توقف فروش تراشه به هواوی

کمپانی تایوانی TSMC از توقف فروش تراشه به هواوی خبر داد

تحریم هواوی روز به روز شدیدتر شده و کمپانی‌های مختلفی با آن قطع همکاری می‌کنند. این بار نیز کمپانی TSMC از توقف فروش تراشه به هواوی خبر داد.

کمپانی تایوانی TSMC که سومین سازنده بزرگ تراشه در دنیا محسوب می‌شود از توقف فروش تراشه به هواوی خبر داد و به جمع تحریم کنندگان این کمپانی بزرگ چینی پیوست.

هواوی نیز همچون اپل یک کمپانی فاقد خط تولید یا اصطلاحا فب لس است. این کمپانی‌ها کار طراحی و توسعه محصولات را انجام و تولیدش را به کمپانی‌های دیگر می‌سپارند. برای مثال کمپانی تایوانی فاکسکان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تولید کننده محصولات مختلف هواوی به خصوص گوشی‌های این کمپانی است.

توقف فروش تراشه به هواوی

و اما هواوی برای گوشی‌های هوشمند خود از تراشه‌های انحصاری ساخت کمپانی چینی های سیلیکون – HiSilicon استفاده می‌کند که از زیرمجموعه‌های هواوی محسوب می‌شود. های سیلیکون به کمک TSMC تراشه‌های خانواده کایرین را بر اساس معماری کمپانی انگلیسی ARM طراحی و تولید تراشه را نیز تماما بر عهده TSMC گذاشته است. یعنی TSMC علاوه بر کمک در طراحی و توسعه، تولید را نیز برای هواوی انجام می‌دهد و مهم‌ترین تامین کننده هواوی به شمار می‌رود.

حال با توجه به تحریم‌هایی که روز به روز سخت از قبل می‌شوند، کمپانی‌های تامین کننده و تولید کننده در سراسر دنیا ناچارند برای در امان ماندن از تبعات ناشی از همکاری با هواوی، از ادامه کار با آن خودداری کنند.

توقف فروش تراشه به هواوی

پیرو این قضیه نیز TSMC که بزرگ‌ترین سازنده چیپست موبایل برای دیگر کمپانی‌ها محسوب می‌شود، از قطع همکاری خود با هواوی خبر داد و اعلام کرد از تاریخ 15 می 2020 (دو ماه پیش) دیگر سفارش ساخت تراشه از این کمپانی چینی را قبول نکرده است. سفارش‌هایی که پیش از تاریخ مذکور نیز ثبت شده‌اند تا 14 سپتامبر به دست هواوی رسیده و پس از آن TSMC دیگر هیچ تراشه‌ای به آن تحویل نمی‌دهد.

TSMC همچنین اظهار داشت علی رغم قطع همکاری با هواوی، به دلیل افزایش تقاضا برای گوشی‌های 5G، تجهیزات زیر ساختی و کامپیوترهای فوق قدرتمند همچنان رشد بیش از 20 درصدی درآمد خود که برای سال جاری در نظر داشت را تجربه کرد. آمار نیز از افزایش رو به رشد درآمد این کمپانی خبر می‌دهند. TSMC با وجود شیوع ویروس کووید-19، همچنین از افزایش سرمایه گذاری خود در سال 2020 خبر داد.

توقف فروش تراشه به هواوی

ناگفته نماند هواوی دومین مشتری بزرگ TSMC است و 19 درصد از درامد سال 2019 این کمپانی تایوانی بابت همکاری با هواوی بود. اما این قطع همکاری سبب کاهش درامد نمی‌شود، چرا که TSMC ظرفیت تولیدی که پیش‌تر در اختیار هواوی بود را به تولید محصولات دیگر مشتریان ارائه می‌دهد که بیشتر از همه به نفع اپل است. اپل که بزرگ‌ترین مشتری TSMC است، امسال گوشی‌های آیفون 5G خود را معرفی و قصد تولید 80 میلیون دستگاه از آن‌ها را دارد. تولید تراشه A14 بایونیک و مودم 5G آیفون‌های جدید نیز برعهده TSMC است.

توقف فروش تراشه به هواوی

مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) مدل Virtex UltraScale+ VU19P که به سفارش Xilinx توسط TSMC برای جنگنده F-35 تولید و با داشتن 9 میلیون سلول منطق، بزرگترین FPGA ساخته شده است

علاوه بر اپل، کمپانی‌های کوالکام، NXP، انویدیا، AMD، برادکام، ADI، مدیاتک و… از مشتریان اصلی TSMC به شمار می‌روند که می‌توانند جایگزین هواوی شوند. البته این کمپانی تایوانی تنها تراشه‌های تجاری تولید نمی‌کند، بلکه حتی در صنایع نظامی نیز فعال است. برای مثال، این کمپانی تراشه‌‌ای موسوم به FPGA برای کمپانی فبلس آمریکایی Xilinx تولید می‌کند که مخصوص ساخت جنگنده چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 آمریکایی F-35 لایتنینگ 2 (Lightning II) است.

