کنترل ویندوز با کیبورد

نحوه کنترل ویندوز با کیبورد ؛ بدون ماوس از کامپیوتر خود استفاده کنید

کنترل ویندوز با کیبورد کامپیوتر کار پیچیده‌ای نیست. در مواقعی که ماوس در دسترس ندارید می توانید از کیبورد سیستم خود برای انجام کارهایتان استفاده کنید.

اگر ماوس شما شکسته شده، جای هیچ نگرانی نیست. ممکن است که ماوس کامپیوتر جزو لوازم جانبی ضروری بنظر برسد، اما در حقیقت برای استفاده از رایانه شخصی وجود آن خیلی هم ضروری نیست. اگر شما هم ماوس سالمی در دسترس ندارید، می‌توانید از کیبورد کامپیوتر خود استفاده کنید. گرچه ممکن است استفاده از آن به راحتی و خوبی ماوس نباشد، اما ممکن است دانستن نحوه استفاده از رایانه بدون ماوس، روزی به درد شما بخورد و برایتان مفید باشد. در این مطلب قصد داریم تا نحوه کنترل ویندوز با کیبورد را به شما توضیح دهیم.

نحوه کنترل ویندوز با کیبورد

چگونه بدون استفاده از ماوس یک برنامه را باز کنیم؟

راه اندازی برنامه‌ها در رایانه بدون استفاده از ماوس کار راحتی است. ویندوز برای دسترسی به به منوی استارت، تسک بار و دسکتاپ میانبرهای سریع دارد.

دسترسی و استفاده از منوی استارت

برای باز کردن منوی استارت، در کیبورد کامپیوترتان کلید ویندوز را فشار دهید. پس از باز شدن این منو، در قسمت جستجو بخشی از نام برنامه‌ای که می‌خواهید را تایپ کنید. سپس برای راه اندازی یا اجرای برنامه هایلایت شده، دکمه Enter را بزنید و یا برای انتخاب موارد دیگر از کلیدهای جهت دار کیبورد استفاده کنید.

کنترل ویندوز با کیبورد

با باز کردن منوی Start، شما می‌توانید با فشار دادن کلید Tab در قسمت‌های مختلف منو جابه‌جا شوید. برای هدایت کردن از کلیدهای جهت دار و برای باز کردن منوها از دکمه Enter استفاده کنید. از این طریق شما می‌توانید به منوی پاور سیستم دسترسی پیدا کرده و کامپیوتر خود را خاموش یا ری استارت کنید. با انجام این موارد می‌بینید که کنترل ویندوز با کیبورد کار سختی نیست.

استفاده از Taskbar – نوار وظیفه بدون داشتن ماوس

برای راه اندازی یا جابجایی به برنامه‌ای در تسک بار خود می‌توانید کلید ویندوز و یک کلید شماره به طور همزمان فشار دهید. برای مثال، اگر در این نوار آخرین (سمت چپ) آیکونی که مشاهده می‌شود، گوگل کروم است، برای راه اندازی یا رفتن به روی آن کلیدهای Win + 1 همزمان فشار دهید. به همین ترتیب فشردن کلیدهای Win + 2 ، Win + 3 و … برنامه‌های دوم و سوم و … را راه اندازی می‌کند. فشردن کلیدهای Win + 0 دهمین آیکون را باز می‌کند، اما اگر بیشتر از ده آیکون در تسک بار شما وجود دارد برای راه اندازی یا باز کردن دیگر موارد نمی‌توان از این کلیدهای میانبر فراتر از این حد استفاده کرد، یعنی این کلیدها حداکثر 10 مورد آن‌ها را اجرا می‌کنند. کلیدهای Win + B را باهم فشار دهید تا نشانگر ماوس روی آیکون‌های System tray در گوشه سمت راست پایین صفحه برود.

دسترسی به آیکون‌های دسکتاپ بدون استفاده از ماوس

برای نمایش دسکتاپ کلیدهای Win + D را همزمان فشار دهید. سپس برای انتخاب یک آیکون دسکتاپ از کلیدهای جهت دار استفاده کرده و برای اجرا یا باز کردن آن کلید Enter را فشار دهید. مجددا می‌توانید این کلیدها را فشار داده و برنامه‌های خود را بازیابی کنید.

مدیریت برنامه در ویندوز بدون استفاده از ماوس

همانگونه که به وسیله ماوس برنامه‌ها را مدیریت می‌کنید، با استفاده از کلیدهای میانبر هم می‌توانید به راحتی آن‌ها را مدیریت کنید. در اینجا لیستی از پرکاربردترین و مفیدترین موارد برای کنترل ویندوز با کیبورد را آورده‌ایم.

