موتور بازی سازی آنریل

اپل موتور بازی سازی آنریل انجین را تحریم کرد!

پس از حذف ناگهانی بازی فورتنایت از فروشگاه اپ استور، حالا موتور بازی سازی آنریل انجین هم توسط اپل تحریم شده تا جنگ آن‌ها با شرکت اپیک گیمز وارد مرحله جدیدی شود.

با تحریم موتور بازی سازی آنریل انجین توسط اپل، از این پس هیچ بازی یا نرم افزاری که توسط آن ساخته شده، اجازه ورود به اپ استور را نخواهد داشت.

شوک بزرگ: تحریم موتور بازی سازی آنریل انجین توسط شرکت اپل

در هفته گذشته، اتفاقات عجیبی میان سه شرکت اپیک گیمز، گوگل و اپل رخ داد. ماجرا از آنجایی آغاز شد که اپیک، قابلیت پرداخت مستقیم برای آیتم‌ها را در نسخه اندروید و آی او اس بازی فورتنایت، فعال کرد و از آنجایی که با این کار، دیگر سودی به گوگل و اپل نمی‌رسید، آن‌ها بازی را به ترتیب از پلی استور و اپ استور حذف کردند. ادعای هر دو شرکت این بود که بازی مذکور، یکی از قوانین آن‌ها را نقض کرده و هیچ کدام از شرکت‌های ترد پارتی اجازه ندارند که از قوانین و پروسه پرداخت تعیین شده سرپیچی کنند.

موتور بازی سازی آنریل

اما شرکت اپیک گیمز هم دست به کار شد و از گوگل و اپل شکایت کرد، در ادامه طرفداران فورتنایت نیز به این مسئله معترض شدند و انتقادات زیادی خصوصا از اپل شد. حالا اپل نه تنها عقب ننشسته بلکه قدم بعدی برای انتقام گیری را نیز برداشته است، یعنی تحریم موتور بازی‌سازی آنریل انجین که امتیاز آن متعلق به شرکت اپیک است. از تاریخ 28 اوت (7 شهریور 1399) دیگر هیچ کدام از بازی‌ها یا نرم افزارهای ساخته شده توسط این موتور، اجازه انتشار در اپ استور را نخواهند داشت. از آنجایی که استودیوهای زیادی در حال توسعه بازی با این موتور هستند، تحریم آن بدون شک اتفاق خوبی برای هیچکس نیست.

علاوه بر این‌ها، تمامی بازی‌ها و نرم افزارهای فعلی اپ استور که از موتور آنریل استفاده می‌کنند نیز اجازه دریافت آپدیت نخواهند داشت و استودیوهای مختلف، با ضرر و زیان بالایی رو به رو می‌شوند.

اپیک ادعا کرده که اپل در تلاش است تا به آن‌ها ضربات جبران ناپذیر بزند، حتی در بخش‌هایی که به بازی فورتنایت مرتبط نیست. این ادعا البته واقعیت دارد زیرا با تحریم آنریل انجین، استودیوهای مختلف، مخاطبان خود از گوشی‌های اپل را از دست خواهند داد، به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا به سراغ یک موتور بازی‌سازی دیگر بروند. این را هم باید در نظر گرفت که حتی اگر ادعای اپل در رابطه با نقض قوانین توسط فورتنایت درست باشد، آنریل انجین هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته و تاکنون مشکلی برای این شرکت به وجود نیاورده است.

موتور بازی سازی آنریل

اپیک همچنین ادعا کرده که در دادگاه، احتمالا در مقابل اپل پیروزی خواهد شد اما تحریم موتور آنریل، ضربه بزرگی به تجارت و شهرت آن‌ها می‌زند زیرا همان طور که بالاتر هم ذکر شد، استودیوهای ترد پارتی به سراغ یک موتور جایگزین می‌روند. اما این تحریم تنها به ممنوعیت عرضه بازی‌ها بر روی آی او اس و مک ختم نمی‌شود، چرا که از این موتور در تولید فیلم‌ها، تحقیقات زیست پزشکی و حتی واقعیت مجازی نیز استفاده می‌شود. هزاران سازنده از این موتور برای طراحی نرم افزار استفاده می‌کنند و این نرم افزارها بیش از صدها میلیون کاربر دارند. آنریل انجین در دو دهه اخیر، یکی از محبوب‌ترین موتورهای طراحی و توسعه در جهان بوده و همواره نشان داده که چه کیفیت و پتانسیل بالایی دارد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا اپل از این تصمیم گیری عجیب و نامعقول عقب نشینی می‌کند یا خیر اما تحریم آنریل، به شکست خوردن پروژه‌های مختلف، ورشکستگی استودیوهای کوچک مستقل، عدم دسترسی میلیونها کاربر اپل به تعدادی از بهترین نرم افزارهای بازار و حتی کاهش سود خود این شرکت منجر خواهد شد. این اتفاق تنها به اپیک گیمز لطمه نمی‌زند بلکه کسب و کارهای زیادی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.