و اما چرا TSMC تایوان حاضر به توقف فروش تراشه به هواوی (که بزرگ‌ترین کمپانی توسعه فناوری در چین است) شد؟ پاسخ را باید در وابستگی تکنولوژیکی دنیا در هر زمینه به فناوری‌های آمریکایی جستجو کرد. در حال حاضر تمام محصولات هواوی با قرض تجهیزات و فناوری‌های گوناگون و پرشمار آمریکایی ساخته می‌شوند. TSMC نیز با استفاده از تکنولوژی‌های آمریکایی فعالیت کرده و برای ادامه برخورداری از حق بکارگیری این تجهیزات و فناوری‌ها بایستی از قوانین وضع شده توسط آمریکا پیروی کند. آمریکا پیش‌تر همکاری کمپانی‌های آمریکایی نظیر گوگل، میکرون،‌ کوالکام و… را با هواوی ممنوع کرد، سپس دامنه تحریم را به کمپانی‌های غیر آمریکایی که از تجهیزات و فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند نیز گسترش داد.

توقف فروش تراشه به هواوی

هواوی و TSMC نیز با بهره‌گیری از معماری ARM تراشه طراحی می‌کردند. کمپانی انگلیسی ARM نیز تحت مالک کمپانی خوشه‌ای ژاپنی سافت بنک – SoftBank است. اما ARM برای توسعه و ساخت معماری پردازنده خود از فناوری آمریکایی استفاده و حتی برخی طراحی‌های خود را شهر آستین از ایالت تگزاس و شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا انجام می‌دهد.

هواوی پیشتر اعلام کرده بود که در صورت قطع همکاری TSMC، برای تامین تراشه‌های مورد نیاز خود از سامسونگ کمک می‌گیرد. گرچه علاوه بر TSMC، دیگر کمپانی‌های سازنده تراشه (حتی SMIC چین) نیز به دلیل استفاده از تجهیزات و فناوری‌های آمریکایی حق همکاری با هواوی را ندارند.

توقف فروش تراشه به هواوی

حتی اگر SMIC که بزرگ‌ترین تراشه ساز چینی است حاضر به همکاری با هواوی و چشم بستن بر تحریم‌ها شود، فناوری‌های آن سال‌ها عقب‌تر از TSMC است که این موضوع برای هواوی به شدت مشکل آفرین است. برای مثال در حال حاضر SMIC تراشه‌های مورد نیاز هواوی را با فناوری لیتوگرافی با ماسفت 14 نانومتری تولید می‌کند، در حالی که TSMC به فناوری لیتوگرافی با ماسفت 3 نانومتری نیز رسیده است. خود SMIC نیز با مشکلات زیادی روبرو است. برای مثال نام این کمپانی در سال گذشته از بورس نیویورک خط خورد و به دلیل سرقت فناوری از TSMC، ناچار به پرداخت غرامت شد. حال اگر با هواوی همکاری و تحریم شود، دیگر حتی فناوری و تجهیزات دریافت نمی‌کند و حتی فروش محصولاتی که با کمک آن تولید شده باشند نیز در بازارهای مختلف ممنوع می‌شود.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد، هواوی برای طراحی و توسعه تراشه‌هایش نیز شدیدا به TSMC وابسته است و از فناوری‌های آن استفاده به شدت گسترده‌ای می‌کند. خودکفایی چین در تعریف معماری ریزپردازنده نیز سال‌ها زمان نیاز دارد، ضمن اینکه کاربران به پلت فرم‌های آزمون پس داده نظیر ARM تمایل بیشتری دارند. مسائل امنیتی و اتهام‌های جاسوسی که به کمپانی‌های چینی وارد است نیز در تصمیم گیری کاربران شک ایجاد می‌کند. مشکل دیگر این است که به جز سامسونگ، هیچ تراشه ساز دیگری در دنیا ظرفیت و توان تولید کافی برای پاسخ گویی نیاز هواوی را ندارد.

توقف فروش تراشه به هواوی

و اما تراشه‌هایی که های سیلیکون با همکاری TSMC توسعه و تولید می‌کرد تنها به چیپست‌های موبایل محدود نمی‌شوند. تراشه دوربین مدار بسته، تراشه تلوزیون دیجیتال، مودم 5G، تراشه گیرنده‌های تلوزیونی و ماهواره‌ای، تراشه‌های دوربین مدار بسته، تراشه‌های اینترنت اشیا، تراشه‌های مورد استفاده در تجهیزات مخابراتی و… از دیگر محصولاتی هستند که این دو کمپانی با همکاری یکدیگر تولید می‌کردند.

توقف فروش تراشه به هواوی از سوی TSMC تبعات بسیار سنگینی برای گوشی ساز چینی دارد که نخستین مورد آن بروز تاخیر در معرفی پرچمداران جدید خانواده Mate 40 است که قرار بود در نیمه دوم سال 2020 معرفی شوند. مسئله دیگر این است که هواوی گرچه بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در دنیا تلقی می‌شود، اما برای ساخت این تجهیزات به تراشه نیاز دارد و قطع همکاری TSMC با آن می‌تواند علاوه بر تجارت گوشی تلفن همراه، در دیگر عرصه‌های تجاری نیز برای این کمپانی مشکل ساز شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. درود بر تايوان
    لعنت بر چين كمونیست.

  2. هر که با آمریکا درافتاد ورافتاد درست مثل ایران که چند قرن از دنیا عقب افتادیم