کاوشگر مریخی امید امارات به زودی به فضا پرتاب می‌شود

کاوشگر مریخی امید امارات به زودی به فضا پرتاب می‌شود

کاوشگر مریخی امید (Hope probe) رباتی متعلق به امارات متحده عربی بوده که به زودی پس از پرتاب به سمت سیاره سرخ، تاریخ‌ساز خواهد شد. در بررسی ماموریت این کاوشگر با ما همراه باشید.

کاوشگر مریخی امید (Hope probe) به عنوان اولین ماموریت فضایی دنیای عرب برای کاوش یک سیاره دیگر بوده که توسط امارات متحده عربی ساخته شده و به زودی به قصد رسیدن به سیاره سرخ، زمین را ترک خواهد کرد.

کاوشگر مریخی امید

گفته شده که پس از پرتاب، فضاپیمای مورد نظر باید 7 ماه در مسیر مریخ باشد و بعد از رسیدن به مقصد، هدف اصلی آن بررسی اتمسفر مریخ، تعامل گازهای این اتمسفر با بادهای خورشیدی و همچنین ردیابی میزان از دست رفت اکسیژن و گازهای دیگر داخل جو سیاره سرخ خواهد بود.

مسئولان پرتاب کاوشگر مریخی امید به فضا اعلام کرده‌اند که ربات آن‌ها با ماموریت تهیه نقشه‌ای کامل از آب و هوای سیاره سرخ در طول یک سال، به فضا فرستاده خواهد شد و تاکنون سابقه نداشته که بشریت برای تهیه چنین تصویر کاملی از آب و هوای مریخ دست به چنین اقدامی بزند.

سارا الامیری (Sarah Al Amiri)، دانشمند ارشد پروژه Hope probe که در عین حال وزیر علوم پیشرفته امارت متحده عربی هم بوده در این رابطه می‌گوید که کاوشگر تیم او می‌تواند در تمامی طول روز و تمام روزهای سال آب و هوای مریخ را زیر نظر داشته باشد. هرکدام از گردش‌های کاوشگر در مدار بیضی شکل خود به دور سیاره میزبان، 55 ساعت طول خواهد کشید و گفته شده که این ربات در مدار گسترده خود می‌تواند بخش زیادی از وضعیت سیاره را به شکلی کامل زیر نظر داشته باشد.

کاوشگر مریخی امید امارات به زودی به فضا پرتاب می‌شود

کاوشگر مریخی امید در ابعاد یک خودرو اس یو وی بوده و ریچارد زورک (Richard Zurek)، دانشمند برجسته تحقیقات مریخی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا می‌گوید که هدف اصلی از پرتاب امید به فضا، به نمایش گذاشتن قدرت تکنولوژیکی امارات متحده نبوده است. زورک می‌گوید که دنیای عرب قصد داشته تا از این طریق اطلاعات ارزشمندی را برای جهان آکادمیک فراهم کند و به سهم خود تلاشی در پیشبرد اهداف بین سیاره‌ای نسل بشر داشته باشد.

زمان پرتاب و تاخیر به وجود آمده

مسئولین پروژه فضاپیمای امید قصد داشتند تا ربات را در ساعت 01:21 روز چهارشنبه، 25 تیرماه به فضا بفرستند، اما بر اساس اخبار منتشر شده این پرتاب به علت نامساعد بودن شرایط جوی و بدی آب و هوا به روز شنبه، 27 تیر ساعت 01:13 موکول شده است. سکوی پرتاب مورد استفاده الامیری و تیمش هم در مرکز فضایی تناقاشیما (Tenaghashima) ژاپن قرار دارد.

البته کاوشگر مریخی امید تنها ماموریتی مربوط به سیاره سرخ نیست که در هفته‌های آخر ماه جولای، عملی خواهد شد؛ آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا در تاریخ 9 مردادماه (30 جولای) کاوشگر استقامت (Perseverance) خود را به فضا بفرستد و چینی‌ها هم قصد دارند تا کاوشگر و همچنین مدارگرد مریخی مخصوص خود را تا قبل از پایان ماه جاری میلادی روانه مریخ کنند.

دلیل اصلی انتخاب ماه جولای برای برنامه‌ریزی چندین پرتاب به مریخ به مدار گردش زمین و سیاره سرخ مربوط می‌شود؛ بر اساس داده‌های ستاره شناسی، بهترین زمان برای ارسال فضاپیما به این سیاره وقتی است که زمین و جرم آسمانی همسایه خود در نزدیک‌ترین فاصله به هم قرار دارند و چنین اتفاقی تقریبا هر دو سال یک‌ بار رخ می‌دهد؛ بنابراین چین، آمریکا و امارات متحده عربی هم مجبور هستند تا پرتاب‌های خود را به این زمان محدود کنند تا کمترین سوخت مورد نیاز برای رساندن فضاپیما به مقصدش مورد استفاده قرار بگیرد.

تماشای پرتاب مدارگرد امید به فضا

پرتاب فضاپیماها در هر زمان دیگری به دلیل دورتر بودن مریخ نسبت به زمین هزینه‌های بسیار سنگین‌تری را به وجود می‌آورد و اگر به هر دلیلی کاوشگر مریخی امید یا مریخ‌نورد ناسا چنین پنجره پرتابی را از دست بدهند، باید تا نوبت بعدی دو سال صبر کنند.

در صورت درست پیش رفتن اوضاع، مدارگرد مریخی امارات در فوریه 2021 به مقصدش می‌رسد و از آن زمان برای مدت دو سال مشغول جمع‌آوری داده از آب و هوای مریخ خواهد بود. شما می‌توانید پخش زنده پرتاب فضاپیمای امید امارات را از طریق این لینک، در تاریخ مورد نظر دنبال کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دانشمند های فضایمون که بعد از برجام امارات خریدشون و نابود شد صنعت فضایی هیچکس اونموقعه اعتراض نکرد همه در خیابونادمیرقصیدن حالا که قرار داد خوبی با چین برای منافع ملی بسته شده همه شدن ملی گرا