ساخت نمایشگر غیر لمسی که نیازی به تماس دست شما ندارد+ویدیو

این نمایشگر غیر لمسی نیازی به تماس دست شما ندارد+ویدیو

نمایشگر غیر لمسی اختراع جدید دانشمندان دانشگاه کمبریج بوده که بدون نیاز به تماس دست با صفحه، فرمان‌ها را اجرا می‌کند؛ ویژگی که شاید آینده دنیای دیوایس‌های الکترونیکی باشد.

به تازگی محققان دانشگاه کمبریج انگلستان با ساخت یک نمایشگر غیر لمسی خبرساز شده‌اند؛ صفحه‌ای که بدون نیاز به تماس دست شما می‌تواند فرمان‌ها را اجرا کند و از این طریق، نیاز به لمس نمایشگری که چندان هم تمیز نیست را از بین می‌برد.

تقریبا تمامی کسانی که از تلفن‌های هوشمند و دیوایس‌های الکترونیکی دارای نمایشگر لمسی استفاده می‌کنند، می‌دانند که صفحات این وسایل به هیچ وجه تمیز نیستند. به صورت روزانه ما به دفعات بی‌شماری به این نمایشگرها دست می‌زنیم و محققان می‌گویند که معمولا حجم زیادی از میکروب‌های گوناگون و بیماری‌زا روی این صفحات لانه می‌کنند. از طرف دیگر با وجود بیماری کووید 19 و تاکید جدید مقامات بهداشتی جهان به رعایت اصول بهداشتی، نیاز به تمیز نگه داشتن وسایل پراستفاده‌ای مانند تلفن‌های هوشمند هم روز به روز بیشتر می‌شود.

با این تفاسیر چقدر خوب می‌شد که نیاز به لمس نمایشگرها از بین می‌رفت؛ در همین رابطه، محققان دانشگاه کمبریج ایده مورد نظر را از مدتی پیش مورد توجه قرار داده‌اند و با ساخت محصولی به نام نمایشگر غیر لمسی راه‌حلی برای این چالش ارائه کرده‌اند.

ایده نمایشگر غیر لمسی

البته این دانشمندان در ابتدا نمایشگر خود را مشخصا برای استفاده در خودروها ساخته بودند، اما به تازگی آن‌ها اعلام کرده‌اند که در دنیای بعد از پاندمی کرونا، نیاز به استفاده از نمایشگرهایی که بدون لمس کار می‌کنند، فوق‌العاده زیاد شده و از این طریق می‌توان شانس گسترش بیماری‌های مسری مانند کووید 19 را به مراتب کم‌تر کرد. همان‌طور که می‌دانیم صفحات لمسی علاوه بر اسمارت‌فون‌های ما، در بسیاری از مکان‌های عمومی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر بتوان انتقال کرونا از این طریق را از بین برد، اختراع مورد نظر کمک بزرگی به تلاش بشریت برای توقف همه‌گیری کووید 19 خواهد کرد.

حق ثبت اختراع این محصول با نام رسمی «پیش‌بینی لمسی» ثبت شده و دانشمندان کمبریج هم در همکاری خود با کمپانی خودروسازی جگوار لندرور به موفقیت اخیر دست یافتند. ایده اصلی برای توسعه این فناوری، به افزایش استفاده از صفحات لمسی در خودروهای حال حاضر مربوط می‌شود.

محققان کمبریج و مدیران جگوار لندرور می‌گویند که معمولا درون خودروهای در حال حرکت، کاربران به هنگام استفاده از صفحات لمسی دردسرهای زیادی دارند، چرا که لرزش‌های ناشی از حرکت می‌توانند باعث اختلال در تماس گزینه‌های درست و دلخواه روی نمایشگر شوند. این نمایشگرها برای استفاده‌های گوناگون، از گیمینگ گرفته تا کنترل تنظیمات خودرو، به کار گرفته می‌شوند و وقتی سرنشینان و راننده برای لمس نمایشگر دچار مشکل می‌شوند، حواس آن‌ها از جاده و محیط اطراف پرت خواهد شد.

به خصوص در مورد رانندگان، این مشکل می‌تواند باعث بروز خطرات مختلفی شده و در کنار کاهش لذت تجربه استفاده از صفحات لمسی، در شرایط اضطراری باعث بروز تصادف شود.

ویدیو معرفی نمایشگر دانشگاه کمبریج

 

این در حالی بوده که نمایشگر غیر لمسی توسعه یافته و فناوری پیش‌بینی تماس می‌تواند تنها با قرار دادن انگشت در نزدیکی گزینه دلخواه روی صفحه لمسی، انتخاب را انجام دهد. بررسی دانشمندان در محیط آزمایشگاهی به کمک شبیه‌سازی‌های مربوط به محیط داخل خودرو در حال حرکت نشان داده که فناوری مورد نظر می‌تواند عملکرد کاربر را 50 درصد بهبود ببخشد و زمان صرف شده برای کار با نمایشگر را هم 50 درصد کمتر کند. از طرف دیگر آزمایش این فناوری در داخل خودروهای واقعی هم نتایج مشابهی را به همراه داشته است.

دانشمندان می‌گویند که این افزایش کارایی به واسطه پیش‌بینی انتخاب کاربر در لحظات اولیه تعامل با نمایشگر بوده و از طرف دیگر، مطمئنا کاربرد نمایشگر غیر لمسی تنها به تجهیزات داخل خودروهای جدید مربوط نمی‌شود. به عنوان مثال می‌توان از این فناوری در ساخت استمارت‌فون‌ها هم بهره برد تا به هنگام راه رفتن یا دویدن، عملکرد نمایشگر بهتر شود.

همچنین، بسیاری از افراد هستند که به واسطه ابتلا به بیماری‌هایی مانند پارکینسون یا مشکلات دیگر، توانایی کنترل لرزش یا حرکات ناگهانی دستان خود را ندارند. در این وضعیت هم می‌توان انتظار داشت که کارایی نمایشگر غیر لمسی از حالت عادی به مراتب بیشتر باشد.

با این تفاسیر هنوز مشخص نیست که فناوری دانشگاه کمبریج دقیقا چه زمانی برای استفاده تجاری عرضه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. قبلاً هم شاهد نمایشگرهای بودیم که بدون لمس تا چه آنها از خود عکس‌العمل نشان می دادند این مورد را در اولین بار در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۴ مشاهده کردیم که این گوشی و این منظور از دوربین سلفی گوشی استفاده می‌کرد و گوشی مایکروسافت که پروژه ساخت آن منحل شد نیز دارای همچنین ویژگی بود