمندان مسئول هدایت و کنترل کاوشگر کنجکاوی که روی سطح مریخ قرار دارد، از ماه مارس گذشته به صورت دور کار و از منازل خود این مریخ‌نورد را هدایت می‌کنند. مجریان پروژه آماده‌سازی کاوشگر استقامت هم تا حدی مجبور به کار از منزل شدند و به هنگام انجام فعالیت‌های ضروری بر روی مریخ‌نورد، سلامت کارکنان در اولویت قرار داشت.

شمارش معکوس شروع ماموریت کاوشگر مریخ 2020 ناسا شروع شده است

برای یادآوری چالش‌های مرتبط با بیماری کرونا و مشکلاتی که از این طریق برای دانشمندان تیم کاوشگر مریخ 2020 به وجود آمد، آژانس فضایی آمریکا صفحه آلومینیومی تصویر بالا را به عنوان نمادی از تلاش‌های کادر درمانی برای مبارزه با کووید 19 به بدنه مریخ‌نورد استقامت نصب کردند.

پس از رسیدن به مقصد، استقامت وظایف مهمی و زیادی را بر عهده خواهد داشت که یکی از آن‌ها، جستجو برای یافتن منابع طبیعی قابل استفاده بر روی مریخ است. این منابع در ماموریت‌های آینده ناسا به کار گرفته خواهند شد و از آنجایی که این آژانس فضایی قصد دارد تا انسان‌ها را به مریخ بفرستد، منابع مورد نظر می‌توانند نقش مهمی در عملی شدن چنین هدفی ایفا کنند.

به علاوه، اعلام شده که آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تا سال 2028 ماموریت سکونت انسان‌ها در اطراف و روی ماه را عملی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خدا کنه شرایط زندگی انسان روی مریخ فراهم بشه