ویروس کرونا

محققان از وجود ویروس کرونا در اسپانیا 9 ماه قبل از شیوع در چین خبر دادند

طبق ادعای دانشمندان اسپانیایی، ویروس کرونا 9 ماه قبل از شیوع در کشور چین و دیگر نقاط جهان در شهر بارسلونا کشور اسپانیا وجود داشته است.

گروهی از دانشمندان اسپانیایی آثاری از وجود ویروس کرونا را در یک نمونه از فاضلاب شهر بارسلونا کشف کردند که نشان می‌دهد این ویروس 9 ماه پیش از شیوع در چین در اسپانیا وجود داشته است. اگر ادعای کشف ژنوم ویروس کرونا در اسپانیا به تایید برسد، می‌توان گفت این بیماری زودتر از آنچه که تصور می‌شد در جهان شیوع یافته است.

جزئیات وجود زمان ورود ویروس کرونا به اسپانیا

پس از ادعای دانشمندان اسپانیایی، بسیاری از محققان و متخصصان این حوزه چنین ادعایی را تایید نکردند و این بررسی‌ها را ناقص می‌دانند. در همین راستا گروه دیگری روی مدل‌های قدیمی‌تر فاضلاب بارسلونا تحقیقاتی را انجام داد که نشان می‌دهد این ویروس فقط 41 روز قبل از شناسایی نخستین ابتلا رسمی به کروناویروس در بارسلونا وجود داشته است.

گفتنی است آزمایش نمونه‌های فاضلاب مربوط به دورهای قبل از شیوع رسمی کرونا در کشورها باعث می‌شود تا محققان بتوانند زمان دقیق شیوع این ویروس در هر شهر و کشور را تشخیص دهند. در همین راستا محققان ایتالیایی طی هفته اخیر با انجام این آزمایش دریافتند که ویروس کرونا 2 ماه قبل از موارد ابتلای رسمی در شهر میلان و تورین وجود داشته است و حتی در استرالیا نیز چنین آزمایشی انجام شد که نتایج تمامی این آزمایش‌ها منطقی بود، اما اینکه ویروس کرونا 9 ماه قبل از شیوع در چین در اسپانیا وجود داشته باشد عجیب به نظر می‌رسد.

به همین دلیل محققان به دنبال استفاده از داوری همتا یا بازنگری با دقت بالا هستند تا مجددا نتایج دانشمندان اسپانیایی را مورد بررسی قرار دهند. در همین رابطه دکتر جوآن رامون ویلالبی، مسئول انجمن بهداشت عمومی و مدیریت بهداشت اسپانیا عنوان کرد نتیجه گیری نهایی در مورد ادعای دانشمندان اسپانیایی خیلی زود است و باید چنین ادعاهایی با آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌های بیشتری به انجام برسد.