  • بستن یک برنامه:کلید Alt + F4
  • برای بازیابی / کمینه کردن پنجره کلیدهای ویندوز + فلش پایین را همزمان فشار دهید. اگر یک بار این کلیدها را فشار دهید پنجره را بیشینه و فشار دادن مجدد آن‌ها پنجره را کمینه می‌کند.
  • بیشینه کردن یک پنجره: کلید ویندوز + فلش بالا
  • یک پنجره را به نیمی از صفحه نمایش خود تبدیل کنید: کلید ویندوز + کلید راست و چپ
  • برای انتقال یک پنجره کلیدهای Alt + Space را فشار داده و رها کنید. سپس کلید M را نگه دارید تا گزینه Move – جابجایی انتخاب شود. سپس برای حرکت دادن پنجره از کلیدهای جهت دار استفاده کنید و بعد هنگام انجام کار کلید Enter را فشار دهید.
  • برای تغییر اندازه پنجره Alt + Space را بزنید، سپس برای انتخاب گزینه Size – اندازه، کلید S را فشار دهید. برای تغییر اندازه پنجره از کلیدهای جهت دار استفاده کنید و  زمانی که سایز مورد علاقه‌تان را تنظیم کردید، کلید Enter را بزنید.
  • برای جابجایی بین پنجره‌های باز: Alt + Tab
  • برای باز کردن نوار وظیفه – Taskbar: ویندوز + Tab
  • جابجایی بین دسکتاپ‌های مجازی: Ctrl + Win + Left/right

کنترل ویندوز با کیبورد

اجرا و استفاده از برنامه‌ها از طریق کیبورد کامپیوتر

کنترل دقیق یک نرم افزار به نوع آن اپلیکیشن بستگی دارد. اما چند نکته کلی وجود دارد که در بیشتر برنامه‌ها اعمال می‌شود. برای تمرکز و انتخاب موارد یا عناصر یک پنجره کلید Tab‌ را فشار دهید. این کار معمولا قسمت‌های مختلف متن یا دکمه‌ها را انتخاب می‌کند. هنگامی که شما بخواهید گزینه‌ها یا دکمه‌های هایلایت شده را فعال کنید، از کلید Enter (گاهی اوقات Space) استفاده کنید. برای جابجایی فوکوس، دکمه‌های Shift + Tab را بزنید. در برخی از قسمت‌ها مانند مرورگرها، با فشردن کلیدهای Ctrl + Tab‌ از یک تب به تب بعدی بروید.

همچنین می‌توانید برای تعویض بین دکمه‌ها و گزینه‌ها را در یک پنجره از کلیدهای جهت دار کیبورد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر نشانگر ماوس شما روی قسمت پر کردن متن قرار داشته باشد، این مورد عمل نمی‌کند. پس کلید Tab‌ را فشار دهید تا نشانگر ماوس را از آن خارج کنید.

برای استفاده از فهرست های برنامه، که تقریبا همیشه در بالای پنجره زیر نوار عنوان ظاهر می‌شود، کلید Alt را بزنید. حروف مشخصی را در در نوار منو مشاهده خواهید کرد؛ کلید آن را فشار دهید تا گزینه مربوطه فعال شود. به عنوان مثال، در اسکرین شات زیر مربوط به فایرفاکس است، بس از فشردن کلید Alt، دکمه H کیبورد را بزنید تا منوی راهنما باز شود. سپس کلید A را به منظور نمایش گفتگو About Firefox فشار دهید. اگر مایلید، می‌توانید با استفاده از کلیدهای جهت دار حرکت کنید.

کنترل ویندوز با کیبورد

در حالیکه بیشتر برنامه‌های ویندوز از این سیستم منو استفاده می‌کنند، اما تمامی آن‌ها شامل این مورد نمی‌شوند. مثلا کروم یک استثناء قابل توجه است؛ فشردن همزمان کلیدهای Alt + E منوی سه نقطه‌ای کروم را باز می کند. برای دسترسی به گزینه‌های این منو به این طریق می‌توانید، از حروف‌هایی که زیر آن‌ها خط کشیده شده یا کلیدهای جهت دار استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از کیبورد سیستم خود در جایی که نشانگر ماوس قرار دارد، راست کلیک کنید، اما این قابلیت در بین برنامه‌ها جواب نمی‌دهد. در برخی از برنامه‌ها کلیک راست با فشردن همزمان کلیدهای Shift + F10 انجام می‌شود. اما در دیگر موارد برای کلیک راست باید کلیدهای Crtl + Shift + F10 را فشار داد و در برخی موارد هیچ یک از این روش‌ها جواب نمی‌دهد.

اگر کیبورد شما یک کلید منو که به صورت کشویی است را دارد و معمولا با فشردن کلید Ctrl در پایین سمت راست ظاهر می‌شود، می‌توانید از این گزینه برای انجام راست کلیک استفاده کنید.

کار با متن فقط با استفاده از یک صفحه کلید

میانبرهای ویرایش متن برای کسانی که بیشترین استفاده از ماوس را دارند هم می‌توانند بسیار کمک کننده و کارآمد باشند. از آنجا که هنگام نوشتن یک متن، انگشتان شما روی کیبورد قرار دارد، با استفاده از میانبرهای صفحه کلید به جای دستیابی به ماوس می‌توانید سرعت کار خود را بالا ببرید.

