شارژ سریع Quick Charge 5‌

معرفی فناوری شارژ سریع Quick Charge 5‌ کوالکام؛ 50 درصد شارژ‌ گوشی در 5 دقیقه!

شرکت کوالکام از فناوری شارژ سریع Quick Charge 5‌ رونمایی کرد. گوشی‌های مجهز به کوئیک شارژ 5 می‌توانند در عرض 15 دقیقه به شارژ 100 درصد برسند!

کوالکام با رونمایی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 5 می‌خواهد ثابت کند که بار دیگر او پادشاه سریع‌ترین شارژ موبایل است. این نسل، جهش بسیار سریعی نسبت به نسل چهارم دارد. آ« اکنون از توان 100 وات پشتیبانی می‌کند، در حالی که می‌تواند باتری را 10 درجه خنک‌تر نگه دارد و 70 درصد برای راه اندازی کارآمدتر باشد.

شارژ کامل گوشی در 15 دقیقه با شارژ سریع Quick Charge 5‌

بر اساس آزمایش‌های کوالکام، یک باتری 4،500 میلی‌آمپر ساعتی با بهره‌گیری از این فناوری می‌تواند در عرض 5 دقیقه از شارژ 0 به 50 درصد برسد. بنابراین شارژ کامل آن می‌تواند فقط در 15 دقیقه انجام شود. این به لطف یک راه حل شارژ دوگانه به دست می‌آید که باتری را به دو بخش 2.250 میلی‌آمپر ساعتی تقسیم می‌کند که برای افزایش ولتاژ به صورت سری به یکدیگر متصل شده‌اند. این فناوری حتی از شارژ سه‌گانه نیز پشتیبانی می‌کند.

شارژ سریع Quick Charge 5‌

شارژرهای مجهز به فناوری کوئیک شارژ 5 به پشتیبانی از خروجی ولتاژ حداقلی بین 3.3 و 20 ولت با جریان 3.3 یا 5 آمپر یا فراتر از 5 آمپر نیازمند هستند. این فناوری بر بستر USB Power Delivery PPS طراحی شده است. آن همچنین با دستگاه‌های مجهز به استاندارد USB PD و آیفون‌های اپل (آیفون 7 به بعد) نیز سازگار خواهد بود.

شارژ سریع Quick Charge 5‌

کوالکام ادعا می‌کند این سیستم امن‌تر از Power Delivery است. این سیستم همچنین به محافظ ولتاژ 8 سطحی، محافظ جریان 3 سطحی، محافظ حرارتی 3 سطحی و محافظ 3 زمانه به علاوه محافظ ولتاژ بیش از حد در نرخ 25 ولت مجهز است. همچنین، چیپست‌های کنترل کننده شارژ در داخل گوشی کورکورانه از پروتکل PD استفاده نخواهند کرد. این چیپست‌ها مشخصات شارژر را برای تعیین حداکثر جریان واقعی که می‌توان فراهم کرد را نیز اندازه‌گیری می‌کنند، در حالی که حواسشان به دما نیز هست.

کوالکام انتظار دارد این فناوری در گوشی‌های هوشمندی که در سه ماهه سوم سال 2020 میلادی عرضه می‌شوند، ارائه شود. دو چیپست کنترل کننده شارژ که این کمپانی از آن‌ها استفاده می‌کند SMB1396 و MSB1398‌نام دارند. آن‌ها از ورودی سیمی و بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند در باتری‌هایی با 1 سلول و 2 سلول مورد استفاده قرار گیرند.

شارژ سریع Quick Charge 5‌

چیپست‌های موبایل اسنپدراگون 865 و 865 پلاس هم اکنون از فناوری شارژ سریع QC5 کوالکام پشتیبانی می‌کنند؛ البته این بدان معنا نیست که گوشی‌های مجهز به این چیپست‌ها می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. زیرا به چیپست‌های SMB جدید نیاز است.