شهر مریخی دبی

امارات با پروژه شهر مریخی دبی به دنبال سکونت در سیاره سرخ است

امارات متحده عربی اخیرا از ساخت سکونتگاه‌های انسانی در مریخ طی 100 سال آینده خبر داد و اکنون با اجرای پروژه شهر مریخی دبی به دنبال تحقق رویاهای خود است.

شهر دبی امارات را با عناوین بزرگ‌ترین، بلندترین و عجیب‌ترین پروژه‌ها می‌شناسند. اگر به شهر دبی سفر کنید جزایر مصنوعی و ساختمان‌های سر به فلک کشیده شما را شگفت زده خواهد کرد و این جاه طلبی‌ها همچنان ادامه دارد. امارات متحده عربی برای این شهر چندین پروژه جدید در نظر گرفته است، اما مهم‌ترین این پروژه‌ها، شهر مریخی دبی است که مقدمه‌ای برای سکونت در مریخ خواهد بود. امارات متحده عربی در سال 2017 از تصمیم خود برای ساخت سکونت‌گاه‌های انسانی در مریخ طی 100 سال آینده خبر داد و اکنون معماران روی ساخت مدل مفهومی و طرح اولیه  آن در شهر دبی تمرکز دارند.

پروژه شهر مریخی دبی

گروه معماری Bjarke Ingels Group به عنوان متولی این پروژه اخیرا کار خود را برای طراحی یک شهر مریخی در بیابان شهر دبی آغاز کردند. البته این شهر را با نام شهر علمی مریخ (Mars Science City) نیز می‌شناسند که دارای مساحتی برابر با 176 هزار متر مربع برابر با 30 زمین فوتبال خواهد بود و برای آن بودجه 135 میلیون دلاری در نظر گرفتند. طراحان این پروژه قصد دارند برای عملی کردن این پروژه در گام نخست شرایط ایجاد محلی برای سکونت در محیط سرسخت مریخ را فراهم سازند.

چالش‌های زندگی در مریخ

 شهر مریخی دبی

سیاره مریخ دارای اتمسفر بسیار رقیقی است و در آن میدان مغناطیسی نیز وجود ندارد که به همین دلیل ساکنان آینده آن از هیچ نوع حفاظتی در برابر تشعشعات مضر برخوردار نخواهند بود. میزان دما در سیاره سرخ نیز برای محققان یک مشکل دیگر است؛ چراکه دمای این سیاره منفی 63 درجه سانتی‌گراد اعلام شده که برای سکونت مناسب نیست. با توجه به این که اتمسفر این سیاره رقیق است، فشار هوا اندک بوده و با وجود سرمای سوزان شاهد تبخیر سریع مایعات خواهیم بود. به همین دلیل خون انسان اگر سیستمی حفاظتی نداشته باشد، بلافاصله به جوش می‌آید. از این رو طراحان در شهر مریخی دبی به دنبال رفع این چالش‌ها هستند.

ایده طراحان برای رفع چالش‌های زندگی در سیاره سرخ

 شهر مریخی دبی

طراحان قصد دارند برای فراهم آوردن دمای استاندارد و فشار هوایی مناسب برای زندگی انسان یک شهری مریخی با گنبدهای زیستی از جنس غشای شفاف پلی اتیلین طراحی کنند که از قابلیت تنظیم فشار نیز بهره ببرد. تامین اکسیژن هر گنبد زیستی نیز با وارد کردن جریان الکتریسیته به یخ زیرزمین انجام خواهد شد. برای افزایش جمعیت شهر مریخی دبی نیز می‌توان گنبدهای زیستی را به یکدیگر متصل کرد تا روستاها یا شهرهایی به شکل یک حلقه ایجاد شوند. انرژی حاصل از خورشید نیز انرژی این شهرها را تامین خواهد کرد و با وجود اتمسفر رقیق، گنبدها قادرند دمای درون خود را به آسانی تنظیم کنند.

