چینی‌ها یک آنفولانزای خوکی جدید با قابلیت پاندمی شدن را کشف کردند

باز هم ویروس، باز هم چین؛ یک آنفولانزای خوکی جدید با قابلیت پاندمی شدن کشف شد

به تازگی خبر رسیده که دانشمندان چینی یک رشته جدید از ویروس آنفولانزای خوکی را پیدا کرده‌اند که احتمال همه‌گیری آن مانند کرونا وجود دارد!

شکل جدیدی از آنفولانزای خوکی در چین کشف شده که همانند بیماری مرگبار کووید 19 امکان پاندمی شدن و همه‌گیری آن در سطحی جهانی وجود دارد. در حالی که هنوز کشورهای دنیا مشغول دست و پنجه نرم کردن با کروناویروس جدید هستند، انتشار خبر کشف این آنفولانزا باعث نگرانی بسیاری از مخاطبان شده است.

محققان اسم این رشته ویروسی را جی 4 (G4) انتخاب کرده‌اند و گفته شده که ویروس مورد نظر شکلی تغییر یافته از آنفولانزای اسپانیایی یا همان H1N1 که در سال 2009 پاندمی شد، بوده است. دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین می‌گویند که جی 4 تمامی خصوصیات لازم برای آلوده کردن انسان‌ها را دارد.

کشف شکل جدید آنفولانزای خوکی

برای کشف ویروس اخیر، محققان چینی از سال 2011 تا 2018 تعداد 30 هزار نمونه مخاط بینی را از کشتارگاه‌های خوک و همچنین بیمارستان‌های حیوانات در 10 استان چین تهیه کردند و از این طریق، 179 نوع مختلف از آنفولانزای خوکی را پیدا کردند. اکثر این رشته ویروس‌ها جزو دسته بزرگ‌تری از آنفولانزای جدید بودند که از سال 2016 در میان خوک‌ها شایع شده بود.

در ادامه تحقیقات آزمایش‌های زیادی مخصوصا روی موش‌خرماها انجام شد تا توانایی رشته‌های ویروسی جدید در آلوده کردن انسان‌ها آزمایش شود. موش‌خرما به دلیل دچار شدن به علائمی مشابه علائم آنفولانزا در انسان، یعنی تب، سرفه و عطسه، در تحقیقات مربوط به آنفولانزا مورد توجه قرار می‌گیرد. با این تفاسیر دیده شد که ویروس جدید جی 4 توانایی ویژه‌ای در آلوده کردن سلول‌های انسان داشت و نسبت به انواع دیگر ویروس‌های جدید آنفولانزای خوکی کشف شده، نشانه‌های شدیدتری را در موش‌خرماها به وجود می‌آورد.

چینی‌ها یک آنفولانزای خوکی جدید با قابلیت پاندمی شدن را کشف کردند

به علاوه آزمایش‌ها نشان داد که هر نوع مصونیت قبلی به وجود آمده در کسانی که به انواع دیگر آنفولانزای فصلی مبتلا شده‌اند، هیچ محافظتی در مقابل آنفولانزای جی 4 ایجاد نمی‌کند. همچنین، بررسی نمونه خون افراد شاغل در کشتارگاه‌ها و آنالیز آنتی‌بادی‌های به وجود آمده در بدن این افراد نشان داد که در حال حاضر 10.4 درصد آن‌ها به جی 4 آلوده هستند. از طرف دیگر تخمین زده می‌شود که 4.4 درصد از کل جمعیت چین هم در معرض این ویروس قرار گرفته باشد.

نگرانی اصلی

تمام مطالبی که عنوان شد در گرو یک فاکتور اصلی در این آنفولانزای خوکی جدید هستند؛ توانایی انتقال ویروس از انسان به انسان. ما هم‌اکنون می‌دانیم که جی 4 قابلیت انتقال از حیوانات به انسان را دارد، اما نگرانی اصلی دانشمندان که هنوز مدرک و شواهدی در مورد آن پیدا نشده، توانایی ویروس مورد نظر در انتقال بین انسان‌ها است. دانشمندان چینی در مقاله خود که اخیرا توسط ژورنال آمریکایی “PNAS” منتشر شده، اعلام کرده‌اند که آلوده شدن انسان‌ها، احتمال به وجود آمدن تغییرات گوناگون در ویروس و رسیدن آلودگی به حالت پاندمی را بیشتر می‌کند.

به همین دلیل بوده که دانشمندان در مورد زیر نظر گرفتن وضعیت سلامت کارکنان کشتارگاه‌های خوک هشدار داده‌اند. دکتر جیمز وود (James Wood) از دانشگاه کمبریج می‌گوید که کشف اخیر دانشمندان چینی به ما یادآور می‌شود که پرورش حیوانات در دامداری‌ها و مزارع می‌تواند خطر شیوع بیماری‌های حیوان به انسان را افزایش داده و به نسبت سایر حیواناتی که در حیات وحش از انسان‌ها به دور هستند، نسل بشر را دائما در معرض خطرات بیولوژیکی گوناگون قرار می‌دهد.