فضاپیمای استقامت ناسا در مسیر مریخ دچار مشکلات فنی شده است

فضاپیمای استقامت ناسا در مسیر مریخ دچار مشکلات فنی شده است

فضاپیمای استقامت ناسا (Perseverance) در پنجشنبه گذشته به سمت سیاره سرخ پرتاب شد، اما این‌طور به نظر می‌رسد، مشکلات فنی این پرواز را به چالش کشیده‌اند.

در ساعت 16:20 پنجشنبه گذشته به وقت ایران، فضاپیمای استقامت ناسا (Perseverance) که با نام مریخ 2020 هم شناخته می‌شود، به فضا پرتاب شد. در حالی که این تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین ماموریت مریخی آژانس فضایی آمریکا بوده، به نظر می‌رسد که برخی چالش‌های فنی در فرآیند پرتاب و قرار گرفتن در مسیر رسیدن به سیاره سرخ، مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.

گفته شده که فضاپیمای حامل مریخ نورد استقامت در پنجشنبه هفته پیش، بعد از خارج شدن از میدان گرانش زمین، به صورت موقتی در حالت پرواز اضطراری قرار گرفته است. ناسا در این رابطه اعلام کرده که داده‌های مخابره شده به زمین، از ورود فضاپیما به حالت ایمنی اضطراری خبر داده‌اند؛ چنین حالتی به احتمال قوی به دلیل سرد شدن قسمتی از فضاپیما به علت قرار گرفتن در سایه سیاره زمین در فضا رخ داده است.

دانشمندان آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده‌اند که فضاپیمای استقامت ناسا در مدت کوتاهی از سایه زمین خارج شد و دمای آن سریعا به حالت نرمال برگشت.

وضعیت اضطراری فضاپیمای استقامت ناسا

وقتی فضاپیمایی مانند مریخ 2020 به حالت ایمنی اضطراری وارد می‌شود، تمامی سیستم‌های آن به صورت موقتی خاموش شده و تنها اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین فرآیندها تا زمان دریافت دستورها و فرمان‌های بعدی از اتاق کنترل ادامه خواهند یافت. ناسا اعلام کرده که هم اکنون تیم هدایتگر استقامت در حال بررسی وضعیت سلامت فضاپیما هستند.

البته به علاوه مشکل فنی رخ داده، به نظر می‌رسد که برقراری ارتباط فضاپیمای استقامت ناسا با دانشمندان هدایتگر آن در آزمایشگاه پیش رانش جت (JPL) ناسا با کمی تاخیر مواجه شده و آن‌طور که انتظار می‌رفته، این ارتباط‌گیری به سرعت انجام نشده است. در ساعت 17:45 (حدودا 2 ساعت پس از پرتاب) اولین سیگنال فضاپیمای مریخ 2020 به زمین ارسال شد، اما تا ساعت 20:00 به وقت ایران ارتباط کامل فضاپیما و مرکز هدایت آن در ایالت کالیفرنیای آمریکا برقرار نشده بود.

فضاپیمای استقامت ناسا در مسیر مریخ دچار مشکلات فنی شده است

همان‌طور که از توییت جیم برایدنستین (Jim Bridenstine)، رئیس فعلی ناسا می‌بینیم، فضاپیمای استقامت به سلامت در مسیر حرکت خود قرار دارد و با وجود مشکلات تکنیکی اولیه، ماموریت مریخ 2020 طبق برنامه در حال انجام است. در واقع دانشمندان می‌گویند که ورود فضاپیما به حالت ایمنی اضطراری اصلا موضوع غیر عادی نبوده و در واقع تجهیزات فضایی تعبیه شده می‌توانند به خوبی و بدون هیچ مشکلی در این وضعیت به کار خود ادامه دهند.

همان‌طور که اشاره شد، هم‌اکنون بیشتر تمرکز هدایتگران فضاپیمای استقامت ناسا روی استخراج اطلاعات از اتصال داده‌ای برقرار شده بین فضاپیما و آزمایشگاه JPL بوده، تا به صورت کامل سلامت فضاپیما مورد تایید قرار بگیرد. با این حال مدیران ناسا می‌گویند که تا به این لحظه هیچ مشکل خاصی در ماموریت مریخ 2020 وجود نداشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اين مشكل بزودى و هرچه سريعتر در حال رفع شدن است با آرزوى موفقيت هرچه بيشتر براى اين سازمان فضايى فوق پيشرفته ناسا.