 شهر مریخی دبی

جیکوب لنگ، یکی از معماران و کارشناسان پروژه شهر مریخی دبی عنوان کرد با توجه به این که میزان اتمسفر موجود در مریخ اندک است، انتقال گرما خیلی کند انجام می‌شود و هوای موجود در گنبدها بر خلاف زمین به سرعت سرد نخواهد شد. طراحان با استفاده از پرینت سه بعدی این گنبدهای زیستی را در مریخ خواهند ساخت که مواد اولیه آن از خاک سطح مریخ تامین می‌شود. علاوه بر این، در عمق 20 فوتی زمین سکونتگاه‌هایی برای انسان حفر خواهد شد که از انسان در مقابل اشعه‌های مرگبار و شهاب سنگ‌ها محافظت خواهد کرد. جیکوب لنگ افزود در آینده در سیاره سرخ در غار زیرزمینی به پنجره سقفی دسترسی خواهید داشت که همانند آکواریوم ماهی‌ها در اطراف آن شناور خواهند بود.

 شهر مریخی دبی

این پنجره‌های آبی علاوه بر این که از انسان‌ها در مقابل اشعه‌های مضر محافظت خواهند کرد، وسیله‌ای برای انتقال نور به اتاق‌های زیرزمینی خواهند بود. معماران در این پروژه با محدودیت‌های معماری که در سیاره زمین وجود دارد مواجه نیستند و به همین خاطر قادر خواهند بود طرح‌های جدیدی از معماری را به سرانجام برسانند. جیکوب لنگ در ادامه بیان کرد سیاره سرخ یک سوم جاذبه زمین را دارد و به همین دلیل می‌توان ستون‌هایی را طراحی کرد که نسبت به مدل مشابه در زمین نازک‌تر باشند و فاصله بین سازه‌ها را نیز افزایش داد. در حال حاضر شهر مریخی دبی در مرحله مفهومی قرار دارد.

 شهر مریخی دبی

شهر مریخی دبی از آمفی تئاتر، موزه و فضاهای آموزشی بهره خواهد برد. البته مراحل ساخت و ساز این پروژه تاکنون شروع نشده و شرکت سازنده این شهر علمی در حال تکمیل تحقیقات است. مرکز فضایی محمد بن راشد دبی به دنبال انجام پروژه‌های جاه طلبانه متعددی است که این شهر مریخی به عنوان یکی از این پروژه‌ها محسوب می‌شود و در آینده شاهد فعالیت‌های متعدد این مرکز در حوزه فضایی خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. ديگران به دنبال فضا …. ما به دنبال غذا….

  2. خخخخ چرا همیشه پشت سر موفقیت عربا حرف در میارید خخخ یه کم کامنت های خارجی هارو بخونید ببینید چجوری نظر میدن ! خیلی مونده شماها به جهان اول برسید تو بحث فکری .. دمشون گرم کارشون درسته . کشورهای عربی مسیر پیشرفتو گرفتن دارن موفق هم میشن

  3. مگه همون عربهای پولدار برن اونجا زندگی کنن

  4. اینکه چیزی نیست
    ما خودمون لباس فضانوردی تولید می کنیم
    برای خودم متاسفم واقعا
    ما با این تاریخ غنی و داشتن کلی دانشمند نجوم در تمامی دوران ها توی نجوم عقیبیم
    بعد اینا از جاهلیت به اینجا رسیدن
    🙁

    • واقعا

      البته اینا هم ب حایی نرسیدن ها ،ففط با فروش نفت و پولش مبخوان بخرنش

      • با حرفت تا یه جایی موافقم
        الان درامد اصلی امارات شده توریست
        چون دو تا شهر مهم داره
        ما که هر استانمون حداقل دو تا شهر زیبا و دارای کلی جاذبه توریستی هستش
        اون وقت درامد اصلی مون شده نفت
        مشکل اصلی مسئولین هر کشوره
        اون ها به فکر آینده هستن
        من به فکر گذشته