روش‌ها و نکاتی جالب برای بازیافت و استفاده مجدد از کاغذ باطله

روش‌ها و نکاتی جالب برای بازیافت و استفاده مجدد از کاغذ باطله

استفاده مجدد از کاغذ تنها مختص کارخانه‌های بزرگ و پیشرفته بازیافت نبوده و خود ما هم می‌توانیم در این رابطه نقش مهمی داشته باشیم؛ در ادامه بهترین نکات و روش‌ها برای این منظور را بررسی خواهیم کرد.

بازیافت و استفاده مجدد از کاغذ روشی مناسب برای کمک به حفظ محیط زیست و همچنین صرفه‌جویی در به کار گیری منابع بوده که نه تنها در سطح بزرگ و توسط تجهیزات صنعتی پیشرفته، بلکه از طریق نکته‌ها و استفاده‌های مختلف در سطح فردی هم قابل بهره‌برداری است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا چندین روش مختلف برای به کار گیری مجدد کاغذهای باطله گوناگون را بررسی کنیم.

استفاده مجدد از کاغذ

مطمئنا همه می‌دانیم که پرینت کردن بر روی هر طرف از کاغذ که سفید و بلااستفاده است، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ شده و حتی در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها از این کار برای کاهش مصرف کاغذ استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر شما هم این امکان را دارید که اطلاعات خود را بر روی طرف سفید کاغذهای استفاده شده پرینت کنید و همچنین اگر این کار مشکلی را از بابت نوع کاربرد به وجود نمی‌آورد، حتما قبل از دور ریختن کاغذهای باطله مطمئن شوید که تمامی قسمت‌های سفید آن مورد استفاده قرار گرفته است.

حتی اگر از دستگاه پرینتر استفاده زیادی نمی‌کنید و یا ترجیح می‌دهید که با کاغذ و قلم کار کنید، می‌توانید برای استفاده مجدد از کاغذ دفترچه‌های یادداشت مختلفی را با این کاغذها بسازید و تنها با وسط کردن کاغذها به کمک گیره به یکدیگر، به جای صرف هزینه به منظور خرید دفتر یادداشت، از این مواد دورریختنی استفاده کنید.

هنر اوریگامی

به احتمال قوی تا به حال اسم اوریگامی به گوشتان خورده باشد؛ روشی برای خلق آثار هنری و وسایل سرگرم کننده گوناگون با تا کردن کاغذ. در همین رابطه، استفاده مجدد از کاغذ برای ساخت آثار اوریگامی هم اسباب سرگرمی شما و خانواده‌تان را فراهم می‌کند و هم جان دوباره‌ای به کاغذهای باطله می‌دهد.

به عنوان مثال همان‌طور که در ویدیو زیر خواهیم دید، می‌توان به راحتی، بدون استفاده از چسب و تنها با چند بار تا زدن کاغذ، یک کیف پول جم و جور را از کاغذ باطله ساخت.

البته مطمئنا این کیف پول بادوام‌ترین کیف پول دنیا نخواهد بود و به احتمال قوی بعد از مدتی لازم می‌شود که یک نمونه دیگر آن را بسازید؛ با این حال شما می‌توانید با صرف هیچ هزینه‌ای و در زمانی کوتاه، کیف پول دلخواه خود را در هر سایزی ساخته و رنگ و طرح آن را هم با تغییر دادن کاغذ باطله مورد استفاده، به راحتی تغییر دهید.

 

همگی ما در زمان کودکی با کاغذ موشک ساخته‌ایم و تقریبا کسی نیست که نتواند چنین کاری را انجام دهد. با این وجود تنها یک روش برای ساخت موشک کاغذی وجود ندارد و همان‌طور که در ویدیو زیر می‌بینیم، با تا کردن کاغذ در محل‌های مناسب و به وجود آوردن شکل نشان داده شده، موشک شما می‌تواند بسیار بیشتر از کاغذهای دوران بچگی پرواز کند و تا فاصله‌های بسیار دور هم برود.

 

البته این دو مورد تنها کارهایی نیستند که می‌توان با هنر اوریگامی انجام داد و از ساخت جلد سی دی و جعبه کادو گرفته تا ماسک و جاقلمی، وسایل کاغذی بسیاری هستند که روش ساخت آن‌ها در قالب ویدیو و یا تصاویر، در فضای مجازی در دسترس است.

تفنگ کاغذی!

وقتی اسم تفنگ کاغذی به گوش ما می‌خورد، شاید وسیله‌ای که بتوان با آن شلیک کرد و هدفی را در فاصله چند متری زد، به ذهن نیاید. با این حال، ویدیو زیر به ما نشان می‌دهد که می‌توان با کمترین امکانات ممکن وسیله‌ای هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر را با استفاده مجدد از کاغذ باطله به وجود آورد. البته برای ساخت این تفنگ کاغذی باید کش و نوارچسب هم داشته باشید:

 

از طرف دیگر اگر به نقاشی کردن علاقه دارید و از زمان بچگی که نقاشی‌های قشنگی می‌کشیدید تا به امروز سمت این کار نرفتید، می‌توانید بدون خریدن دفتر نقاشی‌های گران‌قیمت و صرف هزینه چندان کار خود را از کاغذ باطله‌های اطرافتان شروع کنید و بر روی قسمت سفید این کاغذها تا جایی که توان دارید نقاشی بکشید.

بسیاری از هنرمندان و افراد موفق می‌دانند که یکی مهم‌ترین رموز موفقیت تمرین و تکرار بوده و بدون کار مداوم هیچ استعداد ذاتی برای موفقیت شما کافی نخواهد بود؛ بنابراین قبل از دور ریختن کاغذ باطله هر تصویری که به ذهنتان می‌رسد را روی آن نقاشی کنید و اصلا نگران نباشید که طرح شما زیبا به نظر می‌رسد یا نه؛ به هر حال شما از اول هم می‌خواستید کاغذ را دور بریزید!

خلاقیت در استفاده مجدد از کاغذ

با اینکه ساخت کیف پول یا تفنگ کاغذی به نظر بسیاری از علاقه‌مندان چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد، آیا می‌دانستید که می‌توان به کمک همین کاغذهای باطله و مداد، مدار الکتریکی درست کرد؟

 

گرافیت داخل مداد می‌تواند جریان کمی را انتقال دهد که برای روشن کردن لامپ‌های کوچک و چراغ‌های ال ای دی کافی است. شما هم می‌توانید با استفاده مجدد از کاغذ باطله به کمک یک مداد، باتری و لامپ، چنین آزمایشی را انجام دهید و فرزندان و کودکان اطراف خود را با کشیدن مدارهای دلخواه خود با مداد، شگفت‌زده کنید.

البته نکته مهم این بوده که تمامی ویدیوها و ایده‌های بالا توسط افراد خلاقی پیشنهاد شده‌اند که روشی جالب برای استفاده مجدد از کاغذ به ذهنشان خطور کرده بود؛ بنابراین شما هم می‌توانید به کمک قوه تخیل خود هر استفاده دیگری را برای کاغذهای باطله اطرافتان در نظر بگیرید و با این مواد دورریختنی، خود و اطرافیانتان را سرگرم کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*