  • برای اسکرول کردن به بالا یا پایین صفحه در یک Document یا صفحه وب، کلید های Page Up یا Page Down را فشار دهید.
  • برای پرش به بالا یا پایین صفحه، از کلیدهای Home یا End‌ استفاده کنید. کادر موجود برای نوشتن متن، نشانگر ماوس شما را به ابتدا یا انتهای خط فعلی منتقل می‌کند.
  • شما می‌توانید نشانگر ماوس خود را با استفاده از کلیدهای جهت دار کیبورد حرکت دهید.
  • برای حرکت دادن نشانگر ماوس در یک کلمه به جای یک کاراکتر، کلید Ctrl را نگه داشته و از کلیدهای جهت دار استفاده کنید.
  • برای پریدن به آغاز یا پایان یک قسمت از متن، از کلیدهای Ctrl + Home یا Ctrl + End استفاده کنید.
  • به جای پاک کردن کاراکترها به صورت مجزا شما می‌توانید با استفاده از کلیدهای Ctrl + Backspace یا Ctrl + Del یک کلمه را به صورت یکجا پاک کنید.
  • برای انتخاب متن، کلید Shift را نگه داشته و از کلیدهای جهت دار استفاده کنید. برای انتخاب سریعتر، کلید Shift‌ را با دکمه‌های بالا ترکیب کنید تا سریع‌تر قسمت زیادی از متن انتخاب شود. به عنوان مثال، اگر کلیدهای Ctrl + Shift + End را فشار دهید، از جایی که نشانگر ماوس قرار دارد تا انتهای متن به طور کامل انتخاب می‌شود.
  • از فشردن کلیدهای Ctrl + A برای انتخاب همه موارد موجود در کادر متن یا صفحه فعلی استفاده کنید.
  • پس از انتخاب متن مورد نظر، با فشار دادن کلیدهای Ctrl + C آن را کپی و یا با زدن دکمه‌های Ctrl + X آن را کات یا از متن حذف کنید. پس از کپی کردن، برای پیست کردن آن از کلیدهای Ctrl + V استفاده کنید.
  • زدن Ctrl + Z آخرین عملکرد شما را به حالت قبلی باز می‌گرداند و استفاده از دکمه‌های Ctrl + Y یک عمل غیرقابل برگشت را دوباره انجام می‌دهد.

چگونه بدون استفاده از ماوس، نشانگر ماوس را حرکت دهیم؟

اگر میانبرهای بالای کیبورد، کاری را که شما می‌خواهید انجام نمی‌دهند، بهتر است ویژگی کلیدهای ماوس را در ویندوز امتحان کنید. کلیدهای ماوس به شما امکان کنترل نشانگر ماوس در صفحه کامپیوتر را می‌دهند. برای فعال کردن کلیدهای ماوس، دکمه Alt سمت چپ، Shift سمت چپ و کلید NumLock را به صورت همزمان فشار دهید. پس از فشردن این دکمه‌ها صدا و اعلان فعال شدن این ویژگی را خواهید شنید، برای تایید آن کلید Enter‌ را فشار دهید.

کنترل ویندوز با کیبورد

اگر شما قبلا این ترکیب میانبر را غیرفعال کرده‌اید، اکنون می‌بایست برای دسترسی به کلیدهای ماوس آن‌ها را به صورت دستی فعال کنید. شما می‌توانید این کار را از طریق تنظیمات برنامه یا کنترل پنل انجام دهید، اما فعال کردن آن از طریق تنظیمات بسیار راحت‌تر است. برای تغییر آن، دکمه‌های ویندوز + I را فشار دهید تا پنل تنظیمات باز شود. کلید Tab‌را بزنید تا نشانگر ماوس شما روی لیست دسته بندی‌ها متمرکز شود، سپس از کلیدهای جهت دار برای انتخاب Ease of Access استفاده کنید و کلید Enter را فشار دهید.

در مرحله بعد، مجددا کلید Tab را فشار دهید تا فوکوس را به سمت چپ نوار انتقال دهید. با استفاده از کلیدهای جهت دار به بخش Interaction بروید و ماوس را انتخاب کنید. سپس مجددا کلید Tab را بزنید گزینه کلیدهای ماوس روشن شود. اکنون تا زمانی که کلید  Num Lock فعال باشد، شما می‌توانید از کلیدهای شماره برای حرکت دادن نشانگر ماوس استفاده کنید. به عنوان مثال، برای چپ کلیک، کلید 5 را فشار دهید. پس از روشن شدن این کلید، اگر بخواهید که گزینه‌ای مثل سرعت نشانگر را تغییر دهید، مجددا کلید Tab را فشار دهید.

کنترل ویندوز با کیبورد

آیا ماوس شما خراب یا شکسته شده؟ یک کیبورد کافی است

اکنون با خواندن این مطلب نحوه کنترل ویندوز با کیبورد را فراگرفتیم و فهمیدیم که چگونه فقط با یک ماوس در ویندوز حرکت کنیم. میانبرهای مهمی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا در بیشتر جاهای ویندوز حرکت کرده و کار خود را انجام دهید. فراموش نکنید که شما می‌توانید از کلیدهای Crtl + Alt + Delete برای باز کردن صفحه امنیتی ویندوز که دارای میانبرهایی برای گزینه‌های Ease Access، منوی پاور و دیگر ابزارهای مفید هستند